• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Loket
    Donum skrev 2012-03-18 14:53:26 följande:
    Ja, jag håller mig till ämnet och jag ifrågasätter just begreppet fattigdom i Sverige. Det gjorde jag redan i mitt första inlägg i den här tråden och har hållit mig till det. Jag vidhåller att begreppet "fattigdom" inte är applicerbart när man har mer än så att man klarar sig. Du hävdar att det är fattigdom även om man har mer än så att man klarar sig. 
    Det finns tre sätt att beräkna fattigdom på antigen så syftar man på den 10-del av världens befolkning som är fattigast och som lever på mindre än en dollar om dagen.

Absolut fattigdom i sin tur syftar på en individ/familj som lever på socialbidrag/välfärd i ett specifikt land, här utgår man utifrån lägsta acceptabla nivå utifrån just i det landet och jämför ej med svältande barn i afrika. Här i sverige så betyder begreppet absolut fattigdom att man har en inkomst som är lika hög eller lägre som den ersättning man får från socialen i form av försörjningsstöd.

Sedan finns begreppet relativ fattigdom, här syftar man på att en individ/familj i ett specifikt land har en inkomst som är under 60% av medianinkomsten i det specifika landet.

Det allmänna och etablerade sättet att beräkna fattigdom inom eu/oecd är att beräkna den utifrån begreppet relativ fattigdom så gjorde man också här i sverige fram tills för något år sedan då alliansen valde att övergå till att beräkna fattigdom utifrån begreppet absolut fattigdom, alltså individer som lever på socialbidrag eller har en inkomst lika stor eller lägre än den.

Man övergav alltså beräkningsmodellen relativ fattigdom som vi använt oss av sedan lång tid tillbaka och som är den etablerade beräkningsmodellen / begreppet när man talar om fattigdom. Skälet till att alliansen gjorde detta beror givetvis på att man ej vill skylta med att den politik man för ökar klyftorna här i landet mellan de som har jobb och de som ej har jobb, alltså sjuka, arbetslösa, folk i utanförskap osv.

Som man kan utläsa i flera rapporter från t.ex. rädda barnen och riksdagens utredningstjänst som är den instans som utför undersökningar gällande sveriges ekonomi och välfärd m.m och som används av samtliga partier för att få fram fakta inför kommande beslut i riksdagen (det är alltså en oberoende instans ej politikerbunden) så visar samtliga dessa på att klyftorna ökar kraftigt.

Detta är givetvis precis vad alliansens politik går ut på, du har väl inte glömt den gamla slogan "DET SKALL LÖNA SIG ATT ARBETA" och hela deras politik bygger på detta, jobbskatteavdrag till folk med jobb (dvs mer pengar i plånboken för dem med jobb) medan ersättningen till arbetslösa, sjuka och folk i utanförskap skall minimeras (eller kort och gott mindre pengar till dessa grupper).

Resultatet blir givetvis ökade klyftor vilket också statistiken visar den relativa fattigdomen har ökat kraftigt sedan 2006 men det vill inte alliansen stå för så istället väljer man att övergå till begreppet absolut fattigdom och helt plötsligt så är antalet fattiga i det närmaste oförändrat, rent av har den minskat något trots att sanningen är en helt annan dvs den har ökat kraftigt.

Du vet det finns lögn, förbannad lögn och statistik och politiker använder den för att ställa sig själv och sin politik i bättre dager.

Dock är det fakta att det är alliansen som har övergett begreppet relativ fattigdom som används inom hela oecd / eu och är den etablerade beräkningsmodellen när man talar  om fattigdom och skälet till att man övergav den var för att mörka att allt fler blir all fattigare här i landet.

Som en liten parentes så kan man nämna att de som lever på högsta a-kassan inom något år kommer definieras som individer som lever i absolut fattigdom vilket beror på att taket i a-kassan ej har höjts på 10 år den har tvärtom sänkts sedan alliansen tog makten så snart har reinfelt uppnått sin lilla dröm som han skrev i sin bok "det sovande folket" där skrev han att välfärdsstaten är en utopi och att i framtiden kommer den enda hjälpen samhället kommer ge folk som ej kan jobba är mat och logi, de skall ej svälta men i övrigt skall inga förmåner finnas.
  • Anonym (right)
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:01:38 följande:

Du får gärna formulera dig ur ett offerperspektiv igen, biter ej på mig. Om det nu är så synd om ett "litet barn" att ha det så "fattigt" så är det mer empatiskt att placera barnet hos någon som kan fylla dess behov än att lämna det hos föräldrar som är så pass egoistiska att de inte ens inser vad ett barn behöver.

Ja, samhället ska separera barnet, för hur tryggt är det att inte ha mat på bordet, inte veta om man har ett hem, bittra föräldrar som gnäller över pengabrist, barnet får inte följa med på utflykt för föräldrarna har inte råd med en macka, bara för att nämna några saker? Det är ju ni som säger att barnen har det förfärligt dåligt i Sverige, då måste det ju till en förändring. Jag vet att enligt er innebär den förändringen att vi andra ska bara betala mer så att ni kan få mer men det där, ser du, är inte ett alternativ. Så mycket skatt som många av oss betalar räcker mer än väl. Någonstans får det vara nog och det är nu.

Sedan vill jag veta varför jag har mer ansvar för ett barn än vad föräldrarna har? Var ligger logiken i det? Och varför skulle jag tycka mer synd om barnet än vad föräldrarna gör?  Om föräldrarna vill det ovanstående då får de också finna sig i att "jag" (demokratiska samhället) är med och bestämmer över deras barn. Annars får de fixa sina problem själva.

Dessutom tycker jag att de som i dagsläget får socialbidrag och har barn, ska dels sköta sina kostnader via en ekonomiskt sinnad person utsedd av kommunen och dels ska de få matpengarna i matkuponger istället för pengar. Eftersom folk (vissa) klagar på att pengarna inte räcker medan andra menar att de räcker gott så är det någon som gör fel någonstans. Barnbidrag och underhållsstöd ska in i samma pott så att de inte heller har möjlighet att kladda upp det innan hushållsbudgeten har gåtts igenom.   
    För det blir så ju mycket billigare att fosterhemsplacera barnen?? Och fosterhemmen växer ju på träd. Varför inte slösa bort dem på barn till människor med kass ekonomi?
  • Loket
    Donum skrev 2012-03-18 14:55:20 följande:
    Jag arbetar som konsult på socialtjänster runt om i landet. De absolut flesta socialkontor har åtminstone en dator som besökare kan använda sig av. Jag syftade alltså inte på socialsekreterarnas datorer. 
    Dator och bredband är att betrakta som normalt levene idag precis som en tv är frågan är bara hur många år till det kommer dröja innan det räknas in i socialbidragsnormen. För övrigt så är datorer som begagnade i princip gratis även bärbara sådana då det finns i överflöd överallt men om jag förstår dig rätt så är dator + bredband ren lyxkonsumtion.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:16 följande:
    Berätta gärna vilka företag som anställer människor på två timmar per dag inte 40 timmar i månaden, utan just att en person kommer och arbetar 2 timmar 5 dagar i veckan?

T.ex. städfirmor. Bemanningsföretag kan också göra det beroende på vad personen har för kvalifikationer. Man kan starta eget. Det är vad jag kommer på rakt upp och ner, finns säkert annat.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 15:35:41 följande:
    socialen fyller upp till normen
    Frågan är varför man ska behöva gå på soc när man är arbetslös, har en ersättning och inga sociala problem. När det desstom finns arbeten man inte kan få i framtiden om man haft kontakt med soc. Jag tror att vi är rätt många som försöker undvika det.
  • Donum
    Loket skrev 2012-03-18 15:52:31 följande:
    Det finns tre sätt att beräkna fattigdom på antigen så syftar man på den 10-del av världens befolkning som är fattigast och som lever på mindre än en dollar om dagen.

Absolut fattigdom i sin tur syftar på en individ/familj som lever på socialbidrag/välfärd i ett specifikt land, här utgår man utifrån lägsta acceptabla nivå utifrån just i det landet och jämför ej med svältande barn i afrika. Här i sverige så betyder begreppet absolut fattigdom att man har en inkomst som är lika hög eller lägre som den ersättning man får från socialen i form av försörjningsstöd.

Sedan finns begreppet relativ fattigdom, här syftar man på att en individ/familj i ett specifikt land har en inkomst som är under 60% av medianinkomsten i det specifika landet.

Det allmänna och etablerade sättet att beräkna fattigdom inom eu/oecd är att beräkna den utifrån begreppet relativ fattigdom så gjorde man också här i sverige fram tills för något år sedan då alliansen valde att övergå till att beräkna fattigdom utifrån begreppet absolut fattigdom, alltså individer som lever på socialbidrag eller har en inkomst lika stor eller lägre än den.

Man övergav alltså beräkningsmodellen relativ fattigdom som vi använt oss av sedan lång tid tillbaka och som är den etablerade beräkningsmodellen / begreppet när man talar om fattigdom. Skälet till att alliansen gjorde detta beror givetvis på att man ej vill skylta med att den politik man för ökar klyftorna här i landet mellan de som har jobb och de som ej har jobb, alltså sjuka, arbetslösa, folk i utanförskap osv.

Som man kan utläsa i flera rapporter från t.ex. rädda barnen och riksdagens utredningstjänst som är den instans som utför undersökningar gällande sveriges ekonomi och välfärd m.m och som används av samtliga partier för att få fram fakta inför kommande beslut i riksdagen (det är alltså en oberoende instans ej politikerbunden) så visar samtliga dessa på att klyftorna ökar kraftigt.

Detta är givetvis precis vad alliansens politik går ut på, du har väl inte glömt den gamla slogan "DET SKALL LÖNA SIG ATT ARBETA" och hela deras politik bygger på detta, jobbskatteavdrag till folk med jobb (dvs mer pengar i plånboken för dem med jobb) medan ersättningen till arbetslösa, sjuka och folk i utanförskap skall minimeras (eller kort och gott mindre pengar till dessa grupper).

Resultatet blir givetvis ökade klyftor vilket också statistiken visar den relativa fattigdomen har ökat kraftigt sedan 2006 men det vill inte alliansen stå för så istället väljer man att övergå till begreppet absolut fattigdom och helt plötsligt så är antalet fattiga i det närmaste oförändrat, rent av har den minskat något trots att sanningen är en helt annan dvs den har ökat kraftigt.

Du vet det finns lögn, förbannad lögn och statistik och politiker använder den för att ställa sig själv och sin politik i bättre dager.

Dock är det fakta att det är alliansen som har övergett begreppet relativ fattigdom som används inom hela oecd / eu och är den etablerade beräkningsmodellen när man talar  om fattigdom och skälet till att man övergav den var för att mörka att allt fler blir all fattigare här i landet.

Som en liten parentes så kan man nämna att de som lever på högsta a-kassan inom något år kommer definieras som individer som lever i absolut fattigdom vilket beror på att taket i a-kassan ej har höjts på 10 år den har tvärtom sänkts sedan alliansen tog makten så snart har reinfelt uppnått sin lilla dröm som han skrev i sin bok "det sovande folket" där skrev han att välfärdsstaten är en utopi och att i framtiden kommer den enda hjälpen samhället kommer ge folk som ej kan jobba är mat och logi, de skall ej svälta men i övrigt skall inga förmåner finnas.
    Jag vet att det finns tre olika sätt att beräkna fattigdom (förmodligen fler än så, i och för sig, men ändå). Jag ifrågasätter likväl att det är fattigdom när man har mer än så att man klarar sig. 

I övrigt, är jag inte intresserad av att göra en partipolitisk tråd av detta.  
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:45:02 följande:
    Hur gör man för att välja annorlunda när man väl lever på existensminimum?
    Hur får man ny bostad, har råd med flytt osv?

Nu menar jag utan att man har anhöriga eller vänner som kan hjälpa till, utan man har bara sin lilla ekonomi att klara det på. 
    Men om du nu har haft råd att bo så, då borde du ha sparat till framtida ev flyttar.
    Man kan inte bara ta dan som den kommer när man har barn.

Om jag hade bott långt ut på landet och dålig komunikation och dyra små butiker hade jag från den dan jag flyttade dit haft ett nödkonto till den dan en ev olycka händer dvs pengar till flytt.
    Jag skulle heller aldrig skaffa mig fasta utgifter på mer än vad A-kassa eller dylikt täcker. Det är ju lite så att när man har pengar måste man sätta undan till den dan man inga har (för den dagen drabbar nästan alla) och inte vänja sig för mycket vid dyra vanor.
    För mig är detta bara sunt förnuft. 

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:16 följande:
    Berätta gärna vilka företag som anställer människor på två timmar per dag inte 40 timmar i månaden, utan just att en person kommer och arbetar 2 timmar 5 dagar i veckan?
    Restaurangägare skulle dö för en anställd som accepterar 2 timmars arbetsdag!!! De flesta kräver minst 4 timmar per skift

Sök jobb på lunchrestaurang!

• modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 15:45:02 följande:
    Hur gör man för att välja annorlunda när man väl lever på existensminimum?
    Hur får man ny bostad, har råd med flytt osv?

Nu menar jag utan att man har anhöriga eller vänner som kan hjälpa till, utan man har bara sin lilla ekonomi att klara det på. 
    då är det klart billigare att hitta en begagnad dator men bredband
  • modesto
    modesto skrev 2012-03-18 16:00:13 följande:
    då är det klart billigare att hitta en begagnad dator men bredband
    med
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?