• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 15:51:24 följande:
    Man får omprioritera. Behöver man bo t ex närmare "lokalsamhällets resurser" (bibliotek, vårdcentral, förskola, fritids osv.) så får man hitta ett sådant boende. Man får inte bostad - man söker och letar. Precis som alla andra som behöver någonstans att bo. 

Din sista mening tror jag absolut är en grundpelare i varför det ser ut som det gör för många - brist på nätverk. Inte heller det har med pengar att göra, så jag vidhåller att det inte är bristen på kronor och ören som ställer till det utan en massa andra faktorer.  
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

• Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 15:43:33 följande:
    Bor alla Sveriges studenter hemma?!! Förvånad

Sen så visst är det olika med hur pass man är lagd att studera eller inte. Men alla dessa ungdomar som struntar i högstadiet och gymnasiet och tycker att livet är skit eftersom de inte få ett välbetalt programledarjobb när de nu är så duktiga på att missköta skolan till förmån för festande och dagdriveri. Ja då får man bita i det sura äpplet och ta igen det sen.
    Jag hjälper hellre de som behöver sochjälp som faktiskt försöker efter bästa förmåga men jag har ingen medkänsla för dom som medvetet väljer att slarva bort sin utbildning. Sen får man vara så hur oförstående om livet som helst när man är 15-16, men man får stå för konsekvenserna senare. Men det är alldeles för många som anser att de inte ska behöva göra det.
    Nej, det är klart att de inte gör ;P men om man inte lyckas hitta en billig studentlägenhet, extrajobb, eller kan vara inneboende så får man det väääääldigt knapert. Beroende på var man bor finns det inge billiga lägenheter heller.

Men hur många är "alla dessa ungdomar"? Jag tror inte jag träffat en enda men jag kanske bor i fel del av landet för det. Jag var en "skoltrött" ungdom som hade jättesvårt att sköta skolan, för drygt 1 år sedan fick jag reda på att min "skoltrötthet" var ADHD... För 3 år sedan fanns det inte i min värld att söka en högskolautbildning då jag inte fixade teoretiska ämnen men nu när jag fått min diagnos har jag börjat titta efter utbildningar som kan ta mig framåt i livet, frågan är nu bara åt vilket håll! Jag är intresserad av så mycket och vill så mycket men jag vet inte var jag ska börja.
    Det är klart att jag får bita i det sura äpplet och ta igen de kurser som inte fanns inräknat i det gymnasieprogrammet jag gick men det betyder inte att jag kommer "få" läsa de kurserna för kommunen, jag kanske inte är prioriterad och då får jag glatt vänta eller titta efter andra utbildningar, som antagligen kräver någon annan kurs som jag måste läsa upp, och då har vi samma problem igen, att kommunen ska bevilja den annars får jag betala den själv.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:27 följande:

Så vad är du det alternativet.
    Det är du som påstår att allt som behövs är lite jävlar anamma.
    Jag vill veta vad du ska göra med dom som inte har jävlar anamma.
    Ska du bortse ifrån dom, tänker du göra det så enkelt för dig?  

Och en sak till det är en gigantisk skillnad på att inget förmå och att inte ha jävlar anamma.

Nu håller vi oss till dom utan jävlar anamma.       
    Vad diskuterar vi? De som inte förmår något psykiskt eller fysiskt? Jag vill gärna uppmärksamma dig på att det inte är de verkligt sjuka som jag har invändningar mot.

Psykiskt.
    Försök få dem intresserade av något. Sätta in stöd redan på ett tidigt stadium för att fånga upp dem. Det är främst föräldrarnas ansvar men också skolans att reagera och skaffa hjälp. Annars får det bli psyket (börja med BUP och se sedan hur det går vidare), det är väl inte mycket annat att göra.

Fysiskt.
    Vet du, de människor jag har träffat som hade allvarliga fysiska handikapp var mer motiverade att göra något och bevisa sitt värde på arbetsmarknaden än många människor som är sjukskrivna med mer eller mindre luddiga symptom. Många ser sjukskrivningen som minisemester, har träffat och sett människor i olika sammanhang då man verkligen undrar hur de kan vara sjukskrivna.

Men visst, de som verkligen inte kan göra något får fortsätta gå sjukskrivna. Vad annars vill du att man ska göra med dem? Går det inte så går det inte. Är man sjuk så är man.

• Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:55:07 följande:
    T.ex. städfirmor. Bemanningsföretag kan också göra det beroende på vad personen har för kvalifikationer. Man kan starta eget. Det är vad jag kommer på rakt upp och ner, finns säkert annat.
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 
  • Anonym

Jag är fattig:( haft det lite tufft ett tag..var anställd på bemanningsföretag i 5år..sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist...har akassa på 8600:-..hyran blir 9300 med elen:(

• Loket
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 15:26:06 följande:
    Jag håller inte med och den diskussionen hör inte hemma här.
    Alliansen har genomfört tre studier gällande hur omfattande fusket är inom sjukförsäkringen samtliga kom fram till att fusket ligger på 0,5-1% inte 5-10-15% eller rent av 25% som gunnar axen som är moderat politiker stod och malde om.

Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 15:59:40 följande:
    Restaurangägare skulle dö för en anställd som accepterar 2 timmars arbetsdag!!! De flesta kräver minst 4 timmar per skift

Sök jobb på lunchrestaurang!
    Nu är det ju så att detta är personer som möjligtvis kan klara att arbeta  25%, inte att de är friska och bara vill arbeta 25%.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:01:23 följande:
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

Då förstår du kanske vad Donum menar med att du kanske behöver omprioritera?
    12000 för att flytta ett bohag den korta biten är mer än de flesta anser sig ha råd med! 
  • Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 15:37:19 följande:
    Javisst kan plugga vara praktiskt också men du skrev läsa, alltså förutsätter jag att du menar en högskoleutbildning med teoretiska ämnen.

Fast då krävs ju att du i princip bor hemma annars har man inte råd med kursavgift, böcker, skolmaterial, hyra, räkningar, mat, kläder osv på csn som är runt 8000 om man har lånedel och bidragsdel.

När man går i 9an, ca 15 år, så ska man välja ett gymnasium. Väljer du en yrkesutbildning och inte får jobb inom detta kommer du garanterat få läsa upp ett antal ämnen för att kunna söka in på diverse högskoleutbildningar. Det kan handla om historia, matte B och uppåt, fysik, kemi eller andra kurser som man inte läst under tiden man gått på gymnasiet.
    Gymnasiet är 3 år, på 3 år kan mycket ske på arbetsmarknaden och den utbildning som verkade vara ett "säkert kort" kan vara helt obrukbar när man väl är ute på arbetsmarknaden. Grundskolan ger ju inte behörighet till högskola och alla väljer inte naturvetenskaplig linje, eller en studieförberedande. Alla får inte sommarjobb, eller extrajobb..... även om man försöker och verkligen letar så finns inte jobb till alla.
    För att en person som gått gymnasiet för 5 år sedan krävs idag att denne läser upp historia för att komma in på tex polishögskolan. För att kunna läsa upp detta måste man få beviljat från kommunen att läsa detta eller betala själv. Att betala själv är inte billigt.... En person på 15 år har oftast ganska svårt att veta var man vill i livet, vad man ska läsa efter gymnasiet och vad man sedan ska jobba med. Det är inte konstigt att unga mår dåligt då de utsätts för dessa krav, du ska ha hela din framtid planerad vid 16 års ålder annars har du inte tagit ansvar för din kommande inkomst.
    Och de med koncentrationssvårigheter då? De som hade kämpigt nog på högstadiet att få godkänt, de som inte kom in på sin planerade gymnasieutbildning, de som sedan iaf klarade sin gymnasieutbildning men gick miste om den högskolebehörighet de tänkt sig, de som blev sjuka under studieperioden och fick sämre betyg, de som hade det svårt i skolan men inte visste varför, de som ständigt kämpar med sitt psyke som av olika anledningar är totalt knäckt, ska dom hållas till svars för att de inte planerade sin framtid tillräckligt bra och inte försökte tillräckligt hårt när de var 15-16 år gamla?

Det var ju det vi pratade om, folk som går på soc av olika anledningar eller är arbetslösa. Det var väl dom du tyckte skulle läsa något?

Och när det kommer till alla utbildningar är det inte säker man kommer in. Alla har inte samma förutsättningar till att läsa heller, vissa är mer praktiskt lagda, andra mer teoretiskt.
    Mer ansvar och mindre flum, hur tänkte du nu? Är alla som inte kommer in på utbildningar, valt fel program till gymnasiet och de som inte får jobb ansvarslösa och flummiga? Vilka referensramar har du egentligen?
    Praktiskt eller teoretiskt bryr jag mig inte om. Och nej, man behöver inte bo kvar hemma, det där är trams och bekvämlighet. Jo, du har råd med allt det där så länge du inte är ute efter extravaganser då det gäller bl.a. hyra och kläder. Studentrum är inte så dyra, man kan dela lägenhet med andra studenter, det finns lösningar om man vill. Annars får man låta bli lånedelen och jobba vid sidan om studieran.

Man kan få CSN för gymnasiestudier. Man kan välja annan inriktning. 

Jag ville att man gjorde något innan man hamnade på soc. För mig är inte soc en naturlig utgångspunkt för livet. Vi har nog väldigt olika livssyn.

Mer ansvar mindre flum. Ja, typ läsa när man går i skolan istället för att skolka, se tll att få betyg som räcker för att komma vidare, inse sina stark aoch svaga sidor och välja inriktning därefter, inte att var och varannan påstår att de är skoltrötta och deprimerade, ja, typ så...         
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:29:45 följande:
    Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
    Det är inte jag som påstår detta det är vad som står i de lagar som styr sjukförsäkringen och de utredningar som alliansen låtit genomföra som kommit fram till dessa saker. För att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst två timmar om dagen annars har man ej en arbetsförmåga. Så skjut inte mig skjut dem som satt upp dessa regler.

Vad är det för övrigt som får dig att anse att det är orimligt att folk ej skall kunna jobba 2 timmar om dagen och att det uppenbarligen är fullt med fuskare i systemet?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?