• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:57:41 följande:
    B Ö R

Det innebär inte att de SKA eller att de gör det
    Är man sjuk och behandling krävs så får man hjälp efter överklagande. Jag har hjälpt flera att få kostnader för ordinerad dietmat och mediciner då de fått biverkningar t.ex  vid cytostatikabehandling och soc i ett inledande skede vägrat ersätta de kostnaderna. Men efter överklagande har det aldrig varit ett problem.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 11:56:16 följande:
    Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 
    Lidel finns inte på så många ställen i landet eller menar du att folk ska åka 30 mil för att handla där då lär resekostnaden bli dyrare än besparingen

Ica i form av mindre butiker är oftast dyrare än om man handlar från större affärer som ica maxi coop forum eller willys m.m så där kan man spara en del pengar.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:01:19 följande:
    Är man sjuk och behandling krävs så får man hjälp efter överklagande. Jag har hjälpt flera att få kostnader för ordinerad dietmat och mediciner då de fått biverkningar t.ex  vid cytostatikabehandling och soc i ett inledande skede vägrat ersätta de kostnaderna. Men efter överklagande har det aldrig varit ett problem.
    Inte sant det här påståendet heller.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 12:01:12 följande:
    Hur kommer det sig att du missat ALLA svar du fått hittils om detta?
    Hur många gånger TILL ska vi tvingas älta det för att du ska inse att du har fel, fel fel?
    Och berätta EXAKT vad som skulle vara skillnaden DENNA gång!
    Istället för att påstå att du har skrivit det så skriv i vilket inlägg jag kan hitta den informationen. Jag har läst hela tråden och ingenstans kan jag se att någon anonym skrivit och förklarat det.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:01:19 följande:
    Det är möjligt att några får rätt efter överklagande men hur tror du att man ska ha den orken eller få pengar till hjälp för att överklaga?!

Jag klarar mig men jag vet många som inte gör det.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 12:02:45 följande:
    Inte sant det här påståendet heller.
    Hur kan du påstå att det inte stämmer då jag själv har hjälpt sjuka med just detta och fått igenom det?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 12:03:52 följande:
    Det är möjligt att några får rätt efter överklagande men hur tror du att man ska ha den orken eller få pengar till hjälp för att överklaga?!

Jag klarar mig men jag vet många som inte gör det.
    En kurator kan hjälpa till om man saknar kunskapen eller orken själv.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:05:07 följande:
    En kurator kan hjälpa till om man saknar kunskapen eller orken själv.
    Det är mycket möjligt men det innebär inte att man får rätt. Det finns fortfarande människor som har kostnader som inte täcks av försörjningsstödet och som är nödvändiga för både överlevnad och dräglig levnadsstandard.

Jag trodde du ville prata fattigdom, skäl till fattigdom inte sitta och säga att alla kan få ditten datten bara de anstränger sig tillräckligt mycket
  • Anonym (k)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:58:53 följande:
    Istället för att envist hävda att det socialstyrelsen skriver inte stämmer, kan väl du som är så insatt berätta på vilket sätt det inte stämmer? Vad är det för behandlings-,  sjukvårds- och medicinkostnader som läkare ordinerar som man inte får ersättning från soc för?
    Men det har ju _jag_ svarat dig på förut?

Inga mediciner som inte omfattas av högkostnadsskyddet omfattas, för vissa kan det ändå bli aktuellt med hjälp av intyg från sjukvården (men jag kan och har underkänt såna, det är inte alls så enkelt som man kan tro),

ökade matkostnader pga hälsa godkänns normalt inte (och här är det än mer vanligt att jag faktiskt underkänner ett läkarintyg som är alltför allmänt hållet, tex har diabetes uteslutits som skäl till ökad matkostnad i vår kommuns riktlinjer - däremot har jag någon gång godkänt _mellanskillnaden_ mellan matnorm 54kr dag och att enbart äta näringsdryck).

Behandlingar som ligger utanför sjukvården godkänns inte, alla kommuner ersätter inte heller Fysisk Aktivitet på Recept (FAR) även om just vår enhet gör det.

Reskostnader godkänns bara om man bytt landsting för att det egna sagt sig inte kunna utföra vården, landstinget sjukresekontor ska ta majoriteten av kostnaden för att vi ska ta egenavgiften.
  • modesto
    Loket skrev 2012-03-18 11:12:26 följande:
    Sist jag kollade låg riksnormen på ca 3600 kr fast den kanske har höjts till 3900 kr efter årsskiftet, läkarbesök och vissa mediciner skall socialen betala för men så är ej alltid fallet speciellt vissa mediciner ersätts ej likaså är det svårt att få ersättning för tandvård även om den är nödvändig.

Vidare är det många som innan de fick gå till socialen hade riktiga jobb och då drog på sig lån i form av csn, vanliga lån osv och dessa betalas givetvis ej av socialen sådana kostnader får man också ha i åtanke när man kläcker ur sig att socialbidragstagare lever så gott på försörjningsstöd.

receptbelagda mediciner betalar  socialen.

csn behöver man inte betala när man går på soc, man söker "nedsättning av årsbelopp" hos csn och betalar 0 om man är under normen eller går på soc. andra lån för onödiga saker, dyra abbonnemang och köpa skit på avbetalning, det är det som gör att pengar inte räcker till

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?