Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
    www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
    Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
    Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.

Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.

Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:02:37 följande:
    Det är lika mycket FKs fel. Jag har en vän som i princip var färdig för att få permanent sjukersättning (alla var överens) sen fick h*n en ny handläggare på FK som inte höll med. Ergo: det är FKs fel inte moderaternas (som för övrigt faktiskt inte fattar alla beslut om lagar och förordningar på egen hand)
    FK går helt efter de lagar regeringen beslutar!  De sitter inte och bedömner och beslutar efter humör och tyckte utan är hårt reglerade av naturliga orsaker.

Att de nu blir blir beskyllda av regeringen att de tolkar för hårt är en oerhört ryggradslös attityd från våra folkvalda. De begick ett gigantiskt misstag då borde vi kunna begära att de har stake nog att erkänna det också.
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 13:02:57 följande:
    Jag är inte sjukpensionär, har levt på försörjningsstöd "existensminimum", men seriöst så illa är det inte!
    Jag tycker det är självklart att de som kämpar med långa utbildningar och de som jobbar ska få en rättvis lön för det också.
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
  • Regnig måndag
    Anonym (linda) skrev 2012-03-20 12:23:41 följande:
    Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?
    Öht är dessa sysselsättningar ett gigantisk misslyckande och det är inte bara sossar som är boven här utan alliansen har drivit det till helt nya nivåer.
    Kontentan av den politiken är att riktiga jobb försvinner och ersätts med "praktikanter" på 3-månaders intervaller.
    Samtidigt pumpas det ut miljarder för att främst landsting och kommuner ska ta emot dessa "praktikanter". Här har vi bidragsfiffel på hög nivå!

Det skulle vara intressant hur mycket skatteintäkter vi går miste om tack vare detta. För det är  så att praktikplatserna har ersatt riktiga avlönande arbeten och de skulle tvingas gå tillbaka till att avlöna sina medarbetare om sysselsättningarna försvann.

Men ja det är en kombination av att folk inte bryr sig och att de folk är blinda och de vill vara det. Det är mycket enklare att skylla på "det egna ansvaret" än att ställa de som är ansvariga till svars. Med e magiska orden löser man hela ekvationen: de behöver inte sätta sig in ekonomi varken enskilt eller nationellt, de behöver inte konfronteras med gamla mossiga fördomar från 1800-talet men framförallt så behöver man inte släppa ifrån sig några surt förvärvade kronor eftersom man så gärna vill tro på att måttligt sänkt skatt+stora höjningar av egenavgifter = stort plus i kassan.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:21:03 följande:
    Bibliotekarie, lärare,socionomer och sjuksköterskor arbetar väl mest för att de älskar sitt arbete och ser arbetet som ett kall?
    Medan däremot diverse ingenjörer och tekniker är de som bygger Sverige och därför är värda dessa 10-15 000 mer i månaden, eller hur det nu var?
    Det är oväsentligt utan det handlade om att man ska ha betalt efter utbildning.

Fö är inte ens prästers jobb ett kall, det är länge sedan vi officiellt avskaffade den typen av livegendom, det trodde jag att du visste.

Vad är skillnaden på en ingenjör som älskar sitt arbete och en lärare? F
    Eller du menar kanske att vi ska sätta lönen efter hur vi känner för våra jobb? I så fall så ligger väldigt många ingenjörer riktigt risigt till för det kan vara minst lika mycket kall fastän det handlar om maskiner.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:21:03 följande:
    Bibliotekarie, lärare,socionomer och sjuksköterskor arbetar väl mest för att de älskar sitt arbete och ser arbetet som ett kall?
    Medan däremot diverse ingenjörer och tekniker är de som bygger Sverige och därför är värda dessa 10-15 000 mer i månaden, eller hur det nu var?
    Och vid en andra reflektion över vad du egentligen skriver, se det fetmarkerade.

"De som bygger Sverige". Du menar alltså att Sverige skulle stanna utan nya maskiner, hus, vägar?
    Lite konstiga värderingar du har eftersom vi skulle kunna klara oss länge utan nya maskiner, vägar och hus men däremot skulle Sverige snabbt helt raseras utan utbildning och vård.

Din replik på detta är vaddå?
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 13:30:32 följande:
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!
    Förklara vad det ena har med det andra att göra och hur du kan göra den jämförelsen annat än i syftet att få andra att sluta prata om det du finner obekvämt?

Det du gör är att prata emot all världens expertis, har du berättat för dem om din ståndpunkt?
    Jag gissar att de skulle bli överlyckliga eftersom det här löser problem av mångmiljardklassen globalt sett.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:39:39 följande:
    Det var menat som ironi, det finns faktiskt en hel del som tycker så. De låga lönerna finns främst i kvinnodominerade yrken medan alla dessa tekniker finns i mansdominerade branscher.
    Kvinnorna har  valt sina yrken för att de är så vårdande och tycker om  att ta hand om andra, medan männen kämpar och sliter och leder samhället framåt.

Har läst så många gånger om att de inom vården mest fikar, skvallrar och bäddar någon säng ibland, så lönen är alldeles lagom. 
    Aha...
    Jag fattade inte det.
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 13:36:43 följande:
    Självklart, jag skrev att alla som jobbar och/eller har en lång tuff utbildning bakom sig ska ha lön för det också. Nu är det ju så att alliansen sänker skatterna mycket för låginkomsttagare och lite för höginkomsttagare. Så den där skrämselpropagandan om att de rika blir rikare stämmer ju inte ett dugg.

Är det då rätt att min vän med bra utbildning ska betala bort nästan hela sin lön i skatt, så han måste jobba nästan dygnet runt för att få in så det räcker till, så han knappt hinner träffa sina barn. Bara för att skatterna och bidragen ska vara högre !?!
    Så det säger du att det inte stämmer ett dugg att rikare har blivit rikare.
    Visa källa på det!

Nu är det andra gången du pratar emot ungefär alla som kan och vet något, det bekymrar inte dig?
    Hädanefter bör du skriva att du anser, tycker, tror och inte lägga fram det som en sanning.

Din vän betalar inte bort hela sin lön i skatt, det där är bara fånigt och det tar ifrån dig den lilla trovärdighet du har kvar.  Jag ids inte bemöta sånt där nonsens, vill du bli bemött i det får du lov att omformulera dig på ett sätt som stämmer med verkligheten!
  • Regnig måndag
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:47:46 följande:
    Den här tråden handlar om fattiga i Sverige. Öppna ögonen och inse att det finns fattiga i sverige. Det finns bostadslösa i sverige. Jag har med egna ögon sett folk gräva i soptunnorna efter mat och annat här där jag bor.
    Men det var väl det hon menade att det inte finns därför att det finns såna som svälter, så tolkade jag det.

Det är fullt ekvivalent med att säga till någon som har ont att den inte har det och att måttlig smärta inte finns  för det finns de som har outhärdliga smärtor!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?