• Dr Mupp

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-17 20:52:41 följande:

Min famlij skulle få lite över 11000:- + hyran då. Vet inte om det är ink barnbidrag eller om man lägger till det. (2vuxna och 3 barn)

i vilket fall som helst så klarade vi oss när vi bara hade 20 000:- efter skatt, när min man jobbade som lärling och jag var FL.

Inte så kul, men man fick anpassa munnen efter matsäcken,

Har man den inkomsten är man inte rik, men man har absolut råd att ge barnen mat och köpa billiga kläder. man har inte råd att röka och snusa.    

Varför skulle man inte klara av att ge sina barn mat på den summan??        

11000 + hyra, el, hemförsäkring, läkemedel (receptbelagda), läkarbesök, akut tandvård, glasögon och ev arbets/praktikresor. Det är inkl barnbidraget.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Kimona skrev 2012-03-17 20:55:57 följande:
    Jag betalar för att kunna utbilda mig
    Men det är frivilligt att låna. Du hade kunnat utbilda dig utan att ta lån. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-03-17 20:57:32 följande:
    Man får absolut inte all medicin betald. Citalopram, p-piller, och många kortisonkrämer och antihistamin får man inte betalt av soc, beroende på att dessa inte faller under högkostnadsskyddet. Dom betalar heller inte resor till arbetsintervjuer.  Man får inte person- eller barnförsäkring ersatt av socialen heller.

Jag hade 3400kr för mig och min dotter att leva på. // inlägg #323
    Försärkingen var uppskriven i mitt exempel. p-piller och bussreor kan man ta av de 1700 som var kvar. 
  • Dr Mupp
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 21:07:08 följande:
    Nej det är klart, men jag har också mål och drömmar i livet. Tycker mig själv vara rätt så intelligent, gick igenom gymnasiet med MVG i allt, så någonting måste ju finnas bakom pannbenet. Problemet är att just min drömutbildning är en utbildning som är väldigt populär. Så alltid är det något, men hoppet lämnar ju en aldrig så jag får hoppas på att komma in till hösten. Har sökt varje år och blivit 4-5-13- reserv, så förhoppningsvis så kommer jag in i år.
    Alla kan inte komma in på sin drömutbildning, utan då får man acceptera det och bli nått annat. Finns tex massor med sjuksköterskor som helst av allt hade velat bli läkare.
  • Dr Mupp
    hallonfot skrev 2012-03-17 21:13:52 följande:
    Jag studerar och har LÅN, alltså, jag ska betala tillbaka dessa pengar. På det sättet betalat man för sin utbildning
    Nej du lånar för din försörjning. Det går nämligen utmärkt att utbilda sig utan lån, just tack vare att utbildningarna är gratis.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-03-17 21:26:55 följande:
    Tavegyl! Den fick vi betala själva utan ersättning från soc.
    Vi har fått ersättning från soc för tavegyl. Inga problem.
  • Dr Mupp
    infragilis skrev 2012-03-17 21:42:16 följande:
    Där har du fel. KI har lägstaintag 22,50 på betyg. Däremot krävs inte längre 2,0 på Högskoleprovet.
    Och självklart gör man ju högskoleprovet för att öka sina chanser. Själv har jag medelmåttiga betyg och läser till läkare, dock inte på KI.
  • Dr Mupp
    Kimona skrev 2012-03-17 21:35:47 följande:
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
  • Dr Mupp
    infragilis skrev 2012-03-17 21:46:04 följande:
    Naturligtvis. Jag har rätt kassa betyg, kom in på hp. Jag svarade bara på påståendet att inte ens KI kräver mvg i alla ämnen. Dvs gymnasiebetyg.
    Sista reserv i kvoten gymasiebetyg utan komplettering hade 22,10 VT2012 så inte ens på KI krävs det längre att man har MVG i allt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?