• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Wittra

"Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende"

men fortfarande HAR Sverige en bra mkt bättre sjukvårdsmöjlighet, utbildningsmöjlighet etc än vad många andra europeska länder har. Man behöver liksom inte jämföra med Bangladesh. Ta bara England, barnomsorgen betydligt stramare där och inte alls självklar som i Sverige.   

• Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    Som inte kan ta barnen till ett bibliotek varje dag eftersom att socialen kräver att de är på "sysselsättning" till efter att biblioteken stängt? Vilket därmed innebär att det blir barnen som själv får gå till ett eventuellt skolbibliotek med dator och skriva ut själv eller till ett bibliotek flera kilometer bort (inga problem om de är typ 10 eller äldre, mindre bra om de är 7år gamla).

Vilket också ger väldigt tydliga signaler till de andra barnen i klassen att här har vi en fattig unge.

Det är inte rimligt att öka klassskillnaderna.
  • Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:22:50 följande:
    Hur ska man transportera en 8 åring till ett bibliotek 18 kilometer från hemmet menar du?

Med bil? Med cykel? Kanske någon granne kan skjutsa? etc etc. Kan berätta för övrigt att det var 4 km in till vårt samhälle när jag växte upp. Det cyklade man, oftast. Eller gick, dock inte ensam
  • Anonym (vakna!)
    Wittra skrev 2012-03-18 14:23:07 följande:
    "Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende"

men fortfarande HAR Sverige en bra mkt bättre sjukvårdsmöjlighet, utbildningsmöjlighet etc än vad många andra europeska länder har. Man behöver liksom inte jämföra med Bangladesh. Ta bara England, barnomsorgen betydligt stramare där och inte alls självklar som i Sverige.   
    Alla länder har gränser anpassade till sina länder.
    Jag skrev om de två fattigdomsgränserna och absolut fattigdomsgräns går vid försörjningsstödsnormen.
  • Wittra
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:24:32 följande:
    Som inte kan ta barnen till ett bibliotek varje dag eftersom att socialen kräver att de är på "sysselsättning" till efter att biblioteken stängt? Vilket därmed innebär att det blir barnen som själv får gå till ett eventuellt skolbibliotek med dator och skriva ut själv eller till ett bibliotek flera kilometer bort (inga problem om de är typ 10 eller äldre, mindre bra om de är 7år gamla).

Vilket också ger väldigt tydliga signaler till de andra barnen i klassen att här har vi en fattig unge.

Det är inte rimligt att öka klassskillnaderna.

Men varför i hela friden skulle man behöva dit varje dag då, till bibblan allså.
  • Paksenarrion
    Wittra skrev 2012-03-18 14:25:49 följande:
    Men varför i hela friden skulle man behöva dit varje dag då, till bibblan allså.
    Familjeliv har inför en fantastisk funktion som heter: visa endast

För att barnen får hem läxor på usb-minne i många skolor idag.
  • Anonym (vakna!)
    Wittra skrev 2012-03-18 14:24:57 följande:
    Med bil? Med cykel? Kanske någon granne kan skjutsa? etc etc. Kan berätta för övrigt att det var 4 km in till vårt samhälle när jag växte upp. Det cyklade man, oftast. Eller gick, dock inte ensam
    Cykel? Du är rolig. Ska en 8 åring cykla längs en hårt trafikerad 90 sträcka på vintervägar i totalt 3.6 mil för att kunna göra läxan? Tack och lov finns det människor som inser att det är en omöjlighet. Även människor som saknar försörjningsförmåga är värda ett bättre liv än så.

Du jämför det med att promenera eller cykla 4 kilometer... imponerande.
  • Annette 732
    Nanime skrev 2012-03-18 10:58:54 följande:
    Lite OT men va 17..
    VAR BOR DU?!?!?! Var finns detta GeKås? Min lillatjej växer så det knakar så snart är det dags för en ny storlek igen :P
    Gekås ligger i Ullared 1timme från Göteborg!
  • Anonym

Om man nu faktiskt får ersättning av soc så kan man kanske klara sig hyggligt.
    Men inte alla får det, trots att dom är berättigade.
    Det finns många fallgropar som gör att man lätt faller mellan stolarna.

T ex en till mig närstående som hux flux stod utan inkomst då han hoppade av studierna, för att han inte klarade studietempot.
    För att få ersättning från försäkringskassa eller soc eller sjukpenning så behövde han ett läkarintyg som påvisade dels att han är asperger samt att hans arbetskapacitet är noll.
    Att han definitivt inte klarar av stresshantering.
    Innan han kunde visa ett läkarintyg på det så kunde han heller inte få några pengar nånstans ifrån, då stod han helt utan inkomst.

Det tog 8 månader att få det läkarintyget och då bara för att jag gick in och ställde till ett jäkla liv helt enkelt.
    Och så är det idag, om man inte kan slåss för sin sak så skiter myndigheterna i en.
    Eftersom jag är engagerad inom attention så vet jag att när det gäller funktionshindrade, så om dom inte har anhöriga som slåss för dom så körs dom över, och då lämnas dom åt sitt öde.
    Då hamnar dom lätt på gatan.
    Svaghet, må det vara fysisk eller psykisk tas ingen hänsyn till idag och det är för jävligt.

Är du inte stark och lönsam då är du inget värd. 
    Och det kan vara du eller jag eller nån vi älskar, nästa gång.   

• Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 14:15:34 följande:
    Jag frågade dig varför det inte ska synas och hur du avgör om det syns eller ej?
    Det är t ex ingen människa som ser på mig att jag köper second handkläder för 30 kr. Det går alldeles utmärkt att ge sina barn vettiga kläder på 9535 kr/mnd. 

De som skolkar sig igenom högstadiet är de som kommer från en studieomotiverad miljö. Det har ingenting med pengar att göra. Det finns mängder av föräldrar som är, enligt dig, "fattiga", men som ger sina barn en studiemotiverad miljö. 

Förmodligen av samma anledning som somliga som går på försörjningsstöd hellre köper en iphone istället för att betala elräkningen?
    När barn i 8-10 års åldern säger till sina föräldrar att X är fattig, då är det illa. När man får höra som förälder att X har alltid samma kläder. X har aldrig med sig frukt, X är alltid sjuk när vi har friluftsdag, När barn pratar om andra barn hemma och säger att det barnet är fattigt. 
    Så ska det inte vara, barn ska inte behöva ha epitet fattig.

Mitt ena barn hade en klasskompis som hela skoltiden alltid hade enbart dyra märkeskläder, det var något som också berättades hemma.

Alla barn ska kunna känna sig likvärdiga och inte avvikande i klassrummet, den plats där de tillbringar den största delen av sin vakna barndom.

Det är fortfarande inte fråga om att barnen har fräscha begagnade kläder, utan slitna kläder som inte riktigt passar. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?