• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:18:09 följande:
    Det är fel och du lär ha hittat den enda kommunen som bryter mot lagen när det gäller elen.
    Min sambo fick inte heller ut extra för elen när han gick där :S du menar inte om det är extra elkostnader vid kallhyra då?
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
    Det finns nog de som tycker att det ska vara som det var tidigare där vissa redan från det de föddes visste att de endast fick gå ut Folkskolan medan de som hade råd kunde låta sina barn få utbildning.

Sedan är det nog så att det finns gott om människor som finner tillfredsställelse att se att andra (parasiterna) och deras barn inte har råd med saker som de har har, nu pratar jag inte lyxvaror utan lite bio, bra funktionskläder som det alltid talas om när det gäller förskolebarn osv.

Menar man måste väl se till att man har gott om anhöriga som kan hjälpa till om det krisar, man måste väl kunna förutsäga framtiden 10-15 år framåt och se till att man inte blir sjuk eller arbetslös.
  • Anonym
    Nanime skrev 2012-03-18 13:21:22 följande:
    Min sambo fick inte heller ut extra för elen när han gick där :S du menar inte om det är extra elkostnader vid kallhyra då?
    Gick han för 20 år sedan stämmer det men är det idag är det fel, elen går utöver normen. En kommun överklagade upp till förvaltningsrätten och fick bakläxa. Efter det är alla kommuner skyldiga att följa den normen som sattes då med domslutet.
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 13:20:16 följande:
    Ändå har långt ifrån alla som lever fattigt en gång sålt huset med förlust.
    Finns det någon annan förklaring tror du?
    Mer än att socialbidragstagare alltis super, röker, går på lyxkrogar och nu säljer villor med förlust.
    annars går det lugnt att leva på bidrag om man inte har de extra skulder och omkostnader, som socialen inte godkänner, det är kanske fattigt men det funkar ändå och mycket bättre än i många andra länder
  • Anonym (k)
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:18:44 följande:
    Sedan att så många ungdomar är sjukskrivna är inte förvånande. Dels är de söndercurlade, har aldrig behövt ta anvar för något och dels så är de "sjuka" så fort de är lite nere (oj, depression av högsta grad), så fort de har lite bakfyllehuvudvärk (oj, hjärnhinneinflammation), så fort jobbet är lite tråkigt (oj, de är utbrända), o.s.v., o.s.v.    
    Jag tror du undervärderar de sjuka unga (och är de på riktigt _unga_ är de inte i sjukförsäkringen, det har de inte jobbat ihop till) Jag har träffat få som är söndercurlade och lite nere. Däremot har jag träffat de som är så förlamade av depression att de faktiskt inte ens lever upp försörjningsstödet (och det är verkligen inte gjort för att man ska spara av det) för att de inte orkar lämna lägenheten eller se till sina basala behov. De unga jag träffar lider ofta mer av sitt ickearbetande än de som är födda före 1965 (grovt generaliserat och ingen absolut "sanning") och har mer identitetsproblem med att inte klara att komma igång igen. De är mer benägna att försöka vara igång fortare än de egentligen klarar av (och du backar enormt av att behöva misslyckas IGEN) och har en hårdare påverkan på sitt sociala liv därför att de inte hann bygga upp något stabilt sådant innan de hamnade utanför samhället.

Visst finns det människor som förefaller bortskämda, både yngre och äldre, men skrapar man lite på det kommer det ofta fram något helt annat. Det är lättare att låtsas vara nöjd med situationen än att behöva tappa all stolthet över ett liv som inte alls blev som man tänkt.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 13:27:21 följande:
    annars går det lugnt att leva på bidrag om man inte har de extra skulder och omkostnader, som socialen inte godkänner, det är kanske fattigt men det funkar ändå och mycket bättre än i många andra länder
    Hur det funkar i andra länder hör inte hit.

Det kan gå bra att leva så och många gör det. Andra gör det inte och det behöver inte bero på lyxkonsumtion eller felprioriteringar, det kan räcka med att bli sjuk tex.

Skulle du nu kunna svara på frågan jag ställde men som du undvikit att svara på, finns det andra förklaringar som du ser det?
  • Anonym (k)
    Nanime skrev 2012-03-18 13:21:22 följande:
    Nej, det är hushållselen man får extra för. Ett alternativ är att kommunen själv schabloniserat elkostnaden men då hade du inte hamnat på samma totalsumma.
  • Anonym
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:28:17 följande:
    Jag tror du undervärderar de sjuka unga (och är de på riktigt _unga_ är de inte i sjukförsäkringen, det har de inte jobbat ihop till) Jag har träffat få som är söndercurlade och lite nere. Däremot har jag träffat de som är så förlamade av depression att de faktiskt inte ens lever upp försörjningsstödet (och det är verkligen inte gjort för att man ska spara av det) för att de inte orkar lämna lägenheten eller se till sina basala behov. De unga jag träffar lider ofta mer av sitt ickearbetande än de som är födda före 1965 (grovt generaliserat och ingen absolut "sanning") och har mer identitetsproblem med att inte klara att komma igång igen. De är mer benägna att försöka vara igång fortare än de egentligen klarar av (och du backar enormt av att behöva misslyckas IGEN) och har en hårdare påverkan på sitt sociala liv därför att de inte hann bygga upp något stabilt sådant innan de hamnade utanför samhället.

Visst finns det människor som förefaller bortskämda, både yngre och äldre, men skrapar man lite på det kommer det ofta fram något helt annat. Det är lättare att låtsas vara nöjd med situationen än att behöva tappa all stolthet över ett liv som inte alls blev som man tänkt.
    Jag tycker att vi ska ta fasta på vad Anonym(me) skriver, att depressioner beror på "söndercurlande".
    Jag hoppas att hon tar patent på sin behandlingsmodell, ut i arbetsläger med alla deprimerade och vips är sjukdomen botad!
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 13:03:27 följande:
    de har inte hög levnadsstandard med svenska mått mätt, vi kan ju inte jämföra oss med u länder eftersom vi ligger så långt före de. 
    Och det är här jag menar att cirkelresonemanget kommer in. "Ja, visst har vi hög levnadsstandard jämfört med alla andra länder, men eftersom vi har så hög levnadsstandard så måste vi ha mer."
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:24:24 följande:
    Gick han för 20 år sedan stämmer det men är det idag är det fel, elen går utöver normen. En kommun överklagade upp till förvaltningsrätten och fick bakläxa. Efter det är alla kommuner skyldiga att följa den normen som sattes då med domslutet.
    Nepp, 4-5 år sedan. Är det inte när det gäller kallhyra då? :S
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?