• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:17:20 följande:
    Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

Har man socialbidrag så får man igen pengarna efteråt (i bästa fall månaden efter). Ligger man på gränsen tll socialbidrag får man inte tillbaka de pengarna.

Så är det för mig.
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 21:48:34 följande:
    I agree!

Det är ett jäkla snack om att det kan hända vem som helst (så att ingen ska känna sig bättre än någon annan?) men kosntigt nog var det ingen som tänkte på det innan de satt i skiten.
    precis! kola så du har råd med att bli sjuk eller arbetslös INNAN det händer,stäl om ekonomin,så du VET att du klarar dig den dagen det händer.
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:19:47 följande:
    Ja fast du skulle ju inte betala mer i slutändan? Om högkostnadkortet för sjukvård t.ex. gick vid 800 kr så spelar det ju ingen roll om ett läkarbesök kostar 450 kr. Andra gången du går till läkaren så börjar ju då högkostnadkortet att gälla.
    Ja men det spelar ju ingen roll om man inte har råd att gå till läkaren första gången
  • Anonym (ellie)
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 22:04:22 följande:
    Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi. 
    Är det inte alla vuxnas ansvar att ta ansvar för sin egen ekonomi? 

TS det finns människor i Sverige som har det sämre ställt ja samtidigt är det upp till varje enskild person/familj att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen ekonomi. Självklart kan det hända saker som gör att ekonomin går åt helvete och att man behöver hjälp och stöd, men i långa loppet så är det ens eget ansvar.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 16:49:46 följande:
    är man fattig i sverige när det för att man är en klant.
     Så enligt dig är sjuka och handikappade som ej kan jobba klantskallar och på ren svenska en bunt idioter som får skylla sig själv likaså folk som blir arbetslösa och som ej kan fixa ett jobb inom skälig tid. Verkligen fin människosyn vissa har
  • Anonym (vakna!)
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:16:09 följande:
    Nej du lånar för din försörjning. Det går nämligen utmärkt att utbilda sig utan lån, just tack vare att utbildningarna är gratis.
    Blir det gratis med litteratur, busskort, exkursion, kopior och levnadskostnader när man studerar?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:47:55 följande:
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
    Varför inte dra till med lerhydda eller grotta när du ändå är igång
  • Anonym (k)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:22:21 följande:
    precis! kola så du har råd med att bli sjuk eller arbetslös INNAN det händer,stäl om ekonomin,så du VET att du klarar dig den dagen det händer.
    Jag skulle klara mig fint om jag blev sjuk - förutsatt att jag fick sjukpenning.  Nu är det ju inte så säkert. Istället kan jag vänta 1,5 månad på utredning (dvs ingen lön - jag är sjukskriven) och sedan ett avslag = inga pengar för den tid jag var sjukskriven. Så planering i all ära, men planerar ni för att kunna bli sjukskrivna av er läkare och inte få ett öre?

Planerar ni för att klara er utan inkomst 3 månader innan a-kassan kommer igång om ni blir arbetslösa?
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 20:03:07 följande:
    1. Begagnade skor som räcker för minusgrader men även funkar på våren, sommaren och hösten samt ska räcka i 5 år? Hittar du såna specialskor för 100 kronor?
    2. Hur ska jag få hem potatisen, löken och pastan och hur ska jag förvara den i tältet vid isen vid skogen där du tycker jag ska bo om jag blir fattig? Hur ska jag kunna fiska upp fisken och förvara bär och svamp?
    3. Ska jag elda med ved i tältet? Hur ska jag torka och förvara veden och hur ska jag såga den i bitar? Vad gör jag om kroppen inte klarar av alla de tunga fysiska momenten som du påstår att "man klarar av"?
    4. En adress är en nödvändighet för att barnen ska gå skola.

Tråden handlar inte om överlevnad utan om fattigdom. Att du anser att människor ska leva vid en sjö, bo i tält och samla ved får stå för dig. Tack och lov har vi aningen bättre lägsta skäliga levnadsnivå i landet och den är ändå inte mycket att hurra för.
    1.ja dom är säkerligen inte bekväma (men bekväma skor är ingen förutsättning för överlevnad)

2.Du får bära hem den till fots, odla själv under säsong och förvara den i tältet (fisken tar du upp med metrev och krok (kostar några kronor)

3. ja, du eldar med ved i tältet (de flesta klarar av att samla ihop ved när de måste, ytterst få låter diskbråcket hidra fortsatt överlevnad)

4.skolgång är inte en förutsättning för överlevnad

Tråden handlar helt riktigt inte om överlevnad, men några socialbidragstagare verkar tro det

(ot, men det är intressant att så många verkar sakna grundläggande kunskaper i överlevnad) 
  • Poulsen
    Anonym skrev 2012-03-17 22:15:06 följande:
    Det är lätt att klanka ner på fattiga när man ej är i den sitsen själv men faktum är att om du lever på socialbidag / försörjningsstöd så hamnar du allt mer back och kan till slut ej byta ut saker som går sönder och som ej kan anses vara någon lyx.

För övrigt så har den relativa fattigdomen ökat kraftigt sedan 2006 och idag är 1,1 -1,2 miljoner personer fattiga enligt den definitionen som för övrigt är den mätmetod som används inom hela oecd / eu förutom i sverige där valde alliansen att börja mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom. Att alliansen gått över till att mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom beror på att man ej vill skylta med att klyftorna ökar i snabb takt mellan de med jobb och de utan jobb vilket hela deras politik bygger på men de vågar ej stå för det öppet utan väljer istället att mörka detta när det blir allt för besvärande och negativt ur deras synvinkel.
    word
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?