Inlägg från: MaryArden |Visa alla inlägg
  • MaryArden

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Regnig måndag skrev 2012-12-11 21:06:51 följande:
    Felet du gör är att tro att det öht går att jämföra Indien med Sverige. Det gör det inte.
    Enda anledningen att du kommer dragandes med det är för att förtrycka.
    Precis!

Jag har aldrig hört någon säga "pfft, brutet ben? Det kan inte vara ett problem, det finns faktiskt de som har brutit två!". Men med fattigdom går det tydligen att resonera så. 
  • MaryArden
    Border skrev 2012-12-12 09:23:43 följande:
    Tänk då de som har brutit hela kroppen!
    Det tänkte jag inte på Förvånad Det betyder ju att det inte gör ont att bryta båda benen, vilken tur!
  • MaryArden
    Border skrev 2012-12-12 09:30:13 följande:
    Egentligen gör det nog inte ont att bryta hela kroppen heller, för det finns ju de som blivit skinnflådda levande oxå
    Vi måste informera läkarvetenskapen, här är vi ju något stort på spåren. 
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-13 09:36:07 följande:
    Din indignation och upprördhet blir fånig när det var du själv som påstod att jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". 

Jag diskuterar fattigdom, det är trådens ämne. Jag tar ingen hänsyn till vad du vill läsa.
    Läs Fiori84's första inlägg i tråden, det var utifrån det hon och Regning Måndag började argumentera. Problemet är inte att det är värre att inte ha dricksvatten än att tvingas låta räkningar gå till Kronofogden, utan att i en tråd om fattiga i Sverige gå in och skriva "De har det värre i Afrika!". Må så vara, men det är ganska drygt, och hjälper inte den som är fattig i Sverige. 
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 11:25:23 följande:
    Om fattigdom är relativ ska man väl just relatera den till hur andra människor har det och vilka skillnader det finns? Med ett relativt fattigdomsbegrepp är alla svenskar väldigt rika. Eller får man bara jämföra inom Sverige? Eller ska man jämföra inom kommuner? Den som har en vanlig tjänstemannalön i Djursholm är relativt fattig medan samma lön i Pajala kanske ger status som höginkomsttagare. Ska de "rika" i Pajala då ge bidrag till de "fattiga" i Djursholm?
    Jag försökte ge dig bakgrund till det replikskifte du kommenterade. Det verkade som att du missat det som startade det, vilket var Fiori84's första inlägg i tråden. Såvitt jag såg påstod aldrig Regning måndag att "jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". " (dina ord), utan att just Fiori84's inlägg var formulerat på det sättet. Det håller jag som sagt med om. 
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:37:23 följande:
    Jo, det var direkta citat från hennes inlägg. Det var det jag reagerade på.
    Ok, då tycker vi helt enkelt väldigt olika. 
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:55:10 följande:
    ?? Läs #2628.
    Ja, och som jag skrev tidigare är det en sak att det är värre att inte ha rent vatten än att hamna hos Kronofogden. Det gör inte att det inte är drygt och komma in i en tråd om fattigdom i Sverige, och peka ut att andra är fattigare. 
  • MaryArden
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 23:18:33 följande:
    Hur ska ni ha det - å ena sidan säger ni att fattigdom inte ska beräknas med absoluta utan med relativa mått, å andra sidan är man dryg om man faktiskt jämför.

Det låter som den klassiska inställningen till löner: alla som tjänar mer än jag är överbetalda nollor, alla som tjänar mindre än jag är inte värda mer.

Solidariteten verkar rätt begränsad.
    Fattigdom kan beräknas på flera sätt, en av uppdelningarna är i absolut och relativ fattigdom. Båda måtten är viktiga verktyg för att kunna prata om fattigdom. Jag har aldrig sagt att "fattigdom inte ska beräknas med absoluta" mått. 

Jag har heller aldrig sagt att man är dryg om man jämför, utan att just det här jämförandet var drygt. 

Jag har inte varit otrevlig mot dig, varför är du det mot mig?  
  • MaryArden
    Regnig måndag skrev 2012-12-14 16:32:12 följande:
    Du får backa tillbaka mer än så istället för att bara hoppa in i en spin-off-diskussion.
    May-Aden har uttryckts sig klart och redigt hur jag menade och jag har inget att tillägga där.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?