• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 14:39:07 följande:
    Plugga kan vara praktisk utbildning också. Ja, man kommer långt med lite bestämdhet och jävlar anamma.

Ja, det är fullständigt gratis att plugga. Du betalar inte kursavgifter, böcker och skolmaterial täcks av CSN bidraget, det blir t.o.m. pengar över. Alla böcker behöver man inte köpa heller, universitetsbiblioteken har dem.

Att man inte har betyg för att komma in är ens eget fel. Som sagt, planering och eget ansvar. Kommunen behöver inte bevilja något, tar du för givet att fok går på soc innan de börjar plugga? Vad är det för referensramar du egentligen har? Hört talas om grundskola, välplanerad val av gymnasium och sen vidare? Plus sommarjobb, extrajobb och sådant om man nu vill ha lite lyx?

Yrkesgymnasiet kostar inte heller.

Återigen, det är inte "bara", det krävs mer ansvar och mindre flum.           
    Men alla förmår inte jävlar anamma, vad ska du göra med dom? 
    När det inte handlar om bristande vilja, utan om bristande förmåga?
    Hur löser du det problemet?   
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 14:35:34 följande:
    Visst är det bra att ha perspektiv till saker och ting. Fortfarande är det så att det finns barn i Sverige som inte äter sig mätta eller har varma kläder på vintern. Oavsett orsaken till det så existerar de. Det är också fakta att de barnen löper större risk att bli arbetslösa, lågutbildade, sjuka och dö tidigare än barn som växer upp med trygga ekonomiska förutsättningar.
    Man kan "tycka" vad man vill. Det tar inte bort det faktum att fattigdom och barnfattigdom existerar. Den definitionen görs självklart efter de förutsättningar vi har i vårt land. Liksom ohälsa, tandstatus, undernäring och dålig ekonomi. Det är väl självklart att man inte kan jämföra med u-länder när de definitionerna görs.
    och de kommer nog alltid existera, de som är sämre än andra på ett eller annat sätt eller inte passar in.  som det är nu beror det oftast inte på systemet men på föräldrarna, vad kan man göra åt det? ger man föräldrar mer bidrag förvinner det ändå åt fel hål
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-18 13:37:44 följande:
    Eftersom fattigdomsgränsen i Sverige är satt till 9535 kr/mnd så räknas man som fattig om man har 9400 kr/mnd. 
    modesto skrev 2012-03-18 13:49:21 följande:
    jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
    och det där har vi redan diskuterat,många fattiga har betalningsanmärkningar och då får du INTE dela upp betalningen varken på apoteket eller tandläkaren,hur tänkte du lösa det?
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-03-18 14:36:34 följande:
    Ja, så är det väl tyvärr. Jag vill tro att om man är stridbar och påläst, alltså vet sina rättigheter och vet hur man ska slåss för dem och orkar slåss,  så kommer man nästan alltid att få dem.

Men problemet är ju att det är många personer som av olika skäl faktiskt inte är kapabla att göra det. Som inte kan slåss för sina egna rättigheter. Och det blir ett stort samhällsproblem när det inte finns någon annan person som gör det åt dem.
    Många av dem som hamnat i fattigdom är ju faktiskt de som har fått rätt till ersättningar men fått vänta väldigt lång tid på detta, kanske 1 år eller mer. Under den tiden kan vilken relativt stabil tidigare ekonomi raseras som helst raseras.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 13:57:19 följande:
    Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..
    det är väl inte så mycket mer heller 3.600kr +hyran
  • Anonym (3)
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:27:09 följande:
    Familjeliv har inför en fantastisk funktion som heter: visa endast

För att barnen får hem läxor på usb-minne i många skolor idag.
    Fast så mycket förälder måste man väl vara att man då kontaktar läraren och säger att vi har ingen dator så antingen får skolan stå för en eller få de fixa skolskjuts extra eller får barnet läxan i pappersformat.

VI FÖRÄLDRAR är ju de som måste ge våra barn styrkan i att stå upp för sig själva.
    Jag har en väldigt liten tjej och följden blir att hon fått ärva en del från kompisar och hon är så stolt så ingen säger något när alla barnen hade shorts o t-shirt på jympan ville hon ha jympadress (var svårt att hitta 2011) klass kompisarna sa att det var fult med jympadräkt utom hennes för hon passade i den. Lär era barn att stå för vad dom är och håll inte på och tyck synd om för allt!!!  
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 14:39:07 följande:
    Plugga kan vara praktisk utbildning också. Ja, man kommer långt med lite bestämdhet och jävlar anamma.

Ja, det är fullständigt gratis att plugga. Du betalar inte kursavgifter, böcker och skolmaterial täcks av CSN bidraget, det blir t.o.m. pengar över. Alla böcker behöver man inte köpa heller, universitetsbiblioteken har dem.

Att man inte har betyg för att komma in är ens eget fel. Som sagt, planering och eget ansvar. Kommunen behöver inte bevilja något, tar du för givet att fok går på soc innan de börjar plugga? Vad är det för referensramar du egentligen har? Hört talas om grundskola, välplanerad val av gymnasium och sen vidare? Plus sommarjobb, extrajobb och sådant om man nu vill ha lite lyx?

Yrkesgymnasiet kostar inte heller.

Återigen, det är inte "bara", det krävs mer ansvar och mindre flum.           
    Yrkesgymansium tar de emot 35-åringar, tar de emot de som redan har en gymnasieutbildning?

Den stora expansion av högskolor och universitet har resulterar i att många i den yngre generationen har fått en högskole- eller universitetsutbildning. I Sverige hade 42 procent av alla personer mellan 25-34 år en högskole- eller universitetsexamen år 2009.

Om det är så lätt att studera efter gymnasiet varför är det inte fler som utbildar sig?
    Sverige ligger internationellt på 14 plats angående sådan utbildning,

Korea ligger på första plats med 61%,Japan och Kanade på andra plats med 56%.
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-03-18 14:36:34 följande:
    Ja, så är det väl tyvärr. Jag vill tro att om man är stridbar och påläst, alltså vet sina rättigheter och vet hur man ska slåss för dem och orkar slåss,  så kommer man nästan alltid att få dem.

Men problemet är ju att det är många personer som av olika skäl faktiskt inte är kapabla att göra det. Som inte kan slåss för sina egna rättigheter. Och det blir ett stort samhällsproblem när det inte finns någon annan person som gör det åt dem.

Precis, så är det.
    Och det gäller ju inte bara funktionshindrade.
    Man kan vara för fysiskt sjuk för att orka strida för sin sak.
    Och för att vara ordentligt påläst om sina rättigheter, bör man nästan ha en juristutbildning i botten, vi kan inte alla vara utbildade jurister.
    Vi föds med olika förutsättningar, för en del är det svårt att ta in teoretisk akademisk text och faktiskt förstå den.
    Och en del är för psykiskt nergångna av psykisk sjukdom, depression, t ex för att förmå strida för sin sak.
    Andra kan ha ett beroende i botten som tar så mycket energi att kämpa med och mot att dom ingen har kvar till att slåss för sina rättigheter med.
    Och många, många har genom lång tid fått lära sig att dom inte är värda bättre än att bli behandlade som andraklassens medborgare, att det är deras eget fel, att det är dom det är fel på, inte samhället.
    Det kan man ju tydligt läsa i den här tråden om inte annat.

Alla dom människorna faller utanför, ska dom bara skitas i då?
    Idag är det ju så.
    Jag vill absolut inte ha det så, det är inte ett Sverige jag växte upp i och det är inte ett Sverige jag vill leva i.
    Som jag skrev nästa gång kan det vara vem som helst av oss, bara för att man haft turen nu att klara sig bra, betyder inte att det alltid kommer vara så, och definitivt inte att det kommer vara så för ens barn.

">

• Anonym (relativt)
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 14:49:09 följande:
    Fast så mycket förälder måste man väl vara att man då kontaktar läraren och säger att vi har ingen dator så antingen får skolan stå för en eller få de fixa skolskjuts extra eller får barnet läxan i pappersformat.

VI FÖRÄLDRAR är ju de som måste ge våra barn styrkan i att stå upp för sig själva.
    Jag har en väldigt liten tjej och följden blir att hon fått ärva en del från kompisar och hon är så stolt så ingen säger något när alla barnen hade shorts o t-shirt på jympan ville hon ha jympadress (var svårt att hitta 2011) klass kompisarna sa att det var fult med jympadräkt utom hennes för hon passade i den. Lär era barn att stå för vad dom är och håll inte på och tyck synd om för allt!!!  
    Du missar poängen totalt.
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:20:31 följande:
    Det är inte fattigdom enligt dig! Men, det är fattigdom enligt riksdagen och enligt Röda korset. Håll dig till ämnet nu.

"I de fördelningsstudier som görs av bl.a. Eurostat räknas ett hushåll som fattigt om det har en disponibel inkomst under 60 % av medianinkomsten justerad för hushållets försörjningsbörda enligt OECD-skalan.

Med 60 % av medianinkomsten som gräns för fattigdom kommer det alltid att finnas fattiga även i mycket rika samhällen. Måttet skall därför ses som en indikator på inkomstojämlikheten  och är framförallt användbart för att studera förändringen av inkomstfördelningen över tiden. Detta mått på andelen fattiga barn uttrycker mer ba rnfamiljernas ekonomiska standard (se bilaga) i relation till standarden hos samtliga hushåll.

Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende. Men brist på ekonomiska resurser ger även andra konsekvenser som att kunna upprätthålla sociala relationer och inte samma möjlighet att integreras i den allmänna livsstilen i samhället. Hur mycket resurser som behövs för att hålla sig  ovanför denna grund är inte konstant och varierar mellan samhällen och över tid. 60 procent av medianinkomsten har därför blivit det gängse sättet att  mäta fattigdom inom EU och OECD."

"Absolut fattigdomsgräns - Normen för ekonomiskt bistånd
    Ett mer absolut mått på fattigdom är de hushåll som har en disponibel inkomst under normen för ekonomiskt bi stånd (socialbidragsnormen). Till skillnad från den föregående relativa gränsen ger detta en mer absolut fattigdomsgräns."   
    Ja, jag håller mig till ämnet och jag ifrågasätter just begreppet fattigdom i Sverige. Det gjorde jag redan i mitt första inlägg i den här tråden och har hållit mig till det. Jag vidhåller att begreppet "fattigdom" inte är applicerbart när man har mer än så att man klarar sig. Du hävdar att det är fattigdom även om man har mer än så att man klarar sig. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?