• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 16:09:36 följande:
    Alliansen har genomfört tre studier gällande hur omfattande fusket är inom sjukförsäkringen samtliga kom fram till att fusket ligger på 0,5-1% inte 5-10-15% eller rent av 25% som gunnar axen som är moderat politiker stod och malde om.

Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
    Hetsjakten påbörjades av sossarna.

Men tråden handlar inte om blått vs rött
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 16:09:36 följande:
    Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
    Ja gruppen har generellt fått det värre men samtidigt bättre möjligheter (om de utvecklas) att göra mer än att vara hemma.

Jag tillhör de sjuka, den fattiga gruppen, jag anser att jag fått det bättre
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:52:13 följande:
    Det verkar som du förutsätter att alla barn som är fattiga är födda av unga socialbidragstagare som egentligen inte skulle skaffat barn?
    Många av de fattiga familjerna är faktiskt vanliga Svenssons som pga skilsmässa, arbetslöshet, sjukdom eller annat blivit fattiga, människor som tidigare haft relativt låga löner.

Sedan kan jag hålla med dig om att de där som skaffar barn i ung ålder utan arbete borde ha vett att vänta, idiotiskt att starta familj när man är bidragsberoende. Blir ju inte precis lättare att förändra situationen efter att man även skaffat barn. 

Det är just det jag inte förutsätter och därför vill jag ha vissa regler kring barnafödandet,. Om de här vanliga Svenssons hade sett till att lägga undan pengar, ha diverse försäkringar, vara lite smarta ekonomiskt och planerat sina egna liv inkl. katastrofplan innan de skaffar barn så skulle det se annorlunda ut.

Så jag förutsätter inte att folk redan går på bidrag, jag var bara så dum att jag vågade förutsätta att folk har någon form av sund förnuft, tar ett ansvar för sina liv och att de faktiskt planerar sina liv och sin ekonomi. Dumma jag, börjar jag inse.  
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:05:58 följande:
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 
    Men anonym hävdade väl att orsaken till att hen inte jobbar är att hen bara kan jobba 2timmar/dag, men att ingen vill anställa någon så få timmar!?

Eftersom det faktiskt finns så skulle problemet kunna vara löst, men då är argumentet istället att 2 timmars arbete ger för dålig inkomst (till skillnad från 0 timmars arbete??)

Vad vill ni ha? Ett lätt jobb som kan göras på 2 timmar per dag men som generarar en heltidslön??

Ställ er i kön mina vänner!  men räkna inte med att den tjänsten kommer dyka upp ngn gång snart... 
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:10:46 följande:
    Då förstår du kanske vad Donum menar med att du kanske behöver omprioritera?
    12000 för att flytta ett bohag den korta biten är mer än de flesta anser sig ha råd med! 
    Jag hade liksom ingen valmöjlighet eftersom min hyresvärd dog och fastigheten plötsligt skulle byggas om. Hade inte några planer på att flytta innan dess.
    Jag har alltså inte försörjningsstöd.
    Måste finnas andra som heller inte på egen hand kan klara av att flytta utan måste anlita flyttfirma, så det är inte bara att förändra sin situation och flytta.

• Loket
    Donum skrev 2012-03-18 15:51:24 följande:
    Man får omprioritera. Behöver man bo t ex närmare "lokalsamhällets resurser" (bibliotek, vårdcentral, förskola, fritids osv.) så får man hitta ett sådant boende. Man får inte bostad - man söker och letar. Precis som alla andra som behöver någonstans att bo. 

Din sista mening tror jag absolut är en grundpelare i varför det ser ut som det gör för många - brist på nätverk. Inte heller det har med pengar att göra, så jag vidhåller att det inte är bristen på kronor och ören som ställer till det utan en massa andra faktorer.  
    Alltså seriöst vet du ens hur bostadssituationen ser ut i många kommuner där det kan vara 5-10 års kötid för att få en sliten lägenhet i en förort så att byta och lätt hitta en ny är allt annat än enkelt. Vidare så är frågan hur många hyresvärdar som är intresserad av att ta emot en hyresgäst som lever på socialbidrag, faktum är att de är ytterst få, inte ens kommunalt ägda bostadsbolag är intresserad av det alla gånger och i synnerhet inte att släppa in sådant klientel i vilka områden som helst det har tagits upp i uppdrag granskning för några år sedan.

Vidare så gäller det att få med socialen på tåget de brukar ej acceptera att man flyttar hur som helst, inte till en bostad med högre hyra i alla fall däremot brukar de vara positivt inställd till om man flyttar till en billigare.

Så återigen det är inte så enkelt som du vill få det till.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:18:50 följande:
    Jag hade liksom ingen valmöjlighet eftersom min hyresvärd dog och fastigheten plötsligt skulle byggas om. Hade inte några planer på att flytta innan dess.
    Jag har alltså inte försörjningsstöd.
    Måste finnas andra som heller inte på egen hand kan klara av att flytta utan måste anlita flyttfirma, så det är inte bara att förändra sin situation och flytta.
    personligen skulle jag anlita någon privatperson för en bråkdel av det priset (ett tips är att hitta någon som redan arbetar väldigt mycket, de andra har sällan tid)
  • inyourface

Jag får 2500 - 2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta tvingas jag ut på gratispraktiker där jag jobbar lika mkt som de fast anställda. Jo, man kan vara fattig i sverige.

The truth hurts, the lie's worse
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 16:05:58 följande:
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 

Det är ju en komplettering till bidraget de får och en inkomstbringande sysselsättning. Så sparar de staten de 25%-en av det bidrag de skulle haft. Du har väl inte förväntat dig att klara hela din ekonomi på 2-timmars arbetsdagar? Om inte du heter Julia Roberts då.
  • MickeN1973
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:21:28 följande:
    personligen skulle jag anlita någon privatperson för en bråkdel av det priset (ett tips är att hitta någon som redan arbetar väldigt mycket, de andra har sällan tid)
    Du menar att personen ska betala någon kompis svart för att flytta?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?