• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:41:27 följande:
    ta reda på vad som INGÅR och får räknas med i högkostnadsskyddet inan du gastar är du snäll.
    Allt som behövs för att överleva det vågar jag lova
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 23:43:10 följande:
    Lika löjligt som matkuponger
    Varför då? Det finns många som tar emot matkuponger
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:57:58 följande:
    Ingen motprestation? Jag jobbade timmar, dag, kväll, natt och helg så ofta jag fick chansen under 5 år i vår kommun. Jag pluggade även heltid. Jag var på gränsen till att bli LAS:ad och då sparkade de ut mig. Jag tog mig ur mitt eget personliga helvete, för att hamna i ett helt annat. Ett helvete där ingen annan bryr sig om någon än sig själv.

Och vad är produktivt enligt dig? Att jobba för ingen lön? Att gå in i fas 3 enbart för att företagen ska tjäna pengar och du själv redan vet innan att du kommer att jobba för dem gratis tills de skickar ut dig igen? Jag har jobbat extra sen 14 års ålder. Varje sommar och på helger. Jag vill MÅ BRA, och då tänker jag inte sätta mig i skolbänken för att plugga något som jag ändå inte vill jobba med!

Men det är ju såklart i och med att alla är som du, så finns det ju ingen suck i världen att en nolla, WT, parasit kan bli någonting, och inte få någon hjälp även fast det var myndigheter och kommunen som har satt mig i den sitsen jag sitter i. Jag vill jobba, Jag vill plugga, Jag vill bidra till att betala skatt och hjälpa andra människor som är i samma utsatta situation som jag var. Men om ingen annan inser att vårt samhälle håller på att gå åt h*vete så är det inte så mycket annat jag kan säga. Bara sitta och vänta tills Sverige är så fullständigt i skiten så att vi är tvungna att sälja oss själva på Ebay. Precis som Island försökte göra.

Det som man från regeringens sida kallar arbetslinjen har inneburit ett frontalangrepp på välfärden, man har nästan pulveriserat a-kassan, man har höjt högkostnadsskyddens summor för både medicin och läkarvård, kollektivresorna har blivit mångfalt dyrare och de ersättningar som går till sjukskrivna och pensionärer har försämrats högst avsevärt, i alla fall i jämförelse med de skattesänkningar som har gått till dem med hyfsade inkomster, men framförallt till dem med villor i Danderyd, bostadsrätter på Östermalm och dem med stora förmögenheter.

Det handlar om en förmögenhetstransferering som är helt i linje med traditionell högerpolitik, det enda man har gjort är att byta ut ett antal ord och namnet, nu kallar man sig det ”nya” arbetarpartiet. Det handlar om ett långtgående bedrägeri och de som drabbas allra mest är barnen, barn till ensamstående föräldrar, arbetslösa eller sjuka föräldrar.

Vad bryr sig Borgarna då om att barnen gråter, så länge de själva blir allt rikare på deras fattiga föräldrars bekostnad?
    Har man inte rätt att vara med i a-kassan ifall man är på gränsen till att bli LAS:ad? För att bli LAS:ad måste du ha jobbat på samma arbetsgivare i totalt 2 år under en 5-års period och för att ha rätt till a-kassa ska du ha varit med i a-kassan i minst 12 månader samt uppfyllt arbetsvillkoret:

12 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som under en ramtid av tolv månader omedelbart före arbetslöshetens inträde 1. haft förvärvsarbete i minst 6 månader och utfört arbetet under minst 70 timmar per kalendermånad, eller 2. haft förvärvsarbete i minst 450 timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 45 timmar under var och en av dessa månader (arbetsvillkor). För att ha rätt till en inkomstrelaterad ersättning skall den sökande ha uppfyllt arbetsvillkoret efter det senaste inträdet i arbetslöshetskassan. En sökande som omedelbart före inträdet har varit medlem i en annan sådan kassa får för att uppfylla arbetsvilkoret tillgodoräkna sig tid i den kassan.

Jag blev själv LAS:ad för typ 5 år sedan men jag gick med i a-kassan så fort jag började arbeta för att kunna får den hjälpen ifall jag inte skulle bli LAS:ad för jag hoppade omkring hos två olika arbetsgivare men på samma arbetsplats i 4 år innan jag blev LAS:ad så det var lite oroligt emellanåt och mycket "projektanställningar" med tidsbegränsningar! Ett problem tycker jag är att man förväntas vara lojal mot sin arbetsgivare och arbetsplats även om det inte alltid är vice versa!
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 23:42:58 följande:
    Ja, hurra. Jag fick 100 kr mer i månaden nu. Hyran gick upp med 200. Högkostnadsskyddet ökade, näringdryckerna jag behöver ingår inte i högkostnadsskyddet.
    Bostadsbidraget ökar om kostnaden ökar. Försörjningsstöd ska du kunna få för näringsdryck som är ordinerad av läkare!
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:39:19 följande:
    2 kg havregryn kostar 15 spänn, det ger 6 kilo gröt, visst går det att äta för 400:- i månaden! 
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn
  • Anonym
    MrsHughes skrev 2012-03-17 23:42:10 följande:
    Om du kollar lite i tråden har jag skrivit om de som är sjuka och inte har rätt till sjukpenning eller sjukersättning också... Har inte huvudet i någon burk. Menar du att de som felprioriterar inte finns? Sett lyxfällan någon gång?
    Visst finns det men det stora flertalet gör det INTE. Men självklart ska man dra upp felprioriteringar i det så sammanhanget blir ett helt annat. Självklart måste du dra upp undantagen eftersom du annars inte kan vara så dömande som du är.
  • Anonym (idioter)

Felprioriteringar finns, helt klart. Men dra inte oss alla över en kam tack! Jag är sjukskriven och kan därför inte jobba. Och jag roar mig aldrig, allt går till mat och räkningar som jag hjälper mamma med

• Anonym (klaga inte)
    Poulsen skrev 2012-03-17 23:25:11 följande:
    Håller med om att man ska ha en buffert, absolut!

Jag betalar hellre skatt och försöker tillförsäkra en bra levnadsstandard för många ist för att skänka matpengar till grannarna.

Jag har ett konkret verkligt exempel: En kvinna +40, tre barn och gift. Företagen hon jobbar på går i konkurs och hon står utan arbete. A-kassan säger att om hon inte söker jobb och tackar ja till det hon får så blir hon utan a-kassa. Det gäller HELA Sverige. Hennes man har heltid men de klarar sig inte på enbart hans lön. Hon söker massa jobb i närområdet men dom vill att hon ska söka jobb som ligger 50-100mil från där hon bor. Moment 22 uppstår, hon MÅSTE söka ett lämpligt jobb som ligger 60mil från där dom bor, om hon får det måste hon tacka ja. För mig låter det hemskt att hon som jobbat hela livet ska vara tvungen att flytta 60mil från hus och familj för att få det att gå ihop. Ett sånt samhälle vill jag inte ha. Att man tvingar familjer till uppbrott och tar i från barn ena föräldern (som dom tom. har rätt till enligt föräldrabalken). Nej tack, jag är GLAD att betala skatt om jag kan bidra till att mina medmänniskor slipper genomgå sånt lidande.

Jag respekterar att vi tycker olika, i slutändan handlar det ändå om den egna människosynen och vår skiljer sig uppenbarligen åt.

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 23:42:48 följande:
    Jo serru det har det när man diskuterar fattigdom. Jag tror inte du är intresserad av att läsa på utan du vill bara fläka ut dina fördomar.
    diskussionen började tidigt i tråden när någon tyckte att socialbidraget för för lågt för att hen skulle kunna överleva på det.

Om du är intresserad kan du klicka kolla endast eller läsa de första 2-3 sidorna av tråden 
  • Anonym (150)
    Kimona skrev 2012-03-17 16:08:21 följande:
    5% av alla barn har någon gång varit tvungna att avstå från skolaktiviteter för att de inte haft råd
    Ja, men det sjuka är att folk tror att det här är något nytt fenomen. Vi är inne i en lågkonjunktur, även om den är mildare än förra gången. Jag tvingades avstå från skolaktiviteter som ung på 80-talet, en tid då Sverige blomstrade (och styrdes av S). Barnfattigdom har alltid funnits. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?