• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym

Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar till solsemester. 

• Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
    För det första är socialbidragsnormen ca 3600 kr i månaden inte 5000 kr efter hyran är betald, vidare så är det inte alltid socialen betalar hela hyran om de anser att hyran är för hög då får den som lever på försörjningsstöd ta av de övriga pengarna för att ha råd att bo kvar. Vidare så finns det mängder med andra räkningar utöver hyran som skall  betalas och som tillhör normal livsföring såsom el, försäkringar, telefon, bredband, tv-licens, eventuella kostnader på bil som ibland är nödvändig här ingår försäkringar, bensin + service osv.

Vidare skall försörjningsstödet räcka till kläder, mat, läkarbesök, mediciner + oväntade utgifter som om något går sönder och måste bytas / ersättas.

Så dina drömmar om att socialbidragstagare lever som kungar är helt felaktig.

Samma utgifter har för övrigt de som är arbetslösa och deras ersättning är i många fall i paritet med socialbidragsnormen + hyran så varför skulle de då kunna leva så bra som du verkar tro?

Littorin fd moderat politiker som fick sparken före valet 2010 stod och skröt i riksdagen om att sverige hade den bästa a-kassan i hela eu men när media undersökta saken närmare visade det sig att bara några öststatsländer hade sämre ersättning och det här var 2007-2009 och sedan dess har ej ersättningen höjts med en enda krona.

Tvärtom har kostnaderna däremot ökat för de som är arbetslösa, sjuka, i utanförskap och så vidare genom att alliansen sedan de tog makten 2006 har höjt mängder med skatter och avgifter utan att kompensera dessa grupper tvärtom har man sänkt deras ersättningsnivåer.

Några exempel på höjda skatter och avgifter alliansen genomfört är:

* Höjd skatt på diesel med ca 1 kr sedan 2006
    * Höjd skatt på bensin med nästan lika mycket
    * Höjd skatt på tobak
    * Höjd skatt på snus
    * Höjd skatt på alkohol
    * Höjd fordonsskatt
    * Höjd trafikförsäkring
    * Höjd a-kasseavgift, i många fall med över 100% från 150 kr eller mindre till drygt 400 kr
    * Höjd /bibehållen trängselskatt i stockholm
    * Höjt tak för att få frikort för mediciner och läkarbesök
    * Höjd energiskatt för el
    * Höjt grundavdrag för reseersättning vid pendling till jobb
    * Höjd reavinstskatt vid försäljning av bostad

+ ett antal till som jag missat

Angående dina uttalanden om lata vänsterpack tycker du sjuka som ej kan rå för sin cancer, irreversivla sjukdomar såsom MS, neurologiska sjukdomar och så vidare är lata och får skylla sig själv, om så är fallet så är det bara att beklaga din skeva människosyn.
  • Anonym (Inte soc)

Det finns många människor som inte kan och vill vända sig till soc.

Man kanske ser en poäng i att klara sig själv, plus att den dagen man endast är beroende av samhällets välvilja så är man även ett antal steg till ifrån att kunna återhämta sig.

Idag är inte de som går på soc de som har de sämst ställt.

Vi har levt under existensminimum i många år, pga sjukdom och arbetslöshet. Vårt liv och jobb kräver ändå bil, vi bor i bostadsrätt, men har samtidigt trots låga levnadskostnader mycket mindre att röra på oss än de som går på soc.

Och jag anser inte att vi borde få nåt från någon annan, men det är ett hån att få höra att i Sverige har alla det bra, och de som inte har det har gjort dåliga val.

• jesus666

se till att aldrig bli beroende av staten. man ser ju hur det går för nordkorea där alla är beroende av staten. så försök att bli fria utan att ta emot från staten, det är mitt tips..

• Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 10:15:48 följande:
    Men du, h*n kan vara under 21, då "får" man oftast ingen lägenhet av soc. Kanske är det så att h*n inte kommer in på någon högskola på grund av betyg från gymnasiet, h*n kanske inte kommer in på en vuxenutbildning hos kommunen av samma anledning. Det är inte alltid så bara att skaffa ett jobb, man kan inte göra mer än att försöka. Även om man ska söka och ta vilket "skitjobb" som helst är det många som säker även de jobben. Har man inte någon inkomst så kan man inte få en lägenhet, om inte soc "ger" en till en men eftersom h*n bor hemma ska det inte funka att bo hemma. Jag fick egen lägenhet efter att jag berättade för min soc-handläggare att jag hela tiden bråkade med min mamma och att det påverkade mitt psyke negativt att bo hemma. Men sen hade jag även en depression. Jag fick inget jobb, men jag började till slut plugga(när jag väl fyllt 20) och då fick jag pengar från csn istället så jag ahde råd med en egen lägenhet och sånt.
    Även om man vill så är det inte säkert att allt händer på samma gång. Det kan ta tid att få ett jobb, eller att börja plugga så var inte så snabb att dämma människor när du inte vet alla omständigheter kring deras livsförhållanden.

Det är inte alltid så j*vla bara!!!!!
    Håller med, det är inte "bara". Det är alltid enklare att hitta ursäkter, göra sig till offer och förvänta sig att andra ska tycka synd om en. Ja, men då så, kom inte och gnäll då. Dagens ungdomar tål ju inte ett skit. De blir deppiga för att vinden blåser från fel håll, de blir skoltrötta trots att skolan i Sverige är ett skämt jämfört med många andra länder, de blir stressade så fort minsta lilla krav ställs på dem, behöver jag fortsätta?

Och jo, man kan underlätta för sig själv att skaffa ett jbb genom att flytta. Man kan komma in på en annan utbildning, därför söker man flera olika på flera olika ställen (vilket vissa inte gör helt enkelt av bekvämlighetsskäl). Alla bråkar med sina föräldrar, herregud vilka saker som kan påverka dagens ungdomars psyke negativt.

Så nej, tycker inte synd om dig. Ansträng dig lite, precis som hon den andra, så blir det nog bättre. Innan dess inte gapa över att ni får för lite, ni får ju faktiskt, gör inte ett jävla dugg i utbyte. Så kom inte och gnäll för det är faktiskt bland annat mina och min sambos pengar du lever på om du går på soc. Så var nöjd eller se till att själv skapa dig ett liv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:45:38 följande:
    Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar till solsemester. 
    Vill även tillägga att jag hade Bredband XXL (400kr i månad) och en hund med försäkring och dyr hundfoder.  

Man får nämligen ca 3000 kr tilll livsmedel/kläder/nöje samt ca 900kr till mobil/TV/förbrukningsvaror.  
  • Nanime
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 10:19:55 följande:
    Jag vet allt det där, men, det är inte mammans skyldighet att försörja den som fyllt 20 och som inte går grundutbildning. Mammans ekonomi påverkas starkt (om hon har behov av bostadsbidrag) av att man bor hemma som vuxen eftersom man då antas bidra med del i boendekostnaden osv oavsett om man gör det eller ej. Det är min poäng.
    Men det är klart, därför har man om man "rätt" att få försörjningsstöd från soc om man bor hemma och är arbetslös(över 18 alltså), det räknas även ut en del av hyran man får beroende på hur många som bor där, om man har eget rum osv. Så är det iaf i vår kommun. Men det jag menade var att det inte bara är ut och "skaffa" ett jobb eller börja plugga. Jag fick pengar från soc när jag bodde hemma, en del av dom pengarna gick till min mor för hyran sen gick ju resten till mat och hygien där jag under tiden bodde(hos vänner då jag bara bråkade med min mor under den perioden, vi blev osams efter 10 minuter i samma lägenhet) och av den anledningen fick jag en lägenhet även om jag inte fyllt 21 år som här i kommunen är gränsen för att kunna få en lägenhet betald av soc om man inte har speciella skäl.
    Det är inte mammans skyldighet men soc kan ha andra åsikter om det kan jag lova ;P
  • Astarte
    Anonym skrev 2012-03-18 10:52:16 följande:
    Vill även tillägga att jag hade Bredband XXL (400kr i månad) och en hund med försäkring och dyr hundfoder.  

Man får nämligen ca 3000 kr tilll livsmedel/kläder/nöje samt ca 900kr till mobil/TV/förbrukningsvaror.  
    Fast då bodde du i och för sig i en kommun som valt att lägga sig lite över riksnormen. Det hade blivit ett par hundralappar mindre i en annan kommun.
  • Nanime
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

Lite OT men va 17..
    VAR BOR DU?!?!?! Var finns detta GeKås? Min lillatjej växer så det knakar så snart är det dags för en ny storlek igen :P
  • Anonym (en som vet)
    Loket skrev 2012-03-18 10:46:10 följande:
    För det första är socialbidragsnormen ca 3600 kr i månaden inte 5000 kr efter hyran är betald, vidare så är det inte alltid socialen betalar hela hyran om de anser att hyran är för hög då får den som lever på försörjningsstöd ta av de övriga pengarna för att ha råd att bo kvar. Vidare så finns det mängder med andra räkningar utöver hyran som skall  betalas och som tillhör normal livsföring såsom el, försäkringar, telefon, bredband, tv-licens, eventuella kostnader på bil som ibland är nödvändig här ingår försäkringar, bensin + service osv.

Vidare skall försörjningsstödet räcka till kläder, mat, läkarbesök, mediciner + oväntade utgifter som om något går sönder och måste bytas / ersättas.

Så dina drömmar om att socialbidragstagare lever som kungar är helt felaktig.
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 

För övrigt ska inte försörjningsstöd täcka läkarbesök och medicin för detta betalar soc, jag gav dem bara kvittot och fick pengarna för både medicin och läkarbesök (detta gäller självklart receptbelagd medicin). Även tandläkarbesök betalade soc. 

När jag levde på soc så hade jag mer pengar över än vad jag har nu som student. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?