• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 15:11:31 följande:
    Jag raljerar inte jag skriver bara fakta om alliansens agerande mot arbetslösa och sjuka samt att deras påståenden som de malt på om i åratal har visat sig vara falska vilket deras egna tillsatta utredningar har visat det är därför man inte längre hör alliansen påstå att sjuka är ett gäng fuskande bidragssnyltare helt enkelt för att det ej stämmer. De som uppbar/bär ersättning från försäkringskassan gör det pga en dokumenterad sjukdom/-ar inte pga att de är lata vänsterpack som vissa här i tråden samt alliansen vill få det till.

Angående att sjuka skulle kunna jobba ändå så finns det säkert vissa fall där det stämmer men ärligt talat skulle du som arbetsgivare anställa någon som kanske kan jobba en dag nästa vecka, dock vet man inte vilken dag och hur länge det i så fall skulle vara. Sådana jobb existerar knappast även om du kanske tror det vidare så brukar högerns propaganda kring 550 000 st sjukpensionärer som påstods ha skapats av sossarna ofta dras upp som argument i dessa debatter.

Vad högern väljer att blunda för är att en stor del av dessa, drygt hälften, har/hade partiell sjukersättning dvs på 25-75% resterande tid jobbade de eller var arbetssökande så den stora frågan man då får ställa sig är var de lata bidragstagare eller arbetare som bidrog / bidrar till statskassan i form av inbetald skatt på sitt jobb?

Så enligt ditt resonemang så skall en person klara av att jobba om personen kan åka till stan och handla lite kläder + mat under låt säga 2-3 timmar på en vecka eller om den personen klarar av att rensa i rabatten i 2 timmar under en 7-dagarsperiod?

Låt mig återigen påpeka att för att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst 2 timmar om dagen så är ej fallet om man klarar av att rensa rabatten eller gå på stan i 2-3 timmar under en hel veckas tid det är att klassificera som normalt levene. De som gör detta och som är sjuk är i många fall i dåligt skick  dagen efter men då är de förmodligen inne och du som granne kan ej se att de har värk i hela kroppen eller mår risigt pga ansträngningen de utsatte sig för igår utan det enda du som granne ser är att personen gjorde ärenden på stan eller klippte gräset sedan drar du långtgående slutsatser själv helt utan faktaunderlag utan enbart på dina subjektiva intryck och känslor.

Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:25:23 följande:

Jaha, så du struntar fullkomligt i hur föräldrarna disponerar de pengar de redan får men om barne påstår att det inte får tillräckligt med mat så ger du föräldrarna mer pengar? Vem säger att föräldrarna kommer att använda tillskottet till att sätta mat på bordet? De kanske har en räkning som ska betalas och så kommer barnet igen och påstår att det inte har mat? Och så ger du pengar igen? Vad händer när du inga pengar har att ge och det dyker upp ett annat barn vars föräldrar verkligen inte har några pengar, ungen har inte fått mat på 3 dagar men du har gett bort dina sista kronor till de andra som slösat upp dem?

Tror du att staten och kommunerna har någon outtömlig önskebrunn att ta pengar ur?  

Skrev jag det?
    Nej.

Om du ska debattera mot mig, så bygg inte halmgubbar.
    Debattera seriöst och debattera mot det jag skriver, inte det jag inte skriver.    
  • asta66
    Anonym skrev 2012-03-18 15:26:42 följande:
    Jag levde på studiemedel i 6 år. Fick sammanlagt 8000 spänn varav 3500 gick till hyra. Övriga räkningar var ca 1200 kr i månaden, SL-kort för att ta sig till skolan 600-700 kr, kurslitteratur, o.s.v.

Och jag klarade mig! Om jag sparade kunde jag köpa lite kläder nån gång i halvåret. Gick till tandläkaren och gjorde koll varje år. Unnade mig hälsosam mat och motion.

Visst var det tajt, men jag har verkligen noll förståelse för varför vissa tycker att det är så jävla omöjligt att t.o.m. leva på mer pengar.
    Kan hålla med dig och samtidigt inte. Jag har också levt som du. Och det gick. Men det finns inga marginaler. Och blir man sjuk eller måste göra en rotfyllning brister det. Och leva på marginalen går några år. Men till slut blir man sjuk, kläder är trådslitna osv. Jag har själv varit sjuk nu men med fast lön och bra ekonomi. Och det har flugit många tusenlappar. Jag har dem men om den som blir sjuk inte har nån buffert för det aldrig har gått att bygga upp nån.
  • Paksenarrion
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:29:45 följande:
    Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
    Tyvärr är det inte orimligt att anta.

I många andra länder blir de inte ens vuxna, alltså är de inte ett problem då.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 14:44:40 följande:
    det är väl inte så mycket mer heller 3.600kr +hyran
    3600kr  för hur många personer då??? knappast för 5 st iaf isåfall har jag de bättre om de e för 5 personer alltså
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 15:26:06 följande:
    Jag håller inte med och den diskussionen hör inte hemma här.
    Det handlar ju om vad vi i sverige tycker pengarna ska gå! Till skatt i andra länder eller till oss som bor här.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:15:25 följande:
    Japp, bristande förmåga, INTE bristande vilja.

Det är dom jag pratar om, inte dom andra du nämner.
    Dom som inte ha sådär jäkla gott om jävlar anamma.
    Du vet, alla är inte stöpta i samma form, alla är inte som du, du kan inte utgå ifrån dig själv som mall för andra människor.    

Så vad ska du göra med dom som inte förmår?  

Hitta ett alternativ. De flesta människor förmår något. Självklart finns undantag men de är förhoppningsvis under läkarkontorll. Förmår man inget, orkar man inget då behöver man hjälp. Och nu var det inte undantagsfallen jag diskuterade utan den stora massan som bland annat du påstår inte skulle ha något val.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 15:32:54 följande:
    Det handlar ju om vad vi i sverige tycker pengarna ska gå! Till skatt i andra länder eller till oss som bor här.
    Välj ett namn till ditt anonym-nick så kanske vi kan fortsätta diskussionen om den är relevant, annars inte
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 15:27:39 följande:
    Jag är 35 år och har erbjudits 223 kr/ dag för praktik och det blir väl ca 4600 före skatt. Jag har då inte rätt till bostadsbidrag osv eftersom jag inte har barn. Jag vet ingenstans där man kan bo så billigt att man som ensamstående klarar sig på detta, utan man är ju tvingad att ha anhöriga eller en partner. Eller skaffa sig barn att försörja sig på då.
    socialen fyller upp till normen
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:29:45 följande:
    Berätta gärna vilka företag som anställer människor på två timmar per dag inte 40 timmar i månaden, utan just att en person kommer och arbetar 2 timmar 5 dagar i veckan?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?