• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 02:21:08 följande:
    jag använder aldrig kattsand, det blir bara mycket skräp av det, jag använder gamla tidningar som jag också tar i soprummet, rena och fina
    jag köper dyr kattsand för 199kr och får 10kg,men den är superdryg och räcker 2månader.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:15:40 följande:
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
    men jag har ju redogjort för näringsinnehållet i respektive livsmedel, resultatet visa att de med råge räcker till!?
    Inte bara för överlevnad dessutom (som ju var den ursprungliga frågeställningen), det går att äta för 400:-/månad utan att riskera bristsjukdomar! 
  • Annette 732

nu är lockan halv tre på natten,nu ska jag sova,återkommer imorgon!

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:15:40 följande:
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
    är det källorna du saknar?

Varsågod
     http://www.recepthjalpen.se/ungnotslever.html

http://www.recepthjalpen.se/vetemjol.html

http://www.svenskaagg.se/konsument/pdf/N%C3%A4ring_och_%C3%A4gg.pdf

http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=M5062
    http://www.havregryn.se/?page=faktaom jag bara hade vetat att du inte har Google i din dator skulle jag naturligtvis ordnat länkarna tidiger
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:19:32 följande:
    400kr på en månad är 12kr/dag.
    får du verkligen ihop frukost,lunch,midag och kvälsmat på det?
    det får inte jag och jag äter ändå bra mat= LCHF

idag har jag ätit:

frukost: te med grädde
    middag: köttfärs och baconbiffar 150g
    kväll: oopsiebröd med ost och gurka och te med grädde.
    man behöver inte äta frukost, lunch middag, kvällsmat för att överleva (frågan gäller det minsta en människa behöver för att överleva),
    men visst går det 
  • modesto
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:31:26 följande:
    man behöver inte äta frukost, lunch middag, kvällsmat för att överleva (frågan gäller det minsta en människa behöver för att överleva),
    men visst går det 
    jag såg en dokumentär om nutida Kina, det verkade vara helt normalt att äta bara en gång om dagen hos normala inte fattiga människor där
  • Selfish Geene
    modesto skrev 2012-03-18 02:37:55 följande:
    jag såg en dokumentär om nutida Kina, det verkade vara helt normalt att äta bara en gång om dagen hos normala inte fattiga människor där
    ja, "vi" är nog lite lättskrämda här, vi har levt i en väldigt skyddad tillvaro i flera generationer med socialstyrelsens riktlinjer som bibel.
    Resultatet verkar ha blivit att vi tror att vi kommer explodera vid minsta lilla avvikelse från rekommendationerna!

ängsliga och hjälplösa har vi blivit, men det är kanske priset vi måste betala för att få bli curlade även fortsättningsvis...

• Anonym

Har bara läst TS och håller med om vartenda ord! Lever själv på existensminimum tillsammans med mitt barn på 6 år och blir så j*vla less på folk som påstår att det "bara handlar om att prioritera" när det kommer till att vi inte kan unna oss samma saker som de kan, t.ex. en solsemester. De tror liksom att vi prioriterar bort ett nöje för ett annat när våra prioriteringar snarare handlar om att välja mellan att kunna köpa antingen en ost eller tillräckligt med mjölk så det räcker månaden ut. Så jo, jag vet mycket väl att det handlar om prioriteringar för det är vad vi kämpar med var eviga dag!

• Signatur
    Anonym (k) skrev 2012-03-17 22:28:23 följande:
    Jag skulle klara mig fint om jag blev sjuk - förutsatt att jag fick sjukpenning.  Nu är det ju inte så säkert. Istället kan jag vänta 1,5 månad på utredning (dvs ingen lön - jag är sjukskriven) och sedan ett avslag = inga pengar för den tid jag var sjukskriven. Så planering i all ära, men planerar ni för att kunna bli sjukskrivna av er läkare och inte få ett öre?

Planerar ni för att klara er utan inkomst 3 månader innan a-kassan kommer igång om ni blir arbetslösa?
    Ja, det gör jag faktiskt, eftersom jag vet hur dagens samhälle ser ut.

Men jag förstår att det är tufft om  sådana saker skulle hända innan man haft en chans att komma in på arbetsmarknaden. Fast jag har alltid prioriterat en stabil ekonomi framför saker som lyxkonsumtion (flådig mobil, helkvällar på krogen, ny bil, möbler från bang olufsen, värsta tvn som finns etc)
  • Signatur
    Poulsen skrev 2012-03-17 23:25:11 följande:
    Håller med om att man ska ha en buffert, absolut!

Jag betalar hellre skatt och försöker tillförsäkra en bra levnadsstandard för många ist för att skänka matpengar till grannarna.

Jag har ett konkret verkligt exempel: En kvinna +40, tre barn och gift. Företagen hon jobbar på går i konkurs och hon står utan arbete. A-kassan säger att om hon inte söker jobb och tackar ja till det hon får så blir hon utan a-kassa. Det gäller HELA Sverige. Hennes man har heltid men de klarar sig inte på enbart hans lön. Hon söker massa jobb i närområdet men dom vill att hon ska söka jobb som ligger 50-100mil från där hon bor. Moment 22 uppstår, hon MÅSTE söka ett lämpligt jobb som ligger 60mil från där dom bor, om hon får det måste hon tacka ja. För mig låter det hemskt att hon som jobbat hela livet ska vara tvungen att flytta 60mil från hus och familj för att få det att gå ihop. Ett sånt samhälle vill jag inte ha. Att man tvingar familjer till uppbrott och tar i från barn ena föräldern (som dom tom. har rätt till enligt föräldrabalken). Nej tack, jag är GLAD att betala skatt om jag kan bidra till att mina medmänniskor slipper genomgå sånt lidande.

Jag respekterar att vi tycker olika, i slutändan handlar det ändå om den egna människosynen och vår skiljer sig uppenbarligen åt.
    Ärligt talat, hur många sådana fall har du hört talas om? Riktiga fall, inte hypotetiska fall. Om de hade existerat så skulle kvällspressen slagit på stora trumman som bara den.Reglerna kanske ser ut så att det skulle kunna hända, men det gör inte det.  Af skiljer inte familjer åt. Arbetsgivare vill inte anställa folk som bor 60 mil bort och har familjen på annan plats. Så tvingas söka kanske man göra, men man lär inte få jobbet och AF ger ersättning eftersom man uppfyller kraven för detta iom att man sökt. Tillbaka till verkligheten tack!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?