Inlägg från: Anonym (Fattig, men rik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig, men rik)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 17:49:23 följande:
    Man använder inte riksnormen för att beräkna underhållsstöd. Man använder sig av KPI för den beräkningen. Som du skriver så följer fördomar och påhopp med okunskap. Det är tråkigt att människor inte vill bli mer insatta.
    KPI ligger naturligtvis till grund för fastställande av Riksnormen.
    I min hemkommun ligger Riksnormen till grund för beräkning av försörjningsstöd. Jag har aldrig hört talas om att någon annan kommun använder något annat styrverktyg eller någon annan mall. Även när man söker nedsättning eller anstånd med betalning av studiemedelsskulder, ligger Riksnormen som styrverktyg.
    Att det kan skilja något i vad som anses skäliga behov, är helt sant. Men det alla kommuner utgår ifrån är Riksnormen.
    Min son fick en skateboardvistelse betald eftersom han ansågs behöva just den stimulansen. Vi befann oss då i något som anses som en situation med särskilda behov.

Citat från länken om Riksnormen för 2011:

"Regeringen har den 16 december 2010 fattat beslut om ändring i socialtjänstförordningen som
    innehåller riksnormen för försörjningsstöd.
    Utdrag ur 2 kap. socialtjänstförordningen:
    1 § Riksnormen för beräkning av skäliga kostnader enligt 4 kap. 3 § första stycket 1
    socialtjänstlagen (2001:453) grundar sig på Konsumentverkets senaste pris- och
    konsumtionsundersökningar och delas upp på olika hushållstyper och åldersintervaller.
    Riksnormen för ett hushåll under 2011 utgör summan av de personliga kostnaderna för
    samtliga medlemmar i hushållet och de gemensamma hushållskostnaderna beräknade enligt
    följande tabeller."
    "I försörjningsstödet ingår också skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor,
    hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. Vad som ska ingå för
    dessa poster bedöms individuellt men normalt ingår den faktiska kostnaden om den är skälig."
    Annette 732 skrev 2012-03-18 18:13:37 följande:

JO ALL inkomst som komer in på kontos anses som just INKOMST hos soc och det tycker jag är rätt!!

Och just ett skadeärende av det här slaget har du erfarenhet av att soc betraktar som extra inkomst?
    Nanime skrev 2012-03-18 18:21:35 följande:
    Soc räknar även försäkringsersättning som inkomst. Det fick min syster erfara då soc räknade ut att hon visst kunde leva 11 månader på sina försäkrningspengar(72 000kr) som hon fick ut för en sjukdom.
    Kanske lite skillnad.
    När jag hade rehabersättning räknades den som min ersättning likvärdig med lön. Likaså räknas barnens barnbidrag och underhåll som inkomster som ska gå till det gemensamma hushållet och till de personliga behoven -  preciserade med siffror i Riksnormen.
    Min sjukpenning räknas också som inkomst. Men om mitt kylskåp går sönder och min hemförsäkring betalar allt utom självrisken, förlorar jag bara självrisken. Den kan jag naturligtvis äska ersättning för om det innebär att försörjningsstödet inte täcker mina utgifter på grund av detta. Samma ska gäller om allt i kylen blir förstört på grund av att den kapsejsar. Betalar inte hemförsäkringen vad strömavbrott eller skada orsakar, har du rätt att söka ersättning från försörjningsstödet om dina inkomster eller försörjningsstödet inte når upp till normen.
    En fallskärm räknas också som inkomst. Lön under uppsägning likaså.
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:28:51 följande:
    Du skrev att riksnormen låt till grund för beräkning av underhållsstöd. Jag tror nu att du skrev fel och att du menade försörjningsstöd. Riksnorman ligger till grund för den ersättningen.
    Det händer då och då att jag blandar ihop - stöden!
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:29:39 följande:
    nu har jag iof inte förespråkat svartarbete, jag har poängterat att det är dumt att betala överpris för en  tjänst om man inte har pengar att avvara.

Det finns många som betalar överpris för än det ena än det andra. Har man dåligt med insyn är det lätt att välja fel.
    Är det inte ett sätt att bli vuxen att gå på minor och lära sig av sina misstag?
    Anonym skrev 2012-03-18 18:34:56 följande:
    Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.
    Och jag fick ett telefonnummer för att min äldste skulle kunna söka ersättning för att kunna köpa sig byxa och kavaj till nians avslutning. Alla i klassen skulle vara uppklädda så.

Tack och lov lyckades vi få hans välbärgade farsa att punga ut med vad det kostade. Men det satt långt inne och krävde både kuvad stolthet och många telefonsamtal från min son till hans far. Och hård förhandling när de pengar han avsatte inte räckte alls.
    Förr i tiden fanns fonder och fattighus för de som hade det sämst ställt. Känner att det är dit vi är på väg igen. I skolans värld dessutom. Det är inte kul att bli utpekad varken som förälder eller barn när det gäller ekonomisk utsatthet.
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:49:07 följande:
    jo!  
    För att kunna göra det måste man först se sitt eget ansvar i situationen, om man bara fokuserar på andras skuld kan man inte lära sig till nästa gång en liknande situation uppstår
    Vad jag menade var att det är inte konstruktivt eller ens smart att störa sig på att den som inte har råd köper saker och tjänster den egentligen inte kan betala.
    Det finns ett överskott av dylika individer och till mans är vi nog så allihop då och då.
    Inget att reta sig på.
    Anonym skrev 2012-03-18 18:52:57 följande:
    Fast jag betalade inte överpris för den tjänsten, tog självfallet in anbud från alla firmor innan.

Var en som var något billigare men den körde tydligen svart eftersom den precis gått i konkurs. 

Detta var också en del år sedan innan jag hade tillgång till blocket och liknande, nu hade jag nog lagt ut en annons, nu hade även funnits avdrag att göra enligt RUT.
    Jag menade inte att just du betalade överpris för något - det var mer en allmän kommentar att folk i allmänhet och vem som helst, ofta väljer galet på grund av prioriteringar eller okunskap.
    Visst kostar sådana tjänster.
    Och du ansåg i den situationen att det var viktigare att betala för och få hjälp med den tjänsten än att köpa ny säng och dator just då. Eller ...?
    Fast den som skrev kommentaren kanske hade valt att låna en bil, gratis eller mot ersättning och med den kört 20 vändor fram och tillbaka med alla lådor och möbler. Och förmodligen skulle hon burit och packat själv. Jag beställde flyttstädning när jag flyttade sist - för 14 år sedan. Då hade jag två mycket små barn och befann mig i en situation då jag var helt slut.
    Min far opponerade sig mot mitt val. Han tog inte aktiv del i vare sig oss eller våra flyttbestyr när vi var små. Jag flyttade sex gånger tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
    Min flyttstädning kostade ungefär 3000 kr. Väl använda pengar.
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 19:16:05 följande:
    jag retar mig inte ett dugg.

Måste man "reta sig" för att tycka att något är värt att diskutera?

Finns det dessutom "ett överskott" av personer som handlar när de eg inte har råd tycker jag att det är ännu viktigare att diskutera just detta
    Jag skulle vilja gå så långt som att säga att alla som tar lån, inklusive bolån, tar sig vatten över huvudet. Och hur många är det inte som röker eller dricker alkohol fast de skulle behöva lägga de pengarna på nyttigheter i stället. Nyttigheter som de annars inte har råd med? Det kan vara så basala saker som en tvål eller huvudvärkstabletter.
    För vissa är en speciell vara eller en tjänst något hon eller han prioriterar.
    Du köper saker som jag aldrig ens skulle fundera på och jag köper sådant som du inte begriper dig på. Alla prioriterar olika och behöver olika saker för sina behov.
    Vem ska avgöra vad som är nödvändigt och inte när det kommer till konsumtion? Och vem ska avgöra vem som har råd och inte?

Som barn fick jag månadspeng. Jag lärde mig att hushålla med den. Så småningom fick jag små inkomster under feriejobben. Det var stora summor för mig. Som jag kunde använda som jag ville. Jag finansierade resor och klädinköp, månadskort på SL och presentinköp, godis och "Hennes" veckotidning  med mina inkomster och månadspengen.

Många barn har aldrig en fast intäkt i sina unga liv. Det kan nog vara pedagogiskt riktigt att låta ganska unga individer få lära sig ekonomisk hushållning. Men aldrig att jag skulle fördöma en person som köper en Rolex för att jag själv inte kan tänka mig det. Är det så att han eller hon måste dras med sviterna av sina inköp, är det ju upp till den berörde att stå för det.
    Det är varken du eller någon annan som ska tillrättavisa den vuxne som förköper sig. Den som är med i Lyxfällan har frivilligt gått med på fullständig insyn och rannsakning. Och troligen kommer vederbörande att göra något åt sina problem efter att hon eller han varit utsatt för allmän uthängning.

För övrigt finns det hur många företag och privatpersoner som helst som går i konkurs. Även en företagskonkurs beror på att man inte sett över sitt eget hus tillräckligt.
    Man måste vara medveten om att ekonomiskt sinne inte är något absolut. Skulle det vara det skulle vi inte ha en allmän marknad med efterfrågan och tillgång, utan en som ser ut mer som i Ryssland för 30 år sedan. Vill man diskutera ekonomi kan man hålla på i evigheter. Något som är rätt för dig är inte rätt för en annan.
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:48:18 följande:
    man vad är det du inte förstår,de ansåg att med mina 4,800kr+1000kr från bilförsäljningen per månad så skulle jag klara mig!!
    jag va aldrig ine i systemet!!! ag gjorde ingen ansökan!!
    DE ANSÅG i vetlanda(ja som varit med i uppdrag granskning o deras socialförvaltning )
    att jag skulle klra mina utgifter på 5.800kr

så det såg ut såhär:

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr från bilförsäljningen
    -----------------------------------------
    5.800kr att leva på varje månad

utgifter:
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 119kr
    fackavgift 158kr
    kontantkort 100kr
    ---------------------------------
    2.473kr att köpa mat och övrigt för.
    Här kommer en länk till vad man kan räkna på för att kolla om man kan få försörjningsstöd:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning

(Det vore väldigt bra om alla som har på känn att de har behov av och rätt till försörjningsstöd kunde ta sina fakturor och räkningar och denna uträkning och sticka den under näsan på socialsekreterarna som bedömer bistånd. I uträkningen finns automatiskt inbakat personliga kostnader för individer i olika åldrar enligt Riksnormens mallar och summor. Man kan ha övriga behov - enstaka eller återkommande -  och de ska också tas med i beräkningen.)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?