Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Signatur skrev 2012-03-17 21:19:43 följande:
    Fast har du MVG i allt finns det ingen utbildning där du inte kommer in (om det inte är någon extremt underlig privat variant du vill gå).

Inte ens läkarprogrammet på KI kräver MVG i alla ämnen längre och det är den mest eftertraktade utbildningen i Sverige.
    Där har du fel. KI har lägstaintag 22,50 på betyg. Däremot krävs inte längre 2,0 på Högskoleprovet.
  • infragilis
    Anonym (3) skrev 2012-03-17 21:41:40 följande:
    För konkelbäret har bara räknat på den komunala skatten och inte koll på att om man tjänar över en viss summa får man betala statlig skatt också. Om man tjänar över mellan 30 o 35 tusen i månaden (trorjag det är) så lägger man ca: 54% i skatt.
    Konkelbär nästa gångf kolla ALLA fakta 
    konkelbär har rätt. Kolla jobbskatteavdrag.nu.
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:44:01 följande:
    Och självklart gör man ju högskoleprovet för att öka sina chanser. Själv har jag medelmåttiga betyg och läser till läkare, dock inte på KI.
    Naturligtvis. Jag har rätt kassa betyg, kom in på hp. Jag svarade bara på påståendet att inte ens KI kräver mvg i alla ämnen. Dvs gymnasiebetyg.
  • infragilis
    infragilis skrev 2012-03-17 21:44:13 följande:
    konkelbär har rätt. Kolla jobbskatteavdrag.nu.
    jobbskatteavdrag.se är det visst. På en lön på 60000 i en genomsnittkommun blir det

Kommunalskatt 18 782 18 747 18 677 18 711 18 737 18 728 18 750 Statlig skatt 6 705 6 523 6 318 5 663 5 590 5 407 5 100 Värnskatt 1 032 964 887 755 728 663 553
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    I agree!

Det är ett jäkla snack om att det kan hända vem som helst (så att ingen ska känna sig bättre än någon annan?) men kosntigt nog var det ingen som tänkte på det innan de satt i skiten.
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:49:33 följande:
    Sista reserv i kvoten gymasiebetyg utan komplettering hade 22,10 VT2012 så inte ens på KI krävs det längre att man har MVG i allt.
    Signatur skrev 2012-03-17 21:49:49 följande:
    Nix pix det är du som har fel, kolla gärna VHS antagningsstatistik. Kolla grupp B1 (dvs de utan kompletterade betyg),
    Kollade nämligen innan jag gjorde inlägget...
    Jag har inte lyckats hitta vårens statistik. Var har ni hittat? Ligger inte på VHS än...

Jag bugar mig för ert kunnande och erkänner villigt att jag hade fel.
  • infragilis
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:52:32 följande:
    Dr mupp- Hur menar du nu? Ska man alltid utgå från att man kan bli sjuk eller arbetslös? Förstår till viss del din poäng men fullt ut funkar det ju inte så.
    Det tycker jag är rimligt. Antingen det eller se till att vara kvalificerad inom en bransch där arbetslösheten är noll. Därför jag pluggar till läkare. Skiträdd för arbetslöshet. Tungan ute
  • infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:57:49 följande:
    vet inte riktigt hur de har räknat på konsumentverket
    mobilkostnaden på 180kr/person och månad är FÖR LÅG
    men maten är FÖR HÖG på två personer.
    vi är 2personer och vi lägger en tusenlapp var i matkostnad= 2.000kr
    men enligt konsumentverket skulle vi äta för 3.880kr/månad.
    jösses va mycket mer rostbiff och annat vi skulle få äta då.
    men vi äter för våra 2.000kr BRA mat som fläskfile`,köttfärs,karrekotlett,bacon,ostar mm...
    Och Konsumentverkets siffror på hygien är tokhöga.
  • infragilis
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:03:34 följande:
    Ja nu kan ju inte alla komma in på läkarprogrammet. Alla vill heller inte bli det.
    Nej, klart inte alla kan eller vill blir just läkare (det var ett exempel, har du problem med läsförståelsen?) så då får man se till att inte binda upp sig på avtal man inte klarar att betala om man blir arbetslös. Eller ser itll att jobba inom annan bransch där arbetslösheten är extremt låg. Eller jobba med något man inte gärna vill men där man vet att man slipper bli arbetslös. Det är bara att välja.
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:46:43 följande:
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
    Hm. En tandborste kostar kanske 20 spänn och används i tre månader enligt tandläkarrekommendation. Tandtråd kostar typ 30 spänn för hundra meter, räcker många månader. Jag rakar mig inte, men maken gör. Har man kraftig hårväxt kanske det kan bli lite dyrare med hyvlar än för honom. Tamponger går på 50-100 spänn i månaden. Hudkrämen vi använder kostar typ 50 spänn och räcker flera månader. Tops kostar typ 10 spänn för 100 st.

Tvätt och sköljmedel och rengöringsmedel ingår inte i hygien utan i förbrukningsvaror.

Jag vet inte vad det beror på att det är så dyrt att leva.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?