• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:50:19 följande:
    dom är lätta att blanda ihop!

Ibland glömmer jag också vilken välgörenhetsorganisation jag arbetar hos.... 
    Jag vet, det är lite jobbigt :P
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:46:43 följande:
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
    Hm. En tandborste kostar kanske 20 spänn och används i tre månader enligt tandläkarrekommendation. Tandtråd kostar typ 30 spänn för hundra meter, räcker många månader. Jag rakar mig inte, men maken gör. Har man kraftig hårväxt kanske det kan bli lite dyrare med hyvlar än för honom. Tamponger går på 50-100 spänn i månaden. Hudkrämen vi använder kostar typ 50 spänn och räcker flera månader. Tops kostar typ 10 spänn för 100 st.

Tvätt och sköljmedel och rengöringsmedel ingår inte i hygien utan i förbrukningsvaror.

Jag vet inte vad det beror på att det är så dyrt att leva.
  • Kimona
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-17 22:51:56 följande:
    Hela poängen är väl att det inte ska vara så jäkla bekvämt att gå på bidrag? Bidrag ska ju vara en tillfällig lösning inte någonting man plockar ut år efter år. Om bidraget var fett tilltaget skulle ju många människor som av ren bekvämlighet nyttjar det inte få arslet ur vagnen.
    Det ska inte vara fett, men när matpriserna höjs måste ju även bidraget för detta höjas
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
    Och det gör det. Man anpassar sig efter konsumentprisindex precis som för barnbidrag, underhåll via Fk och pensioner.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:34:14 följande:
    lerhyddor och grottor går också utmärkt att överleva i
    Helt seriöst är det inte dags att diskutera seriöst och inse att när man pratar om fattigdom i dessa sammanhang (alltså absolut och relativ fattigdom) vilket är fallet i denna tråd så syftar man på levnadsstandarden  I ETT SPECIFIKT LAND OCH JÄMFÖR DÅ MED FOLK SOM HAR JOBB OCH SOM BOR I DETTA LANDET inte med folk som lever på mindre än en dollar om dagen i u-lländer.
  • Diabetikern Jojo
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:32:44 följande:

jag svarar.
    japp det tycker jag och min sambo!
    vi lever så trots inkomst på runt 30.000kr tillsammans.

vi lever så att vi skulle klara oss på att han blir arbetslös och jag sjukpensionär= 16.700kr i inkomst.

Vi lever liknande så! Vi har en budget - vi betalar alla räkningar och sätter in pengar på ICA-kortet till månadens mat och sen har vi en summa fickpengar var till kläder och andra utgifter sen sparar vi resten! Så vi lever "billigt" eller vad man nu ska kalla det! Vi sparar den enes lön sammanlagt!

Jag har diabetes och måste ha nyttig mat men det går om man väljer rätt varor! Det här med att leva nyttigt är ju såklart bra - men sen handlar det om "inkomster och utgifter" där med! Läste en artikel i aftonbladet om en kvinna som var för fattig för att INTE vara överviktig! Men det handlar ju lika mycket om hur mycket mat man äter och hur mycket man rör på sig som vad man äter!

Jag menar absolut inte att föringa att det finns fattiga i Sverige - för det gör det absolut! Men ett problem (som absolut inte behöver vara relaterat) är att många inte vet hur man ska handskas med sina pengar - hur man lägger upp en budget! Usch... nu låter det helt hemskt! Men det är sånt jag har stött på under min utbildning och i mitt yrke som socionom! 
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Annette 732

jag va på sahlgrenska akuten förra torsdagen för mitt knä..(baksida/insida)
    doktorn där sa efter ultraljud,flödesmätning i foten,blodtryck ,medicin där med mera att har det INTE gått över på en vecka med den medicinen du nu får utskriven får du åka till mölndal ortopedi...
    vad kostar det undrar jag som sjukpensionär...kostar det bara 80kr/dygn som inlagd eller mer???
    *orolig*

• Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:53:11 följande:
    Vilka gör det? Kan du länka till någon i Sverige som lever som du beskriver?

Här har du en länk till en kille som sovit ute i - 43, som du påstod inte skulle vara ett problem för vem som helst att göra med en sovsäck och ett tält: mikaelstrandberg.blogspot.se/2011/06/sova-i-t...
    tänker du att svenskarna inte klarar sådant som andra människor klarar av?

Och varför tror du att något man kan göra för skojs skull, plötsligt blir omöjligt när det handlar om att överleva?? 
  • Anonym (Sjukskriv. mamma)
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-17 22:42:54 följande:
    Hur hemskt du än haft det måste du väl ändå förstå att samhället inte kan försörja dig då du inte visat någon motprestation (alfa-kassa, a-kassa). Om du nu inte kommer in på din drömutbildning kanske du får ställa om dina mål lite, din förhoppning måste väl ändå vara att kunna stå på egna ben? Självklart ska man ha drömmar men under tiden kan man ju faktiskt vara lite produktiv.
    Ingen motprestation? Jag jobbade timmar, dag, kväll, natt och helg så ofta jag fick chansen under 5 år i vår kommun. Jag pluggade även heltid. Jag var på gränsen till att bli LAS:ad och då sparkade de ut mig. Jag tog mig ur mitt eget personliga helvete, för att hamna i ett helt annat. Ett helvete där ingen annan bryr sig om någon än sig själv.

Och vad är produktivt enligt dig? Att jobba för ingen lön? Att gå in i fas 3 enbart för att företagen ska tjäna pengar och du själv redan vet innan att du kommer att jobba för dem gratis tills de skickar ut dig igen? Jag har jobbat extra sen 14 års ålder. Varje sommar och på helger. Jag vill MÅ BRA, och då tänker jag inte sätta mig i skolbänken för att plugga något som jag ändå inte vill jobba med!

Men det är ju såklart i och med att alla är som du, så finns det ju ingen suck i världen att en nolla, WT, parasit kan bli någonting, och inte få någon hjälp även fast det var myndigheter och kommunen som har satt mig i den sitsen jag sitter i. Jag vill jobba, Jag vill plugga, Jag vill bidra till att betala skatt och hjälpa andra människor som är i samma utsatta situation som jag var. Men om ingen annan inser att vårt samhälle håller på att gå åt h*vete så är det inte så mycket annat jag kan säga. Bara sitta och vänta tills Sverige är så fullständigt i skiten så att vi är tvungna att sälja oss själva på Ebay. Precis som Island försökte göra.

Det som man från regeringens sida kallar arbetslinjen har inneburit ett frontalangrepp på välfärden, man har nästan pulveriserat a-kassan, man har höjt högkostnadsskyddens summor för både medicin och läkarvård, kollektivresorna har blivit mångfalt dyrare och de ersättningar som går till sjukskrivna och pensionärer har försämrats högst avsevärt, i alla fall i jämförelse med de skattesänkningar som har gått till dem med hyfsade inkomster, men framförallt till dem med villor i Danderyd, bostadsrätter på Östermalm och dem med stora förmögenheter.

Det handlar om en förmögenhetstransferering som är helt i linje med traditionell högerpolitik, det enda man har gjort är att byta ut ett antal ord och namnet, nu kallar man sig det ”nya” arbetarpartiet. Det handlar om ett långtgående bedrägeri och de som drabbas allra mest är barnen, barn till ensamstående föräldrar, arbetslösa eller sjuka föräldrar.

Vad bryr sig Borgarna då om att barnen gråter, så länge de själva blir allt rikare på deras fattiga föräldrars bekostnad?
  • Kimona
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:54:58 följande:
    Och det gör det. Man anpassar sig efter konsumentprisindex precis som för barnbidrag, underhåll via Fk och pensioner.
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?