• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • infragilis
    Anonym skrev 2012-03-18 12:47:16 följande:
    Kan du läsa?
    Jag undrar verkligen eftersom de senaste 5 sidorna har avhandlat detta.

Definiera vad livsnödvändig betyder. Om du menar livsuppehållande så är soc det minsta problemet om det är i det läget man befinner sig. Sen finns det (förklarar tålmodigt) en skala där mediciner är nödvändiga men som inte handlar om livsuppehållande åtgärder.

I tråden diskuteras fattigdom därför är livsuppehållande mediciner helt off topic.

FYI: P-piller kan vara nödvändig den med, de används inte enkom för att förhindra graviditeter utan kan ha medicinska åtgärder. Likväl ingår inte det i läkemedelsförsäkringen liksom en rad andra mediciner.
    Frågor på det?

Så är mediciner fullt jämförbart med gucciväskor anser du: Ja eller nej?
    OBSERVERA att det är en enkel ja/nej fråga, den BORDE du kunna svara på.
    Det är ett jäkla tjat om p-piller. Faktum är att p-piller är kraftigt subventionerade av staten som det är redan. P-piller är nästan gratis för användaren eftersom staten betalar en stor del av kostnaden.

De som har p-piller utskrivna för annat skäl än att förhindra graviditet är det speciell förskrivning som gäller och högre chans att få soc att ta resten av kostnaden.
  • Anonym
    infragilis skrev 2012-03-18 12:49:42 följande:
    Det är ett jäkla tjat om p-piller. Faktum är att p-piller är kraftigt subventionerade av staten som det är redan. P-piller är nästan gratis för användaren eftersom staten betalar en stor del av kostnaden.

De som har p-piller utskrivna för annat skäl än att förhindra graviditet är det speciell förskrivning som gäller och högre chans att få soc att ta resten av kostnaden.
    Ungefär det jag reagerade på också att medicin jämställs med p-piller och viagara och att man sen jämför det med gucciväskor.
    Gör man den jämförelsen kan man inte ha många hästar i stallet.
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:35:18 följande:
    Ja, bra för dig att det ordnat sig. Om du redan hade en depression, varför utreddes inte det då förrän senare?

Jag har inte sagt att man ska flytta utan jobb men folk söker fan inte jobb som ligger "för långt" ifrån där de bor.

Många av de skåningar jag känner blir fan helt förskräckta redan om pendlingstiden överstiger 30 minuter enkel väg. Då är det ju Norrland man pendlar till juuuu. Veckopendling vet de inte vad det är. Flytta? Gärna men inte för att hitta jobb. Det går bra att flytta om man skaffat sig ny kärlek.
    Jag sa aldrig att utredningen för depressionen inte gjordes fören senare. De fann ingen orsak men den blev uppenbar vid ett senare tillfälle. Men min kontakt med psykiatrin och deras kötider och utredningar hör inte riktigt hit. Det som var relevant var att jag inte kunde bo med min bor under denna period och fick lov att skaffa backup från min terapeut till och med för att kunna få en egen lägenhet av soc då jag var under 21.

Du får det att låta så enkelt. Men är man utan fast inkomst så är det inte bara att ringa till ett hyresbolag i en stad och få en lägenhet. Oftast måste man stå i kö för att få poäng som man sedan använder för att söka en lägenhet. Om jag då ska söka ett jobb i en annan stad så bör jag då stå i kö ett tag innan så jag får poäng så jag kan få en bostad när jag kanske får jobbet jag sökt. OM jag inte får en lägenhet men får jobbet, vad gör man då? bo på vandrarhem när man inte har en inkomst går ju inte heller. Man kanske inte känner någon i eller i närheten av den staden och det är inte tillräckligt nära för att pendla den första tiden. I vissa bostadsbolag behöver du dessutom kunna visa upp en fast inkomst de närmsta månaderna för att få en lägenhet också.
    Det är inte alltid så bara att flytta till en annan stad för jobbets skull. När man finner en ny kärlek har ju ofta den en bostad så där slippar man tänka på det. Klart det blir lättare att flytta när man vet var man ska bo.

För mig och min sambo är det just boendet som är det stora problemet. Att hitta en lägenhet i en annan stad, långt bort, som vi kan få och har tillgång till när jobbet börjar är svårare än du verkar tro. Bara för att man får ett jobb så betyder det inte att man också har ett boende.
  • modesto
    Loket skrev 2012-03-18 12:43:02 följande:
    Så du menar att kostnaderna för mat, hyra, el, telefoni osv har stått stilla i 15 år så därför skall alla som nu får socialbidrag leva som kungar trots att kostnaderna i många fall har ökat mycket kraftigt och rent av har mer än fördubblats såsom på vissa matvaror på bara några år?

de lever inte som kungar, kungar och princessor får mycket mer i bidrag, haha.

men det går fortfarande att leva på, men man måste lära sig vara försiktig med pengar. dock är det inte svält, man har allt det nödvändigaste. svenskarna fattar inte hur lyckliga de är för att de har det de har.

I många länder finns inte  något socialskydd alls, är man sjuk eller arbetslös hamnar man och ens barn  på gatan. därför säljer föräldrar sina barn i vissa länder till slaveri och prostitution och får åtminstone lite för sina barn.

Jag tycker att det är rättvist att de som jobbar får mycket mer, det ska löna sig att ha ett jobb. bidragstagare ska inte försöka ha samma nivå som dem. däremot tycker jag synd om de som har lågbetalda jobb(lägre än socialbidrag sammanlagt, hyran och allt) och måste dessutom betala allt som en bidragstagare får ur egen ficka.

• Anonym (k)
    modesto skrev 2012-03-18 12:56:23 följande:

de lever inte som kungar, kungar och princessor får mycket mer i bidrag, haha.

men det går fortfarande att leva på, men man måste lära sig vara försiktig med pengar. dock är det inte svält, man har allt det nödvändigaste. svenskarna fattar inte hur lyckliga de är för att de har det de har.

I många länder finns inte  något socialskydd alls, är man sjuk eller arbetslös hamnar man och ens barn  på gatan. därför säljer föräldrar sina barn i vissa länder till slaveri och prostitution och får åtminstone lite för sina barn.

Jag tycker att det är rättvist att de som jobbar får mycket mer, det ska löna sig att ha ett jobb. bidragstagare ska inte försöka ha samma nivå som dem. däremot tycker jag synd om de som har lågbetalda jobb(lägre än socialbidrag sammanlagt, hyran och allt) och måste dessutom betala allt som en bidragstagare får ur egen ficka.

Fast om du faktiskt har lägre än riksnormen, förutsatt att du inte har kapital eller lätt realiserbara tillgångar, då kan du kompletteras upp till riksnorm. Det är faktiskt en hyfsat vanlig situation. Grym fortfarande, för trots att du jobbar är du ändå fattig, men du behöver inte ligga under riksnorm.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 12:32:30 följande:
    jag bor i en liten by där det finns bara en konsum och har ingen bil, men det går att leva billigt även med konsum om man är smart
    jo jo men om man har ett val =)
  • modesto
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 12:27:34 följande:
    När det gäller csn-lån som är det som så, om jag inte minns helt fel, att man ska ha levt på försörjningsstöd i minst tre månader innan man kan få anstånd med betalningen.

Det är tre månader som man måste betala för som socialen inte ersätter. Pengar man måste ta från försörjningsstödet för att inte hamna i en skuldfälla med kronfogden och betalningsanmärkningar
    socialen ersätter inte CSN betalningar, men man slipper betala skulden under tiden när man lever under normen
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:39:55 följande:
    de kunde lätt få ett jobb och förändra sin situation, idag är det svårt med jobb vilket gör att folk fastnar i fattigdom, rätt imponerad av de som klarar sig på 3000 kr, en vecka skulle jag max klara mig på det..
    Jag tycker att du förenklar saken oerhört. Det handlar varken om bara pengar eller bara jobb. Det handlar minst lika mycket (om inte mer) om psykisk ohälsa och social bakgrund. 

Jag ifrågasätter att det rör sig om fattigdom när man har så hög levnadsstandard. 
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 11:10:51 följande:
    Soc betalar faktiskt för både el, hemförsäkring samt fackavgitt, även busskort om man är i behov av den. Så dessa 3800 ska gå till livsmedel/nöjde/TV/mobil. Kolla bara blanketten man fyller varje månad för att få bidrag, där kan du skriva in summan för el, samt hemförsäkring och fackavgift, du måste även skicka med fakturan, så får man dessa pengar av soc :)
    Inte i den kommunen där jag bor :S Där är alla utgifter som du räknar upp, inklusive kläder och mat inräknat i dessa 3800 kr. Jag antar att det då är olika beroende på var man bor, eller så har dom ändrat reglerna sen jag fick pengar därifrån sist ;P
  • Donum
    miracle20 skrev 2012-03-18 11:40:10 följande:
    Förstår inte riktigt varför det inte är hemskt när en svensk är fattig men om någon annan är fattig i ett u land då är det förskräckligt ?
    Jag förstår inte riktigt varför man klassas som fattig om man har en fantastiskt hög levnadsstandard och har 9400 kr i månaden att leva på. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?