• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:00:08 följande:
    ojdå säg det til mtt knä som redan bara denna veckan kostat 300kr läkarbesök,200kr medicin,200kr förband
    är ditt knä undantaget från högkostnadsskyddet?

Och även om så är fallet, ditt knä kommer knappast hindra dig från att överleva 
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-17 22:59:00 följande:
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
    Man kollar priser på bensin, mat, kläder, hygienartiklar, leksaker, skor... Allt vi behöver för ett hyfsat liv. I januari är det mycket reor på kläder och priserna blir därefter. En annan gång är bensinen svindyr och det höjer värdet. Men i genomsnitt, när man har allt en människa behöver så brukar det inte handla om så stora ökningar på ett år som många vill tro.
  • Krake
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:00:49 följande:
    diskussioner kommer ur att vissa bidragstagare hävdar att de med socialbidragets hjälp kämpar för sin överlevnad.
    Jag har vid flera tillfällen påpekat att de måste syfta på "en skälig levnadsstandard" och inte "övelevnad", men de framhärdar att det är just överlevnadskamp det handlar om 
    Det beror väl på vad man menar med överlevnad. Att klara livhanken dag till dag är en sak. Det är många fattiga, även internationellt, som inte har den akuta problematiken. Men att leva fattigt skadar hälsan på många olika sätt och kan leda till kortare livslängd, även om dödsorsaken inte är svält eller kyla.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:00:49 följande:
    diskussioner kommer ur att vissa bidragstagare hävdar att de med socialbidragets hjälp kämpar för sin överlevnad.
    Jag har vid flera tillfällen påpekat att de måste syfta på "en skälig levnadsstandard" och inte "övelevnad", men de framhärdar att det är just överlevnadskamp det handlar om 
    De som lever på försörjningsstöd skall enligt lagens norm klara sig vilket de rent teoretiskt också gör men på längre sikt så blir det väldigt svårt vilket beror på att saker successivt går sönder och då ersättningen är beräknad till att täcka just de basala behoven (dvs grundläggande) så är en enda kostnad på x antal hundra kr i många fall ej möjlig att ta hand om.

Det i sin tur kan leda till att personen hamnar hos kronofogden, ej kan byta ut trasiga saker och som redan nämnts ej låta barnen delta i aktiviteter som kostar pengar osv.

Sedan är det relevanta här att diskutera levnadsstandarden enligt svenska normer inte enligt den som råder i afrika eller andra u-länder.
  • Annette 732
    Anonym (k) skrev 2012-03-17 22:28:23 följande:
    Jag skulle klara mig fint om jag blev sjuk - förutsatt att jag fick sjukpenning.  Nu är det ju inte så säkert. Istället kan jag vänta 1,5 månad på utredning (dvs ingen lön - jag är sjukskriven) och sedan ett avslag = inga pengar för den tid jag var sjukskriven. Så planering i all ära, men planerar ni för att kunna bli sjukskrivna av er läkare och inte få ett öre?

Planerar ni för att klara er utan inkomst 3 månader innan a-kassan kommer igång om ni blir arbetslösa?

sambons syrra fick väta 9månader innan hennes akassa kom igång under krisen 2008

tur att hon hade sparkonto kan man säga.

• Anonym (klaga inte)
    Poulsen skrev 2012-03-17 22:49:45 följande:
    Håller med till viss del. Det finns möjlighet i Sverige, men inte för alla. För alla har inte möjlighet till utbildning, de passar helt enkelt inte in i systemet. Missuppfatta mig rätt nu, jag tycker Sverige är ett fantastiskt land att växa upp  och leva i och i mångt och mycket så har alla samma möjlighet. Men i många sammanhang har vi inte det och då tycker jag att det är självklart att staten tar hand om dem som inte klara det själva.

Som student (studerar juridik, mig passar systemet utmärkt) och blivande mamma vill jag att mina barn ska slippa växa upp i ett samhälle där deras bästa vänner inte har råd att leva ett bra liv. Barnen ska slippa se och drabbas av att samhället är uppdelat i klasser där viss har råd att ta med smörgåsar med massa pålägg som skolmat och andra bara ett äpple (som i Norge där maten i skolan tas med hemifrån). Nej, jag betalar gärna skatt till staten så att mina grannar och barnens skolkamrater kan ha fina liv och berika min vardag med  sådant som inte går att värdera i pengar, dvs ett rikt umgänge men människor från olika kulturer och tider.

Jag vill att vi ska ha ett mångkulturellt, jämställt och jämlikt Sverige. I den bästa av världar behöver inte staten hjälpa till men den bästa av världar finns inte än.

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfall etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

• Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 23:00:39 följande:
    Som sagt varför inte föregå med gott exempel istället för att mala på och dra upp helt orealistiska exempel som ej fungerar i detta landet. Försök leva i en grotta / tält / under en gran en hel vinter barfota i - 10 - 40 grader som du påstår är helt möjligt och genomförbart.

Sedan ditt påstående att kunna leva på 100-300 kr i månaden som redan bevisats i denna tråd otaliga gånger så är det omöjligt så varför dra upp helt irrelevant och orealistiska exempel?
    Jag föregår med gott exempel och beter mig inte som ett bortskämt barn.
    Istället uppskattar jag alla förmåner jag har turen att få ta del av och låtsas inte att jag "kämpar för min överlevnad" som en annan "robinson-tävlande"

jag hävdade att man kan överleva på ungefär 500:- per månad (förmodligen mindre), det håller jag fast vid 

• Annette 732
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.
    och du har inte förstått att folk med betalningsanmärkningar inte får ta på faktura på apotek,sjukhsu,tandläkaren?
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:57:18 följande:
    jag va på sahlgrenska akuten förra torsdagen för mitt knä..(baksida/insida)
    doktorn där sa efter ultraljud,flödesmätning i foten,blodtryck ,medicin där med mera att har det INTE gått över på en vecka med den medicinen du nu får utskriven får du åka till mölndal ortopedi...
    vad kostar det undrar jag som sjukpensionär...kostar det bara 80kr/dygn som inlagd eller mer???
    *orolig*
    80 kr per dygn är det :) sen vet jag inte om det tillkommer något för ultraljudet och läkemedel
  • Selfish Geene
    Krake skrev 2012-03-17 23:06:53 följande:
    Det beror väl på vad man menar med överlevnad. Att klara livhanken dag till dag är en sak. Det är många fattiga, även internationellt, som inte har den akuta problematiken. Men att leva fattigt skadar hälsan på många olika sätt och kan leda till kortare livslängd, även om dödsorsaken inte är svält eller kyla.
    om man menar "klara livhanken" använder man ordet i dess rätta betydelse, om inte är det oftast en grav överdrift

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?