• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:28:00 följande:
    Låt dem hävda det och håll dig till ämnet tack!Flört
    nej tack, jag föredrar att fortsätta min diskussion om termernas innebörd
  • Anonym (idioter)

DET GÅR INTE ATT LEVA PÅ 500 I MÅNADEN, är du go i hela huvudet eller??

När halva månden gått så har vi kanske 200 kronor kvar som ska räcka till mat, inbilla mig inte att det funkar! För det går inte, prova själva så ska ni fan se. Jävligt lätt att sitta på sin röv bakom datorskärmen och säga till andra hur dem ska leva och att vi ska vara tacksamma för det vi får!

Vi kämpar för vår överlevande, går fan hungrig alltid! men vi försöker, men hur jävla länge ska man orka det när alla bara trampar?

• infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:29:39 följande:
    tamponger 100kr/månad??
    jag köper både OB och ICA tamponger och inte går de på 100kr per månad inte!
    ICA tamponger normal 56st  kostar 62.90kr men det är ju inte så att du använder 56st tamponger på en månad lixom.
    Jag erkänner att jag tog i. Det är två år sedan jag hade mens, så jag kan inte kalla mig expert på den punkten. Använder man förresten menskopp sparar man in på tamponger och skonar både underliv och miljö.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:32:14 följande:
    Jag förstår absolut hur du menar (och håller till viss del med dig) men jag tycker inte att "överleva" och att "leva ett långt och friskt liv" är synonymt, i så fall skulle inte ens dagen sociailbidrag kunna anses garantera överlevnad då de som lever på existensminimum redan har en kortare förväntad livslängd.

Då skulle nästan bara människor ur de högre sociala skikten ha en skälig standard och majoriteten skulle anses  "kämpa för sin överlevnad" (även medelklassen) 

Men ingen med lite vett i skallen skulle påstå att större delen av Sveriges befolkning kämpar för sin överlevnad
    De flesta med lite vett i skallen har fattat för länge sedan att afrikansk svält inte har med saken att göra.
    Men men sen finns det såna som du också.
  • MrsHughes
    Anonym (.) skrev 2012-03-17 23:27:06 följande:
    Vi har inte råd med mat. Får alltid låna i slutet av månaden, jag får hjälp av socialen, men ni kan inte inbilla mig att man kan leva på så jävla lite!

Bara för att man har lite pengar så ska man acceptera allt eller?
    Hur tycker du att det ska vara i stället? Ni får ju hjälp när ni behöver.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:32:58 följande:
    Vi diskuterade KPI och det mäts varje månad. Det är så att även de extraerbjudnaden som butikerna har kommer med. Sen blir det ett snittpris på vad en normal matkorg kostar per månad. Så skärp dig själv och påstå inte att det är fel för det är det inte!

Nej, matpriserna har inte höjts nämvärt för många andra matprodukter har sjunkit i pris. Vill man enbart leva på kött och mejerivaror får man det extremt tufft om man lever på existensminimum eller försörjningsstöd, men det är ett val man i så fall gör medvetet. Det är tufft nog att leva på existensminimum och det finns inte utrymme för extra kostnader för luncher eller skolutflykter vilket är vad tråden handlar om. 
    Det exemplet har existerat en enda gång och du tar det värsta du kan bara för att få det att se bättre ut.
    Idioti.
    Om du är konsekvent jämför du med dina snittpriser du dillar om och inte ETT lockbete som kommer igen ungefär en gång om året.
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-17 23:32:14 följande:
    Jag jämför priset på svensk köttfärs och kända märken på kaffe som gevalia och lövberg lila, irländsk köttfärs har jag sett för 40 kr kg för nåt år sedan kostade det här 30 kr/kilot. Kaffe från lövbergs lila och gevalia kostade för nåt år sedan 35 kr / kg idag kostar det 65-70 kr/kg när det säljs som lockvara. Smör från arla kostade för nåt år sedan 60 kr/kg idag ligger det på 80 kr/kg om jag såg rätt osv.
    KPI mäts inte enbart på svenska kända produkter utan man tar givetvis med euroshopper osv när man mäter prisutvecklingen.

Sen är det så att någon större mängd smör inte är en nödvändighet när man lever på existensminimum. Man får kanske nöja sig med milda att steka i eller prioritera bort annat. Samma med kaffe, man får välja mellan COOPs egna eller Gevalia, men väljer man Gevalia har man mindre kvar till övrig mat.
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:29:39 följande:
    tamponger 100kr/månad??
    jag köper både OB och ICA tamponger och inte går de på 100kr per månad inte!
    ICA tamponger normal 56st  kostar 62.90kr men det är ju inte så att du använder 56st tamponger på en månad lixom.
    eller så går man med i Tampons for free och får en ask gratis varje månad ^^
  • MrsHughes
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:33:49 följande:
    DET GÅR INTE ATT LEVA PÅ 500 I MÅNADEN, är du go i hela huvudet eller??

När halva månden gått så har vi kanske 200 kronor kvar som ska räcka till mat, inbilla mig inte att det funkar! För det går inte, prova själva så ska ni fan se. Jävligt lätt att sitta på sin röv bakom datorskärmen och säga till andra hur dem ska leva och att vi ska vara tacksamma för det vi får!

Vi kämpar för vår överlevande, går fan hungrig alltid! men vi försöker, men hur jävla länge ska man orka det när alla bara trampar?
    Har ni inte rätt till försörjningsstöd, då?
  • modesto
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. 
    men om sambos och din sammanladga inkomst är under socialbidragsnormen, kan ni väl söka socialbidrag ändå som en familj. Ni har inte rätt till det om ni har det över normen(per person) eller har besparningar, osv, på normen behöver man inte svälta i alla fall
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?