• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 14:57:25 följande:
    Men din personliga åsikt om ordet fattigdom är rätt ointressant här.

I Sverige när vi pratar om fattigdom officiellt så menar vi det som riksdagen och Röda Korset definierar som fattigdom.
    Sen får ju du ha din egen definition om du vill, men det lär ju öka risken att du blir missförstådd om du envisas med att använda egna begrepp.

Fattigdom är relativt i det här sammanhanget är det i relation till hur gemene barn i Sverige har det.
    Inget annat.       
    Det är ju synd att du tycker att den är ointressant. Jag svarade på TS som frågar "Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?". 
    Mitt svar är att jag inte anser att man är fattig när man har mer än så att man klarar sig och därför kan jag påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige. 

• modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 14:59:55 följande:
    alla verkar ha olika åsikt om fattigdom och att klara sig..

själv är jag ju en vuxen fattig på 35år...har 6.700kr efter skatt.

jag skäms inte ett dugg för att handla extraprisvaror,halva prisetvaror osv.
    jag handlar mycket secondhand,men då frächa och snygga saker.

angående regeringen fattigdomsbegrepp på 9535kr,är det INNan skatt.
    isåfall ligger jag UNDER det för jag har 8.500kr INNAN skatten dras...
    jag betalar på min sjukpension 2.000kr i skatt varje månad.

min pension är 5280 före skatt och jag betalar 1124 i skatt på det men man har rätt till bostadtillägg som är 93% av bostadskostnaden om man har pension under 105 tusen/år. 

visst blir det lågt under den normen ändå, det blir lägre än socialbidrag eftersom man betalar el och medicin själv. men jag varken svälter eller fryser, jag är inte hemlös och har en dator med internet

• Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:08:43 följande:
    Vadå för bristande förmåga? Vadå inte förmår? Visst, kanske några väldigt få personer är fysiskt eller psykiskt sjuka men hos de flesta handlar det nog mycket om flum, bortskämdhet, daltande, curlande eller fel familj. Det senare löser man genom att börja acceptera fakta: det är inte en mänsklig rättighet att förstöra ett barns liv. De förra löser man genom att lära folk ta ansvar för sina liv och sina ungar och de ska inte vaggas in i tryggheten att pappa staten alltid fångar dem när de faller.
    Japp, bristande förmåga, INTE bristande vilja.

Det är dom jag pratar om, inte dom andra du nämner.
    Dom som inte ha sådär jäkla gott om jävlar anamma.
    Du vet, alla är inte stöpta i samma form, alla är inte som du, du kan inte utgå ifrån dig själv som mall för andra människor.    

Så vad ska du göra med dom som inte förmår?  
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 15:06:23 följande:
    Men det vet inte du något om.
    Du kan inte uttala dig om andras val, du lever inte deras liv.
    Det är ganska förmätet av dig att sätta dig till doms över andra på det viset.

Vad vet jag inte något om?
    Självklart kan jag uttala mig om andras val. Om t ex min granne beklagar sig över att inte ha råd att köra sina barn till biblioteket men själv köper en iphone, så kan jag naturligtvis uttala mig om klokheten i det valet.  
  • asta66
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 15:04:58 följande:
    men herregud får man tycka att allt under 10.000 netto är fattigdom med dessa höga hyror vi har i sverige idag??
    Eller att köerna till soppköken blir längre och längre. För ingen köar dit om man inte måste.
  • modesto
    Donum skrev 2012-03-18 15:09:30 följande:
    Ja, och anledningen till att de har betalningsanmärkningar är väl relevant i sammanhanget?
    Om man t ex har ADHD och har svårt med ekonomisk hushållning (inte en helt ovanlig kombination) så handlar det inte om pengarna i sig utan hur man hanterar pengar. I ett sådant läge hjälper det inte att ge mer pengar - det blir inte bättre hushållt för det.  
    i så fall lösniningen ligger i stödperson eller kurser på att lära sig hantera pengar
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 14:49:45 följande:
    Yrkesgymansium tar de emot 35-åringar, tar de emot de som redan har en gymnasieutbildning?

Den stora expansion av högskolor och universitet har resulterar i att många i den yngre generationen har fått en högskole- eller universitetsutbildning. I Sverige hade 42 procent av alla personer mellan 25-34 år en högskole- eller universitetsexamen år 2009.

Om det är så lätt att studera efter gymnasiet varför är det inte fler som utbildar sig?
    Sverige ligger internationellt på 14 plats angående sådan utbildning,

Korea ligger på första plats med 61%,Japan och Kanade på andra plats med 56%.

Man kan alltid ändra inriktning i livet.

Varför det inte är fler som utbildar sig? Tillåt mig skratta, har du fortfarande inte fattat? Svenskar är bortskämda med att veta att de kan lika gärna skita i att göra något för det finns alltid 100 olika bidrag man kan söka. 
    Många svenkar är inte sporrade till att läsa, i.o.m. att skolan är gratis och det är flummigt redan i de lägre klasserna och tillgängligt för alla så där finns ingen utmaning. Barn och ungdomar i Sverige behöver inte kämpa för något, allt serveras. Hur kan man förklara att så många i Sverige är "skoltrötta" när den svenska skolan är ganska nära ett skämt i internationella sammanhang (i-länder)? Vet du hur skolgången fungerar i Japan, som du tar med som exempel? Jag lovar, svenska "skoltrötta" ungdomar hade hängt sig om de blivit omplacerade i japansk skola.

• Paksenarrion

Det börjar bli lite tröttsamt att allt skylls på alliansen. Fuskdebatten debuterade under sossarna, det var de som började arbetet med åtstramningar (kanske för att de insåg att det inte gick att fortsätta med att sjukpensionera folk för all tid o evighet innan de ens var 30 fyllda)

Båda blocken är lika goda kålsupare

• Anonym (vakna!)
    modesto skrev 2012-03-18 15:12:43 följande:

min pension är 5280 före skatt och jag betalar 1124 i skatt på det men man har rätt till bostadtillägg som är 93% av bostadskostnaden om man har pension under 105 tusen/år. 

visst blir det lågt under den normen ändå, det blir lägre än socialbidrag eftersom man betalar el och medicin själv. men jag varken svälter eller fryser, jag är inte hemlös och har en dator med internet

Vad har du för hyres och elkostnad då? Om du inte berättar det så kan ingen bedöma om du är under normen eller ej. Med försörjninsstöd ska en ensamstående ha 3840 kr/månad. Du har kvar 4156 kr efter skatt. 7% av en hyra på 3000 blir 210 kronor. Kvar är då 3946. Så med den beräkningen hamnar du strax under normen. Tanken med försörjningsstöd är varken att man ska vara hemlös eller svälta.

Jag undrar varför så många verkar ha den åsikten att de som har det sämst borde få ha det ännu sämre?
  • Donum
    modesto skrev 2012-03-18 15:17:05 följande:
    i så fall lösniningen ligger i stödperson eller kurser på att lära sig hantera pengar
    Exempelvis, ja. Att ha som utgångspunkt att ge mer pengar till någon som inte kan hushålla med pengar, oavsett mängd pengar, förstår jag mig inte på. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?