• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Dr Mupp skrev 2012-04-12 08:40:08 följande:
    Jobbskatteavdraget finns för att det ska löna sig att arbeta. Det ska vara mer lönsamt att få 10 000 i lön än 10 000 i bidrag. 
    Visst, men som sjuk låginkomsttagare blir du dubbelt bestraffad av att inte kunna arbeta. Sjukpenning är en försäkring, inte bidrag!
  • Regnig måndag
    Dr Mupp skrev 2012-04-12 08:40:08 följande:
    Jobbskatteavdraget finns för att det ska löna sig att arbeta. Det ska vara mer lönsamt att få 10 000 i lön än 10 000 i bidrag. 
    Och eftersom vi har inbyggt i systemet en viss arbetslöshet plus att vi har en del människor som inte är arbetsföra av andra anledningar så straffar vi de som inte kan, de får skylla sig själva helt enkelt.

Livets ord har predikat det här sedan många år men inte i min vildaste fantasi att jag kunnat föreställa mig att de skulle ha sån framgång.  Säga vad man vill men deras hjärntvätt har varit synnerligen effektiv!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 08:51:34 följande:
    Och eftersom vi har inbyggt i systemet en viss arbetslöshet plus att vi har en del människor som inte är arbetsföra av andra anledningar så straffar vi de som inte kan, de får skylla sig själva helt enkelt.

Livets ord har predikat det här sedan många år men inte i min vildaste fantasi att jag kunnat föreställa mig att de skulle ha sån framgång.  Säga vad man vill men deras hjärntvätt har varit synnerligen effektiv!
  • Regnig måndag
    Dr Mupp skrev 2012-04-12 07:13:15 följande:
    Nån som läst Rädda barnens rapport eller har ni bara läst snyfthistorierna i aftonblaskan?

”Det finns inget entydigt vedertaget sätt att mäta hushållens materiella levnadsstandard på. Alla försök att dra en gräns – ett fattigdomsstreck – mellan fattiga och icke-fattiga utgår från dels samtidens normer och värderingar och dels de empiriska möjligheter som föreligger för att kunna mäta detta. Därför är det inom denna forskning centralt att noggrant redogöra för de normativa överväganden och konkreta metodval som ligger till grund för olika sätt att mäta den ekonomiskadimensionen i hushållens välfärdsförändringar.” - Rädda barnen - Barns ekonomiska utsatthet 2012

Enligt SCB är fattigdomsgränsen 11 424 SEK/månad för ett hushåll med en vuxen och ett barn och 17 470 SEK/månadför en familj med två vuxna och två barn , detta är NETTO alltså och efter alla bidrag. Förstår ni hur många som helt plötsligt blir fattiga. 

Iaf kan man läsa sig till att den fattigaste 10% haft en ganska stabil inkomst som gått upp lite fram till 2008 då den gick ner lite (ni glömmer väl inte vad som hände då) De fattigaste har det med andra ord inte fått det sämre utan har det lika bra/dåligt hela tiden. Däremot har de rikaste 10% ökat sina inkomster vilket även dragit upp medianvärdet (p60) vilket gjort att klyftorna ökat och eftersom ett mått på relativ fattigdom är att hushåll som har 60% eller mindre av medianinkomsten är fattiga så ökar andelen fattiga när de rikaste blir rikare, detta utan att de fattiga blir fattigare eller till och med när de för ökade inkomster.

Men nu stämmer inte det där vilket man inser om man kan läsa på fler webbsidor än wikipedias.
    Bla definierar inte SCB fattigdom utan ekonomiskt utsatta och kriterierna är inte den inkomst du drar till med.
    SCB mäter öht inte fattigdom.

Se till att ha på fötterna nästa gång!
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 08:59:40 följande:
    Men nu stämmer inte det där vilket man inser om man kan läsa på fler webbsidor än wikipedias.
    Bla definierar inte SCB fattigdom utan ekonomiskt utsatta och kriterierna är inte den inkomst du drar till med.
    SCB mäter öht inte fattigdom.

Se till att ha på fötterna nästa gång!
    Sant!

SCB mäter inte fattigdom.

SCB beräknar däremot:
    en indikator – ett tecken på att man kan leva fattigt.
    en risk att ha inkomster som kan leda till utanförskap eller fattigdom.

I EU-sammanhang pratar man om:
    Social exclusion.
    At-risk-of-poverty.
  • Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 07:43:58 följande:
    Den som arbetar och har en bra inkomst betalar mer skatt, i kronor räknat, än den som är sjuk och har en lägre inkomst. Men, den som är sjuk och har en låg inkomst betalar mer i skatt än sin f.d kollega (med samma lön) som är frisk och klarar av att arbeta, pga jobbskatteavdraget. Hur kan det bli rättvist? Blir man friskare för att man får mindre pengar?
    Fast om du exempelvis jobbar på kontor så behöver du inte samma kläder som när du jobbar och du har inga resor till o från jobbet.
    Är du sen sjuk länge så kan du passa på att handla när du mår lite bättre och då hitta mycket kort datum m.m. på förmiddagarna. Du kan även göra mer mat från grunden och behöver inte äta ute på grund av tidsbrist.
    För mig är det en självklarhet att de som jobbar ska ha mer.
  • Anonym (3)

Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 

• Dorian Ertymexx
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 08:44:06 följande:
    Visst, men som sjuk låginkomsttagare blir du dubbelt bestraffad av att inte kunna arbeta. Sjukpenning är en försäkring, inte bidrag!

Äsch, allt som betalas ut av något annat än privatpersoner eller privata företag i lön är bidrag! Flört

(UTOM "knugens" apanage!!!) 
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 
    Privata försäkringar var inte något som var vanligt för "vanligt" folk för en 15 år sedan.
    Kostnaden för en privat försäkring är oftast för hög för den som alltid arbetat inom låglönesektor.
    Finns ju tom en hel del människor som inte ens har vanlig hemförsäkring eftersom dessa pengar behövs på annant håll.

• Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:38:57 följande:
    Fast om du exempelvis jobbar på kontor så behöver du inte samma kläder som när du jobbar och du har inga resor till o från jobbet.
    Är du sen sjuk länge så kan du passa på att handla när du mår lite bättre och då hitta mycket kort datum m.m. på förmiddagarna. Du kan även göra mer mat från grunden och behöver inte äta ute på grund av tidsbrist.
    För mig är det en självklarhet att de som jobbar ska ha mer.
    Det där var dagens mest korkade inlägg.
    Det är oftast inget som hindrar dig att gå i lodiskläder bara för att du "jobbar på kontor". Det är ett ytterst fåtal som tvingas till aka hotas med sparken om de inte håller en viss standard på kläderna.

Som sjuk har du oftast en hel del merkostnader, bla i form av läkemedel.
    Att handla på det sättet förutsätter att man har ett visst utbud. Tror du att alla bor i städer med en 5-6 affärer i närområdet?

Är man så pass frisk att man  kan springa runt i affärer och jagar priser innebär att man inte är sjukskriven längre.

Kan du nu komma med något substantiellt argument varför den som jobbar ska ha mer pengar jämfört med den som är sjuk som oftast har högre kostnader?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?