• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 13:53:09 följande:
    Hur tycker du föräldrar ska göra som har barn som får hem läxor o dylikt på usb-minne? Gå till biblioteket varje dag med dem?
    Ja, varför inte?

• Anonym

Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..

• Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 13:51:36 följande:
    Och?
    Jag anser att det inte är fråga om fattigdom. Använd då hellre "basstandard", men kalla det inte för fattigdom när man har mer än vad som behövs för att klara sig.  
    Jag har nu valt att använda mig av röda korsets definition i tråden och jag tycker den passar bra när det gäller barn och deras villkor. Det är inte en fråga om överlevnad utan en fråga om att ges möjligheter och att få vara delaktig!
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 13:55:57 följande:
    Ja, varför inte?
    För att det är orimligt. Sen ska det skrivas ut -ytterligare en kostnad.

Det förutsätts idag i många skolor att barn har tillgång till dator hemma. Lärare skickar ut veckobrev o dylikt per epost - man förutsätts kunna kolla sin epost varje dag.

Och alla bor inte där det finns kvällsöppna bibliotek.
  • Anonym (k)
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:52:56 följande:
    Om de nu lider så mycket varför läser de inte något, gör något för att ta sig ur sin sits? Istället för att stampa runt i samma spår på samma ställe och bara gå ner sig?

Och nej, för många ungdomar blir inte livet som de tänkt. Många av dem har fått för sig att de är universums medelpunkt, mammas och pappas lilla princessa och behöver inte göra något för att få sina önskningar uppfyllda. Klart att de faller med en jätteduns när verkligheten hinner ikapp.   
    Jag tror faktiskt jag undviker att svara på dina inlägg i fortsättningen. Du har ingen vilja att förstå, eller någon som helst empati med att människor faktiskt inte kan _just nu_. Jag sa emot dig, du sa samma sak igen. Utan variation, utan att ta in. Så jag låter det faktiskt vara.
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-18 13:55:57 följande:
    Ja, varför inte?
    Finns det bilbiotek i varje stadsdel, i varje samhälle och by? Är de öppna varje dag så man kan göra läxorna där? Eller räknar du med att alla har bil och möjlighet att ta sig till ett bibliotek kanske en eller flera mil bort?
  • Anonym (Me)
    Alexi skrev 2012-03-18 13:49:08 följande:
    Efter att ha skummat 940 inlägg i ett intressant ämne men bitvis väldigt detaljfokuserade inlägg är jag mest fundersam över varför ingen har några lösningar? Det är så lätt att skylla på alliansen, sossarna, samhället, de rika osv istället för att komma med några konstruktiva faktiskt genomförbara lösningar på barnfattigdomen.

Ge ett konkret förslag som skulle göra skillnad!

Ett förslag har jag i 160. Det är nämligen ingen mänsklig rättighet att få förstöra ett barns liv.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 13:57:19 följande:
    Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..
    Det är inte "ett skit mer" heller. Inte om man går på det i månad efter månad, år efter år.

Och innan du eller någon annan påstår att då får man skylla sig själv så vill jag påpeka att många av de som har försörjningsstöd under så lång tid inte kan arbeta, de är sjuka!
  • Anonym (Me)
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:58:51 följande:
    Jag tror faktiskt jag undviker att svara på dina inlägg i fortsättningen. Du har ingen vilja att förstå, eller någon som helst empati med att människor faktiskt inte kan _just nu_. Jag sa emot dig, du sa samma sak igen. Utan variation, utan att ta in. Så jag låter det faktiskt vara.

Håller med om att det är lönlöst. Vissa människor är så fasta i sina offermentaliteter att inte ens 100 långtradare hade kunnat släpa ut dem därifrån. Empati är en sak, blåögd naivitet och dumhet är en annan,

Då är vi överens om att inte alls vara överens. 
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-18 13:54:26 följande:
    det går inte lösa problemet, som i din jämförelse, folk vill alltid ha mer hur mycket än de har, och det är i för sig kanske bra, det driver utvecklingen framåt.
    Nu svarade du inte riktigt på mitt inlägg va? Vad har jag gjort för jämförelse?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?