• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 15:11:42 följande:
    Men om dom vill ha bidrag som jag genom skatter betalar så måste jag väl åtminståne få ha en åsikt. Om föräldrar prioriterar cigg o handla på ordinarie priser så deras barn inte kan åka på skolutflykt så är det ju deras val. JAG avstår hällre allt och låter mina barn gå först. Det6ta har jag gjort sedan dom föddes och det innefattar även att ALDRIG köpa något jag inte betalar för med kontanter direkt så om vi mot förmodan skulle få det knapert så har vi inga fasta utgifter.
    Jodå, visst får du ha en åsikt om vart dina skattepengar ska gå och det har du ju.
    Du har ju möjlighet att rösta på det parti som du tycker för den politik som du vill se i landet, vart fjärde år har du möjlighet till det.

Och vi har ju gemensamt kommit överens om att i Sverige ska alla ha rätt till ett existensminimum.

Men att sedan påstå saker om andra man inte har grund för som att människor väljer att lägga sina pengar på onödigheter som man faktiskt inte vet om dom gör, det är det jag tycker är förmätet.
    Att sitta och döma andra människor som man inte vet något om.

Att tro sig vara bättre och kunna tala om för andra hur dom lever, vilka val dom gör och varför och hur dom borde göra istället......... bara för att man själv har sitt på det torra och kanske aldrig har behövt leva som deras liv.
    Det tycker jag är oförskämt och vittnar om bristande förståelse för att man kanske inte själv har alla svaren.
    Lite ödmjukhet är inte fel.    

• Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:08:43 följande:
    Vadå för bristande förmåga? Vadå inte förmår? Visst, kanske några väldigt få personer är fysiskt eller psykiskt sjuka men hos de flesta handlar det nog mycket om flum, bortskämdhet, daltande, curlande eller fel familj. Det senare löser man genom att börja acceptera fakta: det är inte en mänsklig rättighet att förstöra ett barns liv. De förra löser man genom att lära folk ta ansvar för sina liv och sina ungar och de ska inte vaggas in i tryggheten att pappa staten alltid fångar dem när de faller.
    Fel familj, barnen har alltså valt att födas in i fel familj?
    Kanske de även valt fel mor- och farföräldrar?
    Någon form av fädernas synder intill tredje och fjärde led?

Du tror att det skulle bli billigare om de föräldrar lever under fattigdomsgränsen fråntogs sina barn än om föräldrarna fick ökad ekonomi? 

Tydligen ska A.kassan förändras och bli billigare igen eftersom det var många som gått ur. Det var visst så att det var väldigt många som hamnade på försörjningsstöd istället när de blev arbetslösa, främst var det ungdomar. 

Har varit ett jävla dribblande de senaste åren med diverse förändringar i arbetsmarknadspolitiken, sjukförsäkringen, A-kassan, skattesubventioner osv.
    Det backas och backas eftersom regeringen inte brytt sig om vad remissinstanserna sagt, plötsligt en dag besannades farhågorna.

Här pytsas det in enorma summor i FAS3, enorma summor har använts till att försöka få sjuka friskförklarade genom "omförsäkringen", det enda som skett är att sjuka blivit fattigare och att FAS3-företag berikat sig.

• Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 13:57:19 följande:
    Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..
    Tanken på att du nu har helt andra omkostnader än som ensamstående student som kunde leva på nudlar i ett halvår utan problem har aldrig slagit dig? som jag och andra har skrivit tidigare i tråden så är det ej möjligt att jämföra två individer med helt olika livssituationer med varandra rakt av på ett rättvist sätt.

En student som ej har några utgifter kan leva gott på 2000 kr i månaden om han bor hemma och slipper betala hyran medan om man som ensamstående förälder med låt säga två barn har ett låglönejobb och får ut 12 000 kr + barnbidrag samt har dragit på sig nåt lån och har en ganska hög hyra ej kan leva på samma sätt som den 18-åriga studenten.

Det beror på att man har helt andra kostnader och utgifter som studenten slipper, du har två ungar att försörja en hyra på kanske 5-7000 kr + alla andra fasta räkningar sedan kanske man har ett lån sedan tidigare som ligger och släpar på allt detta ska man klara av att köpa kläder och andra saker som ens barn behöver samt hålla igång en bil som behövs i jobbet och för att skjussa barnen osv.

Kan du se skillnaden i livsmönstret mellan den ensamma studenten och en 2-barnsförälder och därmed förstå att de ej är jämförbara rakt av?

De som jobbar har högre ersättning än de som lever på försörjningsstöd såvida man jobbar heltid skulle man jobba deltid och ej nå upp till socialbidragsnormen är det inte något problem att försöka söka försörjningsstöd för att nå upp till riksnormen så varför inte dra iväg en ansökan du kan bara få avslag.
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 15:20:54 följande:
    Det börjar bli lite tröttsamt att allt skylls på alliansen. Fuskdebatten debuterade under sossarna, det var de som började arbetet med åtstramningar (kanske för att de insåg att det inte gick att fortsätta med att sjukpensionera folk för all tid o evighet innan de ens var 30 fyllda)

Båda blocken är lika goda kålsupare
    Men alliansen valde ändå att utöka den fruktlösa jakten på fuskare. Och att lägga ner den enhet på skatteverket som kollade storföretagen. En enhet som drog in miljarder i ren vinst. För det var oetiskt att misstänkliggöra företag. Vad? Varenda gång de kollade Volvo så fick vi miljarder i skatt.  Kom ihåg det nästa gång Volvo måste få nåt investeringsstöd. Är det vettiga pengar?
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:04:35 följande:
    Då tycker  vi olika.
    Jag sätter barnet först.
    Och väljer istället att hjälpa föräldrarna så att inte barnets trygghet splittras sönder.

För mig handlar det om solidaritet och som sagt empati med andra människor.   

Jaha, så du struntar fullkomligt i hur föräldrarna disponerar de pengar de redan får men om barne påstår att det inte får tillräckligt med mat så ger du föräldrarna mer pengar? Vem säger att föräldrarna kommer att använda tillskottet till att sätta mat på bordet? De kanske har en räkning som ska betalas och så kommer barnet igen och påstår att det inte har mat? Och så ger du pengar igen? Vad händer när du inga pengar har att ge och det dyker upp ett annat barn vars föräldrar verkligen inte har några pengar, ungen har inte fått mat på 3 dagar men du har gett bort dina sista kronor till de andra som slösat upp dem?

Tror du att staten och kommunerna har någon outtömlig önskebrunn att ta pengar ur?  
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 15:24:23 följande:
    Men alliansen valde ändå att utöka den fruktlösa jakten på fuskare. Och att lägga ner den enhet på skatteverket som kollade storföretagen. En enhet som drog in miljarder i ren vinst. För det var oetiskt att misstänkliggöra företag. Vad? Varenda gång de kollade Volvo så fick vi miljarder i skatt.  Kom ihåg det nästa gång Volvo måste få nåt investeringsstöd. Är det vettiga pengar?
    Jag håller inte med och den diskussionen hör inte hemma här.
  • Anonym

Jag levde på studiemedel i 6 år. Fick sammanlagt 8000 spänn varav 3500 gick till hyra. Övriga räkningar var ca 1200 kr i månaden, SL-kort för att ta sig till skolan 600-700 kr, kurslitteratur, o.s.v.

Och jag klarade mig! Om jag sparade kunde jag köpa lite kläder nån gång i halvåret. Gick till tandläkaren och gjorde koll varje år. Unnade mig hälsosam mat och motion.

Visst var det tajt, men jag har verkligen noll förståelse för varför vissa tycker att det är så jävla omöjligt att t.o.m. leva på mer pengar.

• Anonym

Jag är 35 år och har erbjudits 223 kr/ dag för praktik och det blir väl ca 4600 före skatt. Jag har då inte rätt till bostadsbidrag osv eftersom jag inte har barn. Jag vet ingenstans där man kan bo så billigt att man som ensamstående klarar sig på detta, utan man är ju tvingad att ha anhöriga eller en partner. Eller skaffa sig barn att försörja sig på då.

• Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 15:07:51 följande:
    enligt riksdagen 9535kr före skatt...
    Nej, när man lever på normen för försörjningsstöd. jag har citerat det tidigare.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 15:16:44 följande:
    Vad vet jag inte något om?
    Självklart kan jag uttala mig om andras val. Om t ex min granne beklagar sig över att inte ha råd att köra sina barn till biblioteket men själv köper en iphone, så kan jag naturligtvis uttala mig om klokheten i det valet.  
    Men nu är det inte grannen du uttalar dig om.
    Du sitter här på ett forum och uttalar dig om främlingars motiv och val.

Du uttalar dig generellt om föräldrarna till dom barn som hamnar i barnfattigdom (inte din definition på fattigdom, den officiella definitionen) och talar om vilka val dom föräldrarna gör.
    Att det beror på felaktiga val enligt dig.

Det är du inte vet något om, du vet inte vilka val dom föräldrarna gör.
    Du kan inte uttala dig om andra människor som du inte känner till något om.
    Det är inte din granne du pratar om.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?