• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • modesto

jag tycker att jag svarade bra på din fråga. Visst ska vi inte rätta oss efter andra fattiga länder men det hjälper att ha lite perspektiv för alla som påstår att de som lever på soc svälter och fryser och inte har råd till medicin och sjukvård, det finns undantag och extema fall men som stora bilden har sverige ett bra system men visst, allt bra går alltid att förbättra både på den personliga och på den statliga nivån.

ja, man kan alltid känna sig fattigare eller mer olycklig är någon annan.  jag drar parallellen att man kan också känna att det aldrig räcker till, man kan alltid ha mer med det är något bra för att det driver utvecklingen, dock befinner sig inte svenska fattiga i någon fruktansvärd situation, de som bor på gatan eller inte får soc uppfyller inte deras villkor, t ex vill inte sluta missbruka osv 

Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 14:02:25 följande:
    Nu svarade du inte riktigt på mitt inlägg va? Vad har jag gjort för jämförelse?

• Annette 732
    Anonym (helt rätt!!!) skrev 2012-03-18 09:21:49 följande:
    Jag lever på existensminimum med min familj 2 vuxna 1 barn, Vi klarar oss bra på de. Men man lär sej leva efter dom pengar man har. Ä alltid på jakt efter bra erbjudanden ( mat)..

Men de jag vill säga är att jag nu jobbar med utsatta människor i min stad.
    De ä människor som är hemlösa, missbrukare eller folk med psykisk ohälsa.
    Bara i vår stad ( mindre stad i Norrland) har vi ( vad vi vet) minst 180 hemlösa.
    Hos oss kan dom få mat, kläder å låna en dusch.
    Vet många högutbildade som har tappat allt å nu lever på gatan.. 
    Visst finns fattidomen här i sverige.. 
    Man måste bara lära sej att se den inte gå me skygglappar hela livet.       
    ja även här i göteborg ser man fler "vanliga" som letar i soptunnorna
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:16:02 följande:
    De har mer?

Du har bil.

Du har jobb.

Du ingår i samhället iom att du har jobb

Du ses inte ner på.

Och du hävdar att de har mer.

Ja, ja.
    mer pengar har de ja.haha nog ser folk ner på mig oxå som ensamstående med MÅNGA barn
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:12:14 följande:
    Kan alla ta sig till ett bibliotek gratis? Har alla tillräckligt kort avstånd för att en t.ex 8 åring ska klara av att gå dit och hem?

Alla som har försörjningsstöd kärver man motprestationer av, om de inte är sjuka. Den som är sjuk kan knappast gå till ett bilbliotek flera kilometer eller mil bort varje dag. Den som är anvisad att gå en kurs har närvaroplikt där. Dator på skolan? Alla skolor erbjuder inte läxhjälp eller att man får stanna kvar efter skoltid för att använda datorn tyvärr.
    Det är väl därför det finns något som heter individuella bedömningar?
    Det förändrar inte det faktum att jag anser att det är missvisande att kalla det för "fattigdom". Det du tar upp är inte fattigdom. Det är brist på bekvämligheter. Antingen, sätter man sig då och tycker att någon ska serva mig så att jag får det lika bekvämt som "alla andra". Eller så gör man något åt saken själv. Tycker man att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket tillhör man den förra kategorin. 

Jadå, men motprestationerna är sällan så omfattande att det inte går att ta sig till ett bibliotek. Eller, för all del, till socialtjänsten när man ändå är där för att få försörjningsstöd. De har datorer.  
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 14:18:04 följande:
    mer pengar har de ja.haha nog ser folk ner på mig oxå som ensamstående med MÅNGA barn
    Du har valt att arbeta och ha bil för att kunna det vilket är bra. Du säger själv att du inte vill bli socialfall igen, du ser ner på dem med soc.

De har inte mer och det vet du.
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 14:03:36 följande:
    Det är inte fattigdom. Det är att vara socialt resurssvag och det handlar inte heller om pengar. Uppenbarligen kan man vara socialt resursstark på mindre pengar än 9535 kr/mnd. 
    Det handlar för övrigt lika mycket om att ta möjligheter och välja delaktighet. 
    Det är inte fattigdom enligt dig! Men, det är fattigdom enligt riksdagen och enligt Röda korset. Håll dig till ämnet nu.

"I de fördelningsstudier som görs av bl.a. Eurostat räknas ett hushåll som fattigt om det har en disponibel inkomst under 60 % av medianinkomsten justerad för hushållets försörjningsbörda enligt OECD-skalan.

Med 60 % av medianinkomsten som gräns för fattigdom kommer det alltid att finnas fattiga även i mycket rika samhällen. Måttet skall därför ses som en indikator på inkomstojämlikheten  och är framförallt användbart för att studera förändringen av inkomstfördelningen över tiden. Detta mått på andelen fattiga barn uttrycker mer ba rnfamiljernas ekonomiska standard (se bilaga) i relation till standarden hos samtliga hushåll.

Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende. Men brist på ekonomiska resurser ger även andra konsekvenser som att kunna upprätthålla sociala relationer och inte samma möjlighet att integreras i den allmänna livsstilen i samhället. Hur mycket resurser som behövs för att hålla sig  ovanför denna grund är inte konstant och varierar mellan samhällen och över tid. 60 procent av medianinkomsten har därför blivit det gängse sättet att  mäta fattigdom inom EU och OECD."

"Absolut fattigdomsgräns - Normen för ekonomiskt bistånd
    Ett mer absolut mått på fattigdom är de hushåll som har en disponibel inkomst under normen för ekonomiskt bi stånd (socialbidragsnormen). Till skillnad från den föregående relativa gränsen ger detta en mer absolut fattigdomsgräns."   
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 09:33:56 följande:
    Tar du allt personligt och TROR du att det kan finnas de som har de sämre än dig?
    Men du menar alltså att du lever på försörjningsstöd trots att du arbetar?
    har det gått dig förbi att man kan få utfyllnad utav soc för att komma upp till existensminimum om man har låg lön?
  • Donum
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:12:37 följande:
    Att man inte har arbete innebär inte att man inte är sysselsatt 8h/dag för att få försörjningsstödet. Och nej, de flesta bibliotek har inte öppet till 19.

Ja, lägg ansvaret på barnet. Det blir ju rättvist
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:20:12 följande:
    Du har valt att arbeta och ha bil för att kunna det vilket är bra. Du säger själv att du inte vill bli socialfall igen, du ser ner på dem med soc.

De har inte mer och det vet du.
    Jag vet iaf att JAG hade mer när jag gick på soc hade tom råd att åka på semester på den tiden.Visst hade ingen bil och inget jobb men hade mer pengar ju kunde göra saker som jag får avstå från idag.Sen vet jag inte om socialen har blivit sämre de senaste 10åren de har jag ingenaning om
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    Hur ska man transportera en 8 åring till ett bibliotek 18 kilometer från hemmet menar du?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?