• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Äppelpaj80

Kimona- Min poäng var att man inte behöver dö om man är sjuk som du skrev och gick man på soc så fick man ju pengar för medicinsk vård månaden efter?

• Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:46:36 följande:
    jo,så länge du har råd med det om du blir arbetslös/sjuk!
    Ingen som inte har ett fett sparkonto har råd att köpa hus om man ska tänka så. Vem som helst kan bli sjuk, nekas ersättning eller bli utförsäkrad.
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:38:51 följande:
    1. Länka gärna bild från secondhandbutik där jag kan hitta dessa.
    2. Förvara 140 kilo potatis och grönsaker i ett tält i -20-30 grader? Inser du inte hur omöjligt det är?
    3. Man kan inte elda med ved i tält. 
    4. Nej då, vi kan låta vissa dö ut efter sin tid i tältet och deras barn ska sakna möjligheter att skaffa en egen försörjning i framtiden.

Klart man kan överleva, men knappast i ett tält under vinterhalvåret utan specielsovsäck, möjlighet att torka kläder, vintertält osv.
    Jag skulle uppskatta om vi höll oss till ämnet och Röda korsets, eller regeringens definition på fattigdom i Sverige.
    1.http://www.jula.se/gummistovlar-912130 du får ett par sprillans nya stövlar för 99 spänn
    2. men gräv en matkällare då (det här är inte omöjligt, människor har levt utan moderna bekvämligheter i 100+-tals år)
    3 jodå det kan man  http://youtrade24.com/se/ad/101802022540881/milit%C3%A4rt%C3%A4lt
    4,barnen kan överleva på samma sätt som sina föräldrar

Om ni slutar hävda att ni "bara får tillräckligt för att överleva" och dylika felaktigheter ska jag absolut lämna ämnet 
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 22:36:49 följande:

Litteratur, kopior etc (dvs det som kan klassas som “arbetsmaterial”) får man studiebidrag för (dvs inte lån). Detta är omkring 2000 i månaden och täcker fint studierelaterade arbetskostnader. Lånet är för din försörjning. Det är generöst i mitt tycke att både få själva utbildningen betald (inga terminsavgifter – världsunikt!), + bidrag till litteraturkostnader + möjlighet att låna till levnadsomkostnader, dessutom till världens mest förmånliga återbetalningsvillkor.

Vad klagar folk på? Sen att en massa väljer att inte studera och sen får svårt att hitta jobb, blir arbetslösa, inte kan åka till Gran Canaria, barna blir lessna osv är en annan femma. FÖRUTSÄTTNINGARNA att inte vara fattig finns i Sverige, upp till var och en hur man förvaltar förutsättningarna. Jag tycker inte det är statens uppgift att garantera att alla har en kanoninkomst oavsett hur de presterar och vilket ansvar de tar, statens uppgift är bara att säkerställa att det finns förutsättningar att lyckas. Det finns det i Sverige.

/Säger en som bott/arbetat/studerat i fem andra länder i tre världsdelar. Dit skulle en del svenskar flytta och fatta hur bra de har i Sverige.

Håller med till viss del. Det finns möjlighet i Sverige, men inte för alla. För alla har inte möjlighet till utbildning, de passar helt enkelt inte in i systemet. Missuppfatta mig rätt nu, jag tycker Sverige är ett fantastiskt land att växa upp  och leva i och i mångt och mycket så har alla samma möjlighet. Men i många sammanhang har vi inte det och då tycker jag att det är självklart att staten tar hand om dem som inte klara det själva.

Som student (studerar juridik, mig passar systemet utmärkt) och blivande mamma vill jag att mina barn ska slippa växa upp i ett samhälle där deras bästa vänner inte har råd att leva ett bra liv. Barnen ska slippa se och drabbas av att samhället är uppdelat i klasser där viss har råd att ta med smörgåsar med massa pålägg som skolmat och andra bara ett äpple (som i Norge där maten i skolan tas med hemifrån). Nej, jag betalar gärna skatt till staten så att mina grannar och barnens skolkamrater kan ha fina liv och berika min vardag med  sådant som inte går att värdera i pengar, dvs ett rikt umgänge men människor från olika kulturer och tider.

Jag vill att vi ska ha ett mångkulturellt, jämställt och jämlikt Sverige. I den bästa av världar behöver inte staten hjälpa till men den bästa av världar finns inte än.
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 22:42:43 följande:
    skrev fel, jag har arbetat åt Röda Korset. Arbetar nu åt Rädda Barnen
    dom är lätta att blanda ihop!

Ibland glömmer jag också vilken välgörenhetsorganisation jag arbetar hos.... 
  • Anonym (Marie)

Hela poängen är väl att det inte ska vara så jäkla bekvämt att gå på bidrag? Bidrag ska ju vara en tillfällig lösning inte någonting man plockar ut år efter år. Om bidraget var fett tilltaget skulle ju många människor som av ren bekvämlighet nyttjar det inte få arslet ur vagnen.
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:47:22 följande:
    Kimona- Min poäng var att man inte behöver dö om man är sjuk som du skrev och gick man på soc så fick man ju pengar för medicinsk vård månaden efter?
    Javisst, men man behöver inte gå på soc för att inte ha råd.
    Jag skulle inte kunna punga ut 450 spänn
  • Annette 732
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:17:20 följande:
    Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

jag som är sjukpensionär med inkomst på 6.700kr/månad får glatt försöka betala min medicin och sjukvårdskostnader så gott det går..för 2år sedan kom jag upp i frikort,men inte nu(tack och lov kanske man ska säga) för det betyder ju att man är ganska frisk.

senaste månadens sjukvårdsutgifter för oss:

jag 100kr till granen som körde mig till akuten
    300kr som kommer på räkning för besöket
    200kr medicin
    200kr bandage med mera
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:46:59 följande:
    Höjda socialbidrag och fler, lättillgängliga jobb? Om man nu tillhör den grupp som genom egen förskyllan hamnat i en situation där man på grund av sina dåliga prioriteringar inte kan köpa ett par begagnade skridskor till barnen eller göra två matsäckar per termin, ska man ha mer socialbidrag, då?

Om man istället hör till gruppen som är sjuk och inte får sjukpenning eller sjukersättning på grund av att läkaren skrivit ett taffligt intyg som FK inte kan godkänna, kan man ta ett av de där lättillgängliga jobben, då?

Vem betalar för de höjda socialbidragen undrar jag? Ska vi höja skatten för de låg- och medelinkomsttagare som fått mer i plånboken med jobbskatteavdraget?

Om skattetrycket blir FÖR högt kan det ju bli så att fler tycker att det inte lönar sig att arbeta och vad händer då? Ännu mindre pengar in i statskassan.
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:42:01 följande:
    varför skulle jag vilja det? Jag tycker inte alls att det låter som en trevlig tillvaro! (inte mer än för en vecka eller så och då bara om jag får använda mina dyra och fotriktiga skor och funktionskläder)

Att det går behöver jag knappast bevisa, inte tror du väl att det inte finns människor som lever just som jag beskrivit?? 
    Vilka gör det? Kan du länka till någon i Sverige som lever som du beskriver?

Här har du en länk till en kille som sovit ute i - 43, som du påstod inte skulle vara ett problem för vem som helst att göra med en sovsäck och ett tält: mikaelstrandberg.blogspot.se/2011/06/sova-i-talt-vid-42-minusgrader.html
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?