• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Jackson

Antalet fattiga barn i Sverige har ökat med 28 000 det senaste året. Rädda Barnen lägger på onsdagen fram sin årliga fattigdomsrapport som visar att 13 procent, 248 000 barn, är fattiga, jämfört med 11,5 procent året innan.

Rädda Barnen pekar bland annat på att underhållsstödet bara höjts med 100 kronor sedan 1997.
    Och vilken förälder klarar sig på 180 kronor om dagen, grundnivån i föräldraförsäkringen?
    Utan en långsiktigt hållbar strategi riskerar vi annars att komma tillbaka till nivåer från 1990-talet när barnfattigdomen i Sverige låg på över 20 procent.

”Att det i vårt land finns barn som inte har tillräckligt med mat på bordet, en trygg plats att bo eller glasögon för att se vad som skrivs på tavlan i skolan är helt enkelt oacceptabelt. Barnfattigdomen är inte bara ett problem för familjerna i fattigdom, när barn förvägras en ärlig chans att nå sina drömmar mister Sverige många talanger. Det drabbar oss alla” Gustav Fridolin.

• Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:08:14 följande:

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Vi har barn. Synd om dem? Nehej.

Pendlar, menar du då att barnen träffar den ena förälder lika mycket som de barn som har skilda föräldrar VH?

Vad finns skälet för att leva som en familj om man träffas typ 4 dagar i månaden? 

Tror du verkligen att familjen mår bra av detta? 

Alla är nämligen inte högavlönade, i princip blir det två hushåll som ska drivas runt samt då kostnader för resor till familjen.
  • Diabetikern Jojo
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:58:02 följande:
    vad har vi diskuterat hittils i tråden?
    *mat
    *tamponger
    *tvättmedel
    *sjukhusavgifter

Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Loket
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-17 23:58:32 följande:
    En av mina kompisar levde på 500:- för mat i månaden under sin studietid. Hon är vegetarian och levde väldigt sunt trots sin snäva budget! Jag tror inte att det menades att man skulle leva på gröt under hela månaden men 6kg gröt för 15 kronor blir många frukostar - billiga och nyttiga frukostar och då blir frukosten inte den dyra posten under månaden iaf. Om man äter mackor till frukost så blir det ju mycket dyrare vilket lämnar mindre pengar över till annan mat!
    Enligt vissa här ska man kunna leva på 100-300 kr i månaden och det skall täcka allt, såväl boende, mat, kläder, läkarbesök, mediciner, osv osv det är givetvis en utopi men hey än är inte sista dåren född
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:03:49 följande:

Det är precis det jag skrev: man får anpassa sig efter sina förutsättningar – vilket vi gör trots att det innebär en hel del av det andra här i tråden kallar ”lidande” som man tydligen borde få bidrag istället för att slippa Förvånad

Vi flyttar om vi måste det för att ha inkomst, vi flyttar långt om vi måste det, vi byter land om vi måste, vi ”splittrar” familjen om vi måste. Förutsättningen för att leva övht är att man har inkomst. DET är lika för alla. Och alla får göra vad de måste för att ha inkomst. Det är inte att lida.

Nej det är inte det du skriver. Du skriver att ALLA ska göra som du gör.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:10:13 följande:
    Eeh.. Är du seriös? Källa på att det är ohygieniskt att tvätta en gång i veckan och ge mig källa på att lakan måste tvättas i 95... De jag känner som jag diskuterat tvätt med tvättar alla sina lakan i 60.
    Har man ingen torktumlare krävs 90.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 23:55:30 följande:
    Källa på det.
    Eftersom du påstår det så ska du bevisa att det går.
    Räkna upp, med priser, tre månaders matutgifter.
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

• Kimona
    infragilis skrev 2012-03-18 00:10:13 följande:
    Eeh.. Är du seriös? Källa på att det är ohygieniskt att tvätta en gång i veckan och ge mig källa på att lakan måste tvättas i 95... De jag känner som jag diskuterat tvätt med tvättar alla sina lakan i 60.
    Vi kör lakan och alla kläder utom strumpor och trosor/kallingar i 40 grader.
    Underkläder och handdukar körs i 60 grader
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:11:47 följande:
    Det är du som malt på om att man ska klara sig på 100-300 kr i månaden inte jag för övrigt så har inte havregryn alla de näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver så lever du bara på gröt för länge kommer du få näringsbrist / bristsjukdomar. Ta och läs lite näringslära så kommer du inse detta
    Jag skrev att man kan överleva på 500:-/per månad, utan näringsbrist dessutom
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?