• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • infragilis
    Anonym (3) skrev 2012-03-17 21:41:40 följande:
    För konkelbäret har bara räknat på den komunala skatten och inte koll på att om man tjänar över en viss summa får man betala statlig skatt också. Om man tjänar över mellan 30 o 35 tusen i månaden (trorjag det är) så lägger man ca: 54% i skatt.
    Konkelbär nästa gångf kolla ALLA fakta 
    konkelbär har rätt. Kolla jobbskatteavdrag.nu.
  • Dr Mupp
    Kimona skrev 2012-03-17 21:35:47 följande:
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:44:01 följande:
    Och självklart gör man ju högskoleprovet för att öka sina chanser. Själv har jag medelmåttiga betyg och läser till läkare, dock inte på KI.
    Naturligtvis. Jag har rätt kassa betyg, kom in på hp. Jag svarade bara på påståendet att inte ens KI kräver mvg i alla ämnen. Dvs gymnasiebetyg.
  • infragilis
    infragilis skrev 2012-03-17 21:44:13 följande:
    konkelbär har rätt. Kolla jobbskatteavdrag.nu.
    jobbskatteavdrag.se är det visst. På en lön på 60000 i en genomsnittkommun blir det

Kommunalskatt 18 782 18 747 18 677 18 711 18 737 18 728 18 750 Statlig skatt 6 705 6 523 6 318 5 663 5 590 5 407 5 100 Värnskatt 1 032 964 887 755 728 663 553
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    I agree!

Det är ett jäkla snack om att det kan hända vem som helst (så att ingen ska känna sig bättre än någon annan?) men kosntigt nog var det ingen som tänkte på det innan de satt i skiten.
  • Dr Mupp
    infragilis skrev 2012-03-17 21:46:04 följande:
    Naturligtvis. Jag har rätt kassa betyg, kom in på hp. Jag svarade bara på påståendet att inte ens KI kräver mvg i alla ämnen. Dvs gymnasiebetyg.
    Sista reserv i kvoten gymasiebetyg utan komplettering hade 22,10 VT2012 så inte ens på KI krävs det längre att man har MVG i allt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Signatur
    infragilis skrev 2012-03-17 21:42:16 följande:
    Där har du fel. KI har lägstaintag 22,50 på betyg. Däremot krävs inte längre 2,0 på Högskoleprovet.
    Nix pix det är du som har fel, kolla gärna VHS antagningsstatistik. Kolla grupp B1 (dvs de utan kompletterade betyg),
    Kollade nämligen innan jag gjorde inlägget...
  • Annette 732

riksnormen ligger nu  år 2012 på 2.900kr för en ensamstående vuxen,va inte  normen på typ 3.600kr typ förra året? har de sänkt?

• Indianica

Visst finns det "fattigdom" och inkomstskillnader, även om det kunde varit betydligt värre.

Men vilka är det då som är "fattiga"? Ja, i regel är det folk som av olika skäl har det tufft på arbetsmarknaden (pga utbildning etc).

Det finns väl ett problem här som är lite tabu att diskutera och det är ska den som jobbar hårt premieras framför den late? Ska den som är flitig belönas och den late straffas? Hur ska samhället kunna utjämna skillnader mellan just barnen? Barn är ju ofta "offer" pga sina föräldrar som av olika skäl inte har en bra plats på eller någon plats alls på arbetsmarknaden. Föräldrar som kanske inte ens anstränger sig eller som felprioriterar sin ekonomi, t ex öl framför nya kläder till barnen eller ett biobesök.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?