• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Äppelpaj80
    infragilis skrev 2012-03-17 21:54:19 följande:
    Det tycker jag är rimligt. Antingen det eller se till att vara kvalificerad inom en bransch där arbetslösheten är noll. Därför jag pluggar till läkare. Skiträdd för arbetslöshet. Tungan ute

Ja nu kan ju inte alla komma in på läkarprogrammet. Alla vill heller inte bli det.
  • Dr Mupp
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:52:32 följande:
    Dr mupp- Hur menar du nu? Ska man alltid utgå från att man kan bli sjuk eller arbetslös? Förstår till viss del din poäng men fullt ut funkar det ju inte så.
    Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kimona
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    Fast ska man tänka så kan man ju aldrig skaffa hus eller bil heller
  • Äppelpaj80
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:01:31 följande:
    ta reda på fakta tack,det är en summa för vård  och en suma för medicin,de är INTE samma för att få frikort!!!

Nej du har rätt i, fel av mig.

Men jag tycker inte att gränsen för högskostnadskort är orimligt hög.
    Men skulle hellre se att de höjde kostnaden för läkarbesöken och priserna på medicinera och behöll den lägre nivån på högkostnadsskyddet.
  • Annette 732
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 20:51:10 följande:
    Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 
    konsumentverket räknar 620kr/person i kläder /skor per månad .inga 1.400kr där inte.
  • Seven Costanza
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 22:04:22 följande:
    Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi. 
    Jag håller med, åtminstone när det gäller de kostnader som man inte kan bli av med relativt snabbt, som abonnemang och liknande. För övriga utgifter såsom bostad etc tycker jag personligen inte att det är behövligt att ha en så låg standard så att man kan klara sig på det som arbetslös/sjukskriven en längre period utan då tycker jag det är bättre att se till att ha en ordentlig buffert så man klarar sig ett halvår eller så. Blir inkomstsänkningen mer långvarig får man ju flytta såklart. Om jag tjänar 30 000 känns det ju trist att alltid ha en så låg standard att jag skulle klara det på 10 000, då är det ju bättre att ha högre standard men bara såpass att man kan spara tillen buffert så man klarar sig en viss tid.
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:08:33 följande:

Men skulle hellre se att de höjde kostnaden för läkarbesöken och priserna på medicinera och behöll den lägre nivån på högkostnadsskyddet.
    Men så lever du (förmodligen) inte på 6700 kr/månad och är kroniskt sjuk
  • Dr Mupp
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:08:37 följande:
    konsumentverket räknar 620kr/person i kläder /skor per månad .inga 1.400kr där inte.
    Och om du läser så det du att det handlar om tre personer inte en i mitt exempel. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:57:49 följande:
    vet inte riktigt hur de har räknat på konsumentverket
    mobilkostnaden på 180kr/person och månad är FÖR LÅG
    men maten är FÖR HÖG på två personer.
    vi är 2personer och vi lägger en tusenlapp var i matkostnad= 2.000kr
    men enligt konsumentverket skulle vi äta för 3.880kr/månad.
    jösses va mycket mer rostbiff och annat vi skulle få äta då.
    men vi äter för våra 2.000kr BRA mat som fläskfile`,köttfärs,karrekotlett,bacon,ostar mm...
    Vi äter två pers för 1500 kr och äter också bra mat, dock inte så många måltider
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:08:33 följande:

Det hoppas jag verkligen inte att de gör. Då lär jag dö före jag kommer till läkaren
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?