• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 00:26:44 följande:
    Så jag ska leva på det där och överleva. Skulle inte tro det  eftersom du glömde bort näringen.
    De flesta lever snål år ut och år in.

Kan du prestera något realistiskt denna gång, då ingår näring.  Studera lite u-landslära så får du näringens betydelse på köpet, du är ju mycket för svältande människor märker jag.
    hänvisar till mitt inlägg 664.
    jag blev undernärd när jag hade 1.400kr att leva för.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:49:38 följande:
    hänvisar till mitt inlägg 664.
    jag blev undernärd när jag hade 1.400kr att leva för.
    Jaha?
    Det sa rätt mycket om dej och inget om selfish svar på hur man långsiktigt överlever på hennes "diet".

Kan du svara på frågan nu då hur du kan avgöra andras ekonomi genom forum och genom att tänka på DIN ekonomi?
  • Anonym
    Loket skrev 2012-03-18 00:49:18 följande:
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
    Husvagn var det.
    Utan rinnande vatten och vad det nu var. Igloo tror jag visst var ett förslag.
  • Loket
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:46:16 följande:
    Enligt Neurol på Karolinska är Fenantion Recip 100 mg och Lehydan 100 mg utbytbara så varför inte byta?
    När det gäller mediciner så är det inte alltid en medicin fungerar medan en annan med samma generiska innehåll (alltså som innehåller samma verksamma substans) fungerar det kan bero på att vissa ämnen finns i den ena medicinen men ej i den andra eller av andra orsaker.

Dock är det ett faktum att alla mediciner omfattas ej av högkostnadskortet jag tänker då främst på receptbelagda mediciner det finns säkert en lista över sådana preparat om man googlar lite.
  • Anonym (k)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:27:28 följande:
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
    Nej. Man får inte ersättning för de mediciner som läkare förskriver, man får ersättning för de mediciner som omfattas av läkemedelsförmånen. Det gäller till exempel inte extra kalk för den med osteoperos (=benskörhet, man får EXTREMA doser), p-piller, de flesta allergitabletter, hostmedicin etc etc (i all evighet faktiskt) även om läkare förskrivit dem. Du kan inte heller få extra för icke receptbelagda mediciner: samtidigt kanske få av oss skulle vilja låta bli att ge våra barn alvedon om de var febriga.
  • Anonym
    Seven Costanza skrev 2012-03-18 00:48:28 följande:
    Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.
    Men seriöst. Tråden handlar om fattigdom och inte att man tvättar en eller 4 gånger i veckan.
    Har du fler funderingar om hur oofta man ska tvätta kan du starta en undersökning om det om du inte orkar leta reda på alla trådar som redan avhandlar det.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:47:04 följande:
    Du var ingen kostexpert men ändå vet du att 14g protein är tillräckligt?
    Euuuum. Bra att du aldrig haft intentionen att vara seriös.
    Hävdar du att 14g/ protein/dag inte är tillräckligt för att hålla en människa vid liv?
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:41:22 följande:
    någon särskild brist du har i åtanke?
    B12 Omega3
    magnesium
    järn
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:57:13 följande:
    Hävdar du att 14g/ protein/dag inte är tillräckligt för att hålla en människa vid liv?
    Svara på min fråga istället för att vrida fokus.
    Men du vill visst bara bråka så skit i det. Du kommer inte att svara. Du har redan avslöjat dej själv...
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 00:47:04 följande:
    Du var ingen kostexpert men ändå vet du att 14g protein är tillräckligt?
    Euuuum. Bra att du aldrig haft intentionen att vara seriös.
    vad jag vet ska du ha 2 gram protein/kg kroppsvikt som absolut minimum!
    jag väger 60g och alltså behöver jag 120g protein /dag som minimum.
    tror det va på kostdoktorn.se eller kolhydrater.ifokus.
    som jag lärde mig det...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?