Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 17:51:37 följande:
Mitt förslag till oss som har låg inkomst och ingen alltså inte får försörjnings stöd skulle vara att
1 Hyrorna inte skulle höjas massor varge år (inkomstbeprövad hyra). Jag bor i en liten etta och hyran höjdes nu till nästan 4000 kr. Nått mindre kan jag inte flytta till. Om inte då husvagn, men den kostar att köpa in och även platsen den ska stå på och el.
2. Och att få gratis tandvård och läkar vård. För det får ju papperslösa varför inte vi då som inte har inkomst som räcker.
3. Vi som är helt ensamma sjuka (ej sjukskriven) skulle få till högkostnads kortet alternativ vård för att kunna komma ut i arbetslivet igen. Detta får man inte i Östergötland. Alternativ vård behöver vi som inte kan vräka i oss en massa piller av olika skäl.
Och sist men inte minst SLUTA sätt ut folk på praktikplatser där dem inte får lön. Människor ska inte utnytjas på en arbetsplats utan lön. Vi som har en låg aktivitetsgaranti ersättning kan inte ta emot praktik då det innebär merkostnader som bussresor, fikapengar, lunchpengar (oavsett om man tar med maten) så blir det en måltid mer än jag äter hemma. äter bara en varmrätt hemma.
När redan hyran och elen tar mer än hälften av inkomsten så borde aktivitets stödet höjas för oss som inte kommer ut på arbete. Jag kommer inte ut för att läkaren har skrivit ett sånt intyg att ingen vill ha mig på sitt jobb. Min kropp orkar nästan inget då jag har ständig värk i hela kroppen.
Papperslösa får inte gratis tandvård och läkarvård. Papperslösa måste betala självkostnadspris på vård, dvs många tusen mer än du betalar för ett subventionerat läkerbesök. En förlossning går på 30-50 tusen, till exempel.