• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Äppelpaj80
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 22:04:22 följande:
    Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi. 

Ja det är sjävklart, har jag skrivit något annat? Däremot är det orimligt att mena att man alltid ska tänka på detta när man inhandlar saker när man har det bra ställt.
    Sen tycker jag alla som drar på sig t.ex. huslån osv bör ha en buffert. Men saker kan hända, vissa har otur i livet och då kanske inte bufferten räcker så länge.
  • Anonym

Det är lätt att klanka ner på fattiga när man ej är i den sitsen själv men faktum är att om du lever på socialbidag / försörjningsstöd så hamnar du allt mer back och kan till slut ej byta ut saker som går sönder och som ej kan anses vara någon lyx.

För övrigt så har den relativa fattigdomen ökat kraftigt sedan 2006 och idag är 1,1 -1,2 miljoner personer fattiga enligt den definitionen som för övrigt är den mätmetod som används inom hela oecd / eu förutom i sverige där valde alliansen att börja mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom. Att alliansen gått över till att mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom beror på att man ej vill skylta med att klyftorna ökar i snabb takt mellan de med jobb och de utan jobb vilket hela deras politik bygger på men de vågar ej stå för det öppet utan väljer istället att mörka detta när det blir allt för besvärande och negativt ur deras synvinkel.

• Äppelpaj80
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 22:10:07 följande:
    Men så lever du (förmodligen) inte på 6700 kr/månad och är kroniskt sjuk

Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

• MrsHughes

Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:18:14 följande:
    jag trodde att existensminimum ska motsvara en minimilön!?

Säger du att det lägst betalda heltidsarbetet genererar högre inkomst än socialens existensminimum?
    Ja så är det kanske dags att vakna och inse detta eller har du gått på myten att de utan jobb har ersättningar högre än de med jobb?
  • Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 22:12:37 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör. Då lär jag dö före jag kommer till läkaren

Ja fast du skulle ju inte betala mer i slutändan? Om högkostnadkortet för sjukvård t.ex. gick vid 800 kr så spelar det ju ingen roll om ett läkarbesök kostar 450 kr. Andra gången du går till läkaren så börjar ju då högkostnadkortet att gälla.
  • Annette 732
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    ja precis och jag som har sjukpension HAR råd med 345kr/månad eftersom det är fris samtal,fria sms,fri surf på detta abonemanget
    källa: http://maxi.tele2.se/
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-03-17 22:15:06 följande:
    Det är lätt att klanka ner på fattiga när man ej är i den sitsen själv men faktum är att om du lever på socialbidag / försörjningsstöd så hamnar du allt mer back och kan till slut ej byta ut saker som går sönder och som ej kan anses vara någon lyx.

För övrigt så har den relativa fattigdomen ökat kraftigt sedan 2006 och idag är 1,1 -1,2 miljoner personer fattiga enligt den definitionen som för övrigt är den mätmetod som används inom hela oecd / eu förutom i sverige där valde alliansen att börja mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom. Att alliansen gått över till att mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom beror på att man ej vill skylta med att klyftorna ökar i snabb takt mellan de med jobb och de utan jobb vilket hela deras politik bygger på men de vågar ej stå för det öppet utan väljer istället att mörka detta när det blir allt för besvärande och negativt ur deras synvinkel.
    Levt på existensminimum i 9 år. Tror jag är väl medveten om hur det är att ha lite pengar, men jag är inte fattig. Jag är dock ekonomisk och har få räkningar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 20:01:10 följande:
    vad patar du om?

Högkostnadsbelopp

Öppen sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 900 kronor Läkemedel: 2 200 kronor Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor Sjukresor: 1 400 kronor

detta är alltså avgifter du måste betala INNAN du får ditt frikort!
    det är massor med pengar som folk inte har!!!

källa: www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattig.../

I stand corrected 
    Den månatliga medicinska kostnaden för att garantera överlevnad, uppgår till maximalt 258:- per månad, socialbidraget räcker gott och väl!
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:17:42 följande:
    Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.

Studierna visar tydligt att det som behövs är en tryggare ekonomi för barnfamiljer, antingen genom att öka riksnormen eller skapa fler lättillgängliga arbeten, samt att man informerar familjer och skolor om de kostnadsfria aktiviteter som exempelvis Svenska Kyrkan och många bibliotek anordnar och att man försöker skapa fler kostnadsfria aktiviteter för barn och ungdomar. Det är också viktigt att informera eleverna om vart de kan vända sig när de behöver någon att prata med, b la genom att sätta upp information om BRIS och Bup i skolorna och på andra offentliga platser. Man behöver även informera skolorna om hur de kan hjälpa de barn som lever i fattigdom, så att skolorna kan ge det stöd som behövs till dessa elever. Detta gör att skolorna kommer behöva fler kuratorer att tillgå.

-Rädda Barnen 2011
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?