• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 22:00:37 följande:
    Och Konsumentverkets siffror på hygien är tokhöga.
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
  • Anonym (klaga inte)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:26:00 följande:
    Blir det gratis med litteratur, busskort, exkursion, kopior och levnadskostnader när man studerar?

Litteratur, kopior etc (dvs det som kan klassas som “arbetsmaterial”) får man studiebidrag för (dvs inte lån). Detta är omkring 2000 i månaden och täcker fint studierelaterade arbetskostnader. Lånet är för din försörjning. Det är generöst i mitt tycke att både få själva utbildningen betald (inga terminsavgifter – världsunikt!), + bidrag till litteraturkostnader + möjlighet att låna till levnadsomkostnader, dessutom till världens mest förmånliga återbetalningsvillkor.

Vad klagar folk på? Sen att en massa väljer att inte studera och sen får svårt att hitta jobb, blir arbetslösa, inte kan åka till Gran Canaria, barna blir lessna osv är en annan femma. FÖRUTSÄTTNINGARNA att inte vara fattig finns i Sverige, upp till var och en hur man förvaltar förutsättningarna. Jag tycker inte det är statens uppgift att garantera att alla har en kanoninkomst oavsett hur de presterar och vilket ansvar de tar, statens uppgift är bara att säkerställa att det finns förutsättningar att lyckas. Det finns det i Sverige.

/Säger en som bott/arbetat/studerat i fem andra länder i tre världsdelar. Dit skulle en del svenskar flytta och fatta hur bra de har i Sverige.

• Poulsen
    Kimona skrev 2012-03-17 22:34:44 följande:
    Ja och då tillkommer dessutom 50 kr.
    har jag inte råd månaden innan så varför skulle jag ha det månaden efter och dessutom 50 kr mer?

Sjukresa till sjukhuset går inte att få på faktura btw
    Det gör det visst! Det har jag fått, kan iof vara olika mellan olika landsting :)
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 22:33:31 följande:
    Jag håller med dom, annars hade jag inte postat det. Jag arbetar ideelt för Rädda Barnen
    BÅDE rädda barnen och röda korset?! Det var inte illa.... (hänvisar till ditt första inlägg där du informerar om att du jobbar åt röda korset)

är det inte svårt att få tiden att gå ihop med heltidsstudierna? 
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    Om det nu skall gå att leva på 300 kr i månaden (vilket är omöjligt) så kanske du ska föregå med gott exempel och göra så i låt säga 3 månader och sedan berätta hur det gick, är du sugen på att göra det för att bevisa att dina påståenden är realistiska och genomförbara ?
  • infragilis
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:03:34 följande:
    Ja nu kan ju inte alla komma in på läkarprogrammet. Alla vill heller inte bli det.
    Nej, klart inte alla kan eller vill blir just läkare (det var ett exempel, har du problem med läsförståelsen?) så då får man se till att inte binda upp sig på avtal man inte klarar att betala om man blir arbetslös. Eller ser itll att jobba inom annan bransch där arbetslösheten är extremt låg. Eller jobba med något man inte gärna vill men där man vet att man slipper bli arbetslös. Det är bara att välja.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:28:25 följande:
    1.ja dom är säkerligen inte bekväma (men bekväma skor är ingen förutsättning för överlevnad)

2.Du får bära hem den till fots, odla själv under säsong och förvara den i tältet (fisken tar du upp med metrev och krok (kostar några kronor)

3. ja, du eldar med ved i tältet (de flesta klarar av att samla ihop ved när de måste, ytterst få låter diskbråcket hidra fortsatt överlevnad)

4.skolgång är inte en förutsättning för överlevnad

Tråden handlar helt riktigt inte om överlevnad, men några socialbidragstagare verkar tro det

(ot, men det är intressant att så många verkar sakna grundläggande kunskaper i överlevnad) 
    1. Länka gärna bild från secondhandbutik där jag kan hitta dessa.
    2. Förvara 140 kilo potatis och grönsaker i ett tält i -20-30 grader? Inser du inte hur omöjligt det är?
    3. Man kan inte elda med ved i tält. 
    4. Nej då, vi kan låta vissa dö ut efter sin tid i tältet och deras barn ska sakna möjligheter att skaffa en egen försörjning i framtiden.

Klart man kan överleva, men knappast i ett tält under vinterhalvåret utan specielsovsäck, möjlighet att torka kläder, vintertält osv.
    Jag skulle uppskatta om vi höll oss till ämnet och Röda korsets, eller regeringens definition på fattigdom i Sverige.
  • Dr Mupp
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:26:00 följande:
    Blir det gratis med litteratur, busskort, exkursion, kopior och levnadskostnader när man studerar?
    Fortfarande är utbildnigen gratis. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:35:47 följande:
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
    Ja det är lite konstigt. Vi lägger (jag och sambon):

100 kr på schampoo/balsam/duschkräm
    30 kr på deo
    40 kr på toapapper

och några femmor på typ lotion, inpackning, peeling, ansiktstvätt o dyl
  • Emeliie89

Fast från början så har ju dom flesta haft en chans.. sen vet jag också att det finns FATTIGA i Sverige, som inte äger nånting alls.. prova att se på den hemlige miljonären så får ni se på fattigdom.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?