• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • MaryArden
    Border skrev 2012-12-12 09:23:43 följande:
    Tänk då de som har brutit hela kroppen!
    Det tänkte jag inte på Förvånad Det betyder ju att det inte gör ont att bryta båda benen, vilken tur!
  • Border
    MaryArden skrev 2012-12-12 09:26:34 följande:
    Det tänkte jag inte på Förvånad Det betyder ju att det inte gör ont att bryta båda benen, vilken tur!
    Egentligen gör det nog inte ont att bryta hela kroppen heller, för det finns ju de som blivit skinnflådda levande oxå
  • MaryArden
    Border skrev 2012-12-12 09:30:13 följande:
    Egentligen gör det nog inte ont att bryta hela kroppen heller, för det finns ju de som blivit skinnflådda levande oxå
    Vi måste informera läkarvetenskapen, här är vi ju något stort på spåren. 
  • Border
    MaryArden skrev 2012-12-12 09:52:47 följande:
    Vi måste informera läkarvetenskapen, här är vi ju något stort på spåren. 

Givet! 
  • fiori84
    Regnig måndag skrev 2012-12-11 21:06:51 följande:
    Felet du gör är att tro att det öht går att jämföra Indien med Sverige. Det gör det inte.
    Enda anledningen att du kommer dragandes med det är för att förtrycka.
    Varför skulle jag vilja förtrycka? jag ville bara påpeka att i sverige har vi det bra gemfört med andra länder och att vi ska vara tacksamma för det vi har för det kunde ha varit mycket värre, sen att det finns fattigdom i sverige är en annan sak men inte i närheten som i andra länder.
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-12 15:23:52 följande:
    Varför skulle jag vilja förtrycka? jag ville bara påpeka att i sverige har vi det bra gemfört med andra länder och att vi ska vara tacksamma för det vi har för det kunde ha varit mycket värre, sen att det finns fattigdom i sverige är en annan sak men inte i närheten som i andra länder.
    Du "påpekar" inte, du "informerar" inte ens utan du använder "de stackars svältande Indierna" som ett medel att daska i andra i skallen så de slutar gnälla och förblir oändligt tacksamma över att... de inte är födda i indien. Det är förminskande och det är fatt förtrycka. Tänk lite längre än näsan räcker.

Fattigdom är relativ, att folk svälter i Indien är irrelevant.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • fiori84
    Regnig måndag skrev 2012-12-12 16:17:08 följande:
    Du "påpekar" inte, du "informerar" inte ens utan du använder "de stackars svältande Indierna" som ett medel att daska i andra i skallen så de slutar gnälla och förblir oändligt tacksamma över att... de inte är födda i indien. Det är förminskande och det är fatt förtrycka. Tänk lite längre än näsan räcker.

Fattigdom är relativ, att folk svälter i Indien är irrelevant.
    vi tänker helt enkelt olika så vi får helt enkelt komma överens om att inte komma överens.
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-12 16:49:47 följande:
    vi tänker helt enkelt olika så vi får helt enkelt komma överens om att inte komma överens.
    Du får tycka vad du vill men sanningen är att även experterna anser att fattigdom är relativ.

Sen att folk på FL anser att man ska jämföra med Indien och Afrika är en helt annan sak som i själva verket handlar om att trycka ner andra och ignorera de problem som finns utanför den egna farstun.
  • Ermenegildo
    Regnig måndag skrev 2012-12-12 18:15:35 följande:
    Du får tycka vad du vill men sanningen är att även experterna anser att fattigdom är relativ.

Sen att folk på FL anser att man ska jämföra med Indien och Afrika är en helt annan sak som i själva verket handlar om att trycka ner andra och ignorera de problem som finns utanför den egna farstun.
    Say what? Om jag påpekar att den som inte har mat för dagen eller tillgång till rent dricksvatten har större problem än den som inte har råd att köpa en ny mobiltelefon så "trycker jag ned" den senare?

Av vilket skäl skulle jag vara moraliskt tvungen att känna större solidaritet med den med mycket mindre allvarliga problem? 
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-12-12 23:46:30 följande:
    Say what? Om jag påpekar att den som inte har mat för dagen eller tillgång till rent dricksvatten har större problem än den som inte har råd att köpa en ny mobiltelefon så "trycker jag ned" den senare?

Av vilket skäl skulle jag vara moraliskt tvungen att känna större solidaritet med den med mycket mindre allvarliga problem? 
    Att du gärna tar till överdrifter fattar man redan vid jämförelsen med svältande. Det handlar knappast om att köpa mobiler men å andra sidan tror jag inte att du har ambitionen att vara seriös utan är mest intresserad av att tjafsa och hoppa på andra...

Vill du diskutera världssvälten gör du naturligtvis det i en egen tråd för rent krasst har du inget att komma med ditt gnäll över skattekronorna, det är ju enligt dig ett icke-problem eftersom det finns de som har det värre (svälter).

Solidaritet har ganska lite med saken att göra utan det handlar om att se saker i sitt sammanhang. Träna på det.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?