• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • modesto
    Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    de ska ordna att deras barn har det bäst möjligt med givna villkor det går även att skaffa en billig dator och den billigaste internetanslutning, man kan söka på blocket eller tradera eller på bortsänkes sidor, jag känner en massa folk som har uppgraderat sina datorer med högre och gamla bara står hemma, jag har en gammal dator som jag aldrig använder själv. det är förälderns ansvar att skaffa fram en dator om det krävs för skolundervisning, vilket är ganska normalt nuföriden, det behöver inte alls kosta mycket
  • Anonym (k)
    Donum skrev 2012-03-18 14:19:42 följande:
    Det är väl därför det finns något som heter individuella bedömningar?
    Det förändrar inte det faktum att jag anser att det är missvisande att kalla det för "fattigdom". Det du tar upp är inte fattigdom. Det är brist på bekvämligheter. Antingen, sätter man sig då och tycker att någon ska serva mig så att jag får det lika bekvämt som "alla andra". Eller så gör man något åt saken själv. Tycker man att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket tillhör man den förra kategorin. 

Jadå, men motprestationerna är sällan så omfattande att det inte går att ta sig till ett bibliotek. Eller, för all del, till socialtjänsten när man ändå är där för att få försörjningsstöd. De har datorer.  
    Datorer ligger normalt inte i vad en socialsekreterare får använda individuell bedömning till. men visst man kan ansöka till politikerna...

Och att låna våra datorer? Haha, hur mycket tid tror du att _jag_ har? För att kunna låna ut min dator måste jag övervaka användandet (dels ligger ju mitt system i den, med alla uppgifter - dels är ju varenda akt i rummet) och jag har inte tid att låta någon göra något på den annat än i undantagsfall, och då bara några minuter.
  • Anonym (Me)
    Alexi skrev 2012-03-18 14:11:42 följande:
    Me: vad innebar det, tvångssterilisering eller tvångsomhändertagande? Det är väl inte så konstruktivt tycker jag...

Självklart inte tvångssterilisering, hur tänkte du där?

Däremot om man har låtit bli att planera lite innan man skaffat barn så ska man inte kallt räkna med att samhället ska röja upp efter ens misstag. Antingen kan man bevisa då man söker stöd att man haft ekonomiska möjligheter för att skaffa barn eller så får barnen placeras i annat hem tills föräldrarna kommer på rätt köl igen. Det här täcker ju för det som alla hela tiden kommer dragandes med, nämligen att saker kan hända även om man varit förutseende. Då går ju det att bevisa och så får man bättre hjälp än nu. Säkerligen skulle färre behöva hjälp om de vetat reglerna på förhand. 

Det är fullkomlig orimligt att samhället ska bekosta tonåringars barnalstrande, kvinnor som skaffar barn i försörjningssyfte, par som redan lever på soc och skaffar barn, etc, etc. Det är ingen rättighet att förstöra ett annat liv. Om det nu är som så många påstår, att barn lider av att vara "fattiga" i Sverige, då får man ju lösa det. Det är inte en lösning att de som sliter häcken av sig ska hålla andra med pengar om det enbart handlar om taskig/ingen planering från deras sida, lathet, utnyttjande av andra, o.s.v. På det här viset blir alla tvungna att ta eget ansvar. Kanske man kan lära svensa folket på nytt vad det begreppet innefattar.   
  • Nanime
    Annette 732 skrev 2012-03-18 14:28:35 följande:
    Gekås ligger i Ullared 1timme från Göteborg!
    Jaha :( varför ligger allt sånt där så långt ned i landet?
  • Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:27:23 följande:
    Cykel? Du är rolig. Ska en 8 åring cykla längs en hårt trafikerad 90 sträcka på vintervägar i totalt 3.6 mil för att kunna göra läxan? Tack och lov finns det människor som inser att det är en omöjlighet. Även människor som saknar försörjningsförmåga är värda ett bättre liv än så.

Du jämför det med att promenera eller cykla 4 kilometer... imponerande.

Sorry!! läste 1,8 km!!!
     det ställde ju saken i annat läge!  
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 14:31:51 följande:

Självklart inte tvångssterilisering, hur tänkte du där?

Däremot om man har låtit bli att planera lite innan man skaffat barn så ska man inte kallt räkna med att samhället ska röja upp efter ens misstag. Antingen kan man bevisa då man söker stöd att man haft ekonomiska möjligheter för att skaffa barn eller så får barnen placeras i annat hem tills föräldrarna kommer på rätt köl igen. Det här täcker ju för det som alla hela tiden kommer dragandes med, nämligen att saker kan hända även om man varit förutseende. Då går ju det att bevisa och så får man bättre hjälp än nu. Säkerligen skulle färre behöva hjälp om de vetat reglerna på förhand. 

Det är fullkomlig orimligt att samhället ska bekosta tonåringars barnalstrande, kvinnor som skaffar barn i försörjningssyfte, par som redan lever på soc och skaffar barn, etc, etc. Det är ingen rättighet att förstöra ett annat liv. Om det nu är som så många påstår, att barn lider av att vara "fattiga" i Sverige, då får man ju lösa det. Det är inte en lösning att de som sliter häcken av sig ska hålla andra med pengar om det enbart handlar om taskig/ingen planering från deras sida, lathet, utnyttjande av andra, o.s.v. På det här viset blir alla tvungna att ta eget ansvar. Kanske man kan lära svensa folket på nytt vad det begreppet innefattar.   
    Jaha, så om barnet först kommer till föräldrar som kanske inte kan bringa optimala uppväxtförhållanden, så ska samhället också svika barnet och göra bland det värsta du kan göra mot ett litet barn.
    Samhället ska separera barnet från den enda trygghet barnet känner genom att ta föräldrarna från det.

Bra och empatiskt tänkt där, låt barnet betala för föräldrarnas misstag.
    Eller?      
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-18 14:16:55 följande:

jag tycker att jag svarade bra på din fråga. Visst ska vi inte rätta oss efter andra fattiga länder men det hjälper att ha lite perspektiv för alla som påstår att de som lever på soc svälter och fryser och inte har råd till medicin och sjukvård, det finns undantag och extema fall men som stora bilden har sverige ett bra system men visst, allt bra går alltid att förbättra både på den personliga och på den statliga nivån.

ja, man kan alltid känna sig fattigare eller mer olycklig är någon annan.  jag drar parallellen att man kan också känna att det aldrig räcker till, man kan alltid ha mer med det är något bra för att det driver utvecklingen, dock befinner sig inte svenska fattiga i någon fruktansvärd situation, de som bor på gatan eller inte får soc uppfyller inte deras villkor, t ex vill inte sluta missbruka osv 

Visst är det bra att ha perspektiv till saker och ting. Fortfarande är det så att det finns barn i Sverige som inte äter sig mätta eller har varma kläder på vintern. Oavsett orsaken till det så existerar de. Det är också fakta att de barnen löper större risk att bli arbetslösa, lågutbildade, sjuka och dö tidigare än barn som växer upp med trygga ekonomiska förutsättningar.
    Man kan "tycka" vad man vill. Det tar inte bort det faktum att fattigdom och barnfattigdom existerar. Den definitionen görs självklart efter de förutsättningar vi har i vårt land. Liksom ohälsa, tandstatus, undernäring och dålig ekonomi. Det är väl självklart att man inte kan jämföra med u-länder när de definitionerna görs.
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-18 14:29:09 följande:
    Om man nu faktiskt får ersättning av soc så kan man kanske klara sig hyggligt.
    Men inte alla får det, trots att dom är berättigade.
    Det finns många fallgropar som gör att man lätt faller mellan stolarna.

T ex en till mig närstående som hux flux stod utan inkomst då han hoppade av studierna, för att han inte klarade studietempot.
    För att få ersättning från försäkringskassa eller soc eller sjukpenning så behövde han ett läkarintyg som påvisade dels att han är asperger samt att hans arbetskapacitet är noll.
    Att han definitivt inte klarar av stresshantering.
    Innan han kunde visa ett läkarintyg på det så kunde han heller inte få några pengar nånstans ifrån, då stod han helt utan inkomst.

Det tog 8 månader att få det läkarintyget och då bara för att jag gick in och ställde till ett jäkla liv helt enkelt.
    Och så är det idag, om man inte kan slåss för sin sak så skiter myndigheterna i en.
    Eftersom jag är engagerad inom attention så vet jag att när det gäller funktionshindrade, så om dom inte har anhöriga som slåss för dom så körs dom över, och då lämnas dom åt sitt öde.
    Då hamnar dom lätt på gatan.
    Svaghet, må det vara fysisk eller psykisk tas ingen hänsyn till idag och det är för jävligt.

Är du inte stark och lönsam då är du inget värd. 
    Och det kan vara du eller jag eller nån vi älskar, nästa gång.   
    Ja, så är det väl tyvärr. Jag vill tro att om man är stridbar och påläst, alltså vet sina rättigheter och vet hur man ska slåss för dem och orkar slåss,  så kommer man nästan alltid att få dem.

Men problemet är ju att det är många personer som av olika skäl faktiskt inte är kapabla att göra det. Som inte kan slåss för sina egna rättigheter. Och det blir ett stort samhällsproblem när det inte finns någon annan person som gör det åt dem.
  • Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 14:14:53 följande:
    Men va? Tror du att det bara är att bestämma att man ska läsa något? Tror du att det är gratis att plugga? För det första ska man komma in på en utbildning. kommer man inte in på en så kan man söka en annan, visst det kan man men om man inte har de betyg som krävs då? Olika utbildningar kräver olika kompetens(speciell behörighet) så då måste man kanske plugga upp några kurser innan man kan söka en annan utbildning, och det är inte säkert att du får beviljat av kommunen du går. Då måste du betala utbildningen själv och det är INTE gratis.
    Åter igen, det är inte så bara.......
    Plugga kan vara praktisk utbildning också. Ja, man kommer långt med lite bestämdhet och jävlar anamma.

Ja, det är fullständigt gratis att plugga. Du betalar inte kursavgifter, böcker och skolmaterial täcks av CSN bidraget, det blir t.o.m. pengar över. Alla böcker behöver man inte köpa heller, universitetsbiblioteken har dem.

Att man inte har betyg för att komma in är ens eget fel. Som sagt, planering och eget ansvar. Kommunen behöver inte bevilja något, tar du för givet att fok går på soc innan de börjar plugga? Vad är det för referensramar du egentligen har? Hört talas om grundskola, välplanerad val av gymnasium och sen vidare? Plus sommarjobb, extrajobb och sådant om man nu vill ha lite lyx?

Yrkesgymnasiet kostar inte heller.

Återigen, det är inte "bara", det krävs mer ansvar och mindre flum.           
  • Anonym (3)
    Donum skrev 2012-03-18 14:22:36 följande:
    Jag bor ännu längre ifrån ett bibliotek, men det är ett val jag har gjort. Om jag inte kan tillgodose mina barns behov pga det valet jag har gjort, så får jag välja annorlunda. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?