• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (päppel)
    Border skrev 2012-12-11 20:34:49 följande:
    Skulle du ha adopterat bort barnet om det visade sig vara för sent att göra abort?
    Nej, då hade jag nog bitit ihop och accepterat ödet.

Men jag har inte haft anledning att tänka på det fallet eftersom min kropp visar på en gång om jag blir gravid. Jag fick aborten i v 6 och då hade jag redan väntat två veckor på den efter positivt test.
  • Border
    Anonym (päppel) skrev 2012-12-11 20:43:52 följande:
    Nej, då hade jag nog bitit ihop och accepterat ödet.

Men jag har inte haft anledning att tänka på det fallet eftersom min kropp visar på en gång om jag blir gravid. Jag fick aborten i v 6 och då hade jag redan väntat två veckor på den efter positivt test.
    Hur menar du att din kropp direkt visar på om du är gravid?
  • Anonym (päppel)
    Border skrev 2012-12-11 20:44:51 följande:
    Hur menar du att din kropp direkt visar på om du är gravid?
    Jag började kräkas på morgonen sinnessjukt fort första gången, visste redan vad testet skulle visa.

Har aldrig haft fel om att vara gravid fast BM inte ens trott på mig ena gången, för det var bara sju dar efter att hon drog ut spiralen som vi fick till det när vi ville ha barn.
  • Border
    Ledsen i ögat! Ikväll när jag skulle handla i min matbutik stod en äldre dam framför mig i kön med en handfull varor i sin butikskorg. När kassörskan nämnde slutsumman blev hon helt förskräckt och började desperat gräva i plånboken... men när hon insåg att pengarna inte räckte till bad hon kassörskan att plocka bort varorna, en... efter en. Till slut motsvarade värdet på varorna den skrynkliga hundralapp som hon med darrande hand sträckte fram. 

Butikskön med irriterade och stressade människor växte och växte och jag såg att hon tyckte situationen var oerhört förnedrande och att hon skämdes inför oss andra. 

När jag själv kom fram till kassörskan valde jag därför att lägga till hennes varor som hon inte fick med till min egen handling och sprang efter henne med en kasse och sa: - "Förlåt mig damen, men jag tror att du glömde några varor" och log.
    Shit vilken blick jag fick! Hon tittade upp på mig med tårfyllda ögon, lade sin hand på min kind, stammade fram ett tack och la kassen på rullatorn som om den var gjord av glas. Oj vad det berörde mig!

Tänk att människor ska behöva ha det så här i Sverige... idag 2012! Det gör verkligen ont! :(
  • Border
    Anonym (päppel) skrev 2012-12-11 20:49:07 följande:
    Jag började kräkas på morgonen sinnessjukt fort första gången, visste redan vad testet skulle visa.

Har aldrig haft fel om att vara gravid fast BM inte ens trott på mig ena gången, för det var bara sju dar efter att hon drog ut spiralen som vi fick till det när vi ville ha barn.
    Dock är det ju så att en graviditet inte är den andra lik, du skulle lika gärna kunna vara helt fri från symtom väldigt länge.
  • fiori84
    Anonym (...) skrev 2012-12-11 20:35:41 följande:
    Jag och sambon + två barn lever på totalt 12 kronor per dag...

Dessutom är fattigdom relativ. 
    Det är illa jag vet men det är inget gemfört med dom exempel jag gav. Visst 12k/dag är illa men det är bättre än inget alls och gå omkring hungrig,frusen och blödiga fötter.
  • fiori84
    Border skrev 2012-12-11 20:52:55 följande:
    Ledsen i ögat! Ikväll när jag skulle handla i min matbutik stod en äldre dam framför mig i kön med en handfull varor i sin butikskorg. När kassörskan nämnde slutsumman blev hon helt förskräckt och började desperat gräva i plånboken... men när hon insåg att pengarna inte räckte till bad hon kassörskan att plocka bort varorna, en... efter en. Till slut motsvarade värdet på varorna den skrynkliga hundralapp som hon med darrande hand sträckte fram. 

Butikskön med irriterade och stressade människor växte och växte och jag såg att hon tyckte situationen var oerhört förnedrande och att hon skämdes inför oss andra. 

När jag själv kom fram till kassörskan valde jag därför att lägga till hennes varor som hon inte fick med till min egen handling och sprang efter henne med en kasse och sa: - "Förlåt mig damen, men jag tror att du glömde några varor" och log.
    Shit vilken blick jag fick! Hon tittade upp på mig med tårfyllda ögon, lade sin hand på min kind, stammade fram ett tack och la kassen på rullatorn som om den var gjord av glas. Oj vad det berörde mig!

Tänk att människor ska behöva ha det så här i Sverige... idag 2012! Det gör verkligen ont! :(
    {#emotions_dlg.flower} ger dig en ros för din handling!! tänk om alla var så goda och generösa som dig! Glad
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-11 20:29:55 följande:
    Hur kan du kalla det för "fattig"? vad ska man då kalla alla människor och barn som lever i tex indiens slummar? eller afrikas svältande barn? dessa barn äter inte en tugga mat ibland på flera dagar för att dom inte har något att äta. Dom går omkring i trasor som täcker kanske 10% av kropppen för att dom inte har råd med kläder, deras fötter ät såriga,blödiga och smutsiga för att dom inte har skor osv, vad kallar det för då om det finns "fattigdom" i sverige? Jag kan garantera dig att dessa människor skulle GLADELIGEN leva på 4kr/portion och tycka att dom lever i lyx då. VAKNA och se att sverige är ett hyffsad bra land med trygghet och ingen dör av hunger i detta land, det kan man inte säga i många delar av världen! Skrikandes så ska man vara hjälpsam och strecka ut en hand så gör det till dom som verkligen behöver hjälp.
    Felet du gör är att tro att det öht går att jämföra Indien med Sverige. Det gör det inte.
    Enda anledningen att du kommer dragandes med det är för att förtrycka.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Rockelina
    Border skrev 2012-12-11 20:52:55 följande:

Underbar handling! Du gör mig glad. Vi ska tänka på de som är oss nära också och visa engagemang - inte bara ursäkta att inte bry oss med att andra har det värre...
  • AnnikaT1980

Border: EXAKT samma text går rundgång på Facebook. Vad duktig du är som kan använda copy / paste, men varför ta åt dig av beröm för nåt du inte gjort?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?