• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:20:47 följande:
    I stand corrected 
    Den månatliga medicinska kostnaden för att garantera överlevnad, uppgår till maximalt 258:- per månad, socialbidraget räcker gott och väl!
    ojdå säg det til mtt knä som redan bara denna veckan kostat 300kr läkarbesök,200kr medicin,200kr förband
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:42:01 följande:
    varför skulle jag vilja det? Jag tycker inte alls att det låter som en trevlig tillvaro! (inte mer än för en vecka eller så och då bara om jag får använda mina dyra och fotriktiga skor och funktionskläder)

Att det går behöver jag knappast bevisa, inte tror du väl att det inte finns människor som lever just som jag beskrivit?? 
    Som sagt varför inte föregå med gott exempel istället för att mala på och dra upp helt orealistiska exempel som ej fungerar i detta landet. Försök leva i en grotta / tält / under en gran en hel vinter barfota i - 10 - 40 grader som du påstår är helt möjligt och genomförbart.

Sedan ditt påstående att kunna leva på 100-300 kr i månaden som redan bevisats i denna tråd otaliga gånger så är det omöjligt så varför dra upp helt irrelevant och orealistiska exempel?
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 22:56:23 följande:
    Helt seriöst är det inte dags att diskutera seriöst och inse att när man pratar om fattigdom i dessa sammanhang (alltså absolut och relativ fattigdom) vilket är fallet i denna tråd så syftar man på levnadsstandarden  I ETT SPECIFIKT LAND OCH JÄMFÖR DÅ MED FOLK SOM HAR JOBB OCH SOM BOR I DETTA LANDET inte med folk som lever på mindre än en dollar om dagen i u-lländer.
    diskussioner kommer ur att vissa bidragstagare hävdar att de med socialbidragets hjälp kämpar för sin överlevnad.
    Jag har vid flera tillfällen påpekat att de måste syfta på "en skälig levnadsstandard" och inte "övelevnad", men de framhärdar att det är just överlevnadskamp det handlar om 
  • infragilis
    Kimona skrev 2012-03-17 22:59:00 följande:
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
    Jag tror faktiskt inte att det har höjts på många år. Väldigt konstigt, verkligen.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-17 22:54:09 följande:
    Hm. En tandborste kostar kanske 20 spänn och används i tre månader enligt tandläkarrekommendation. Tandtråd kostar typ 30 spänn för hundra meter, räcker många månader. Jag rakar mig inte, men maken gör. Har man kraftig hårväxt kanske det kan bli lite dyrare med hyvlar än för honom. Tamponger går på 50-100 spänn i månaden. Hudkrämen vi använder kostar typ 50 spänn och räcker flera månader. Tops kostar typ 10 spänn för 100 st.

Tvätt och sköljmedel och rengöringsmedel ingår inte i hygien utan i förbrukningsvaror.

Jag vet inte vad det beror på att det är så dyrt att leva.
    Man ska byta varje månad men ett minimum är var tredje. Tandtråd ska man använda dagligen och en förpackning av en vanlig som jag köper innehåller 30 meter, men de finns även i 5 meters förpackning. Här kostar den på 30 meter 30 kronor...

Ja, det var fel av mig.
    "Varor för den personliga hygienen som tvål, tandkräm, tandborste och hudkräm. Kostnader för hårklippning, rakapparat och mensskydd ingår. För barn upp till tre år ingår blöjor. Hälso- och sjukvårdsprodukter, besök hos läkare och tandläkare samt läkemedel ingår inte (se också frågan om hjälp till annat)."

En klippning kostar som billigast, av en outbildad "frisör" (utan garanti för resultatet) där jag bor, 200 kronor. En vanlig klippning går på ca 480 kronor.

Du kanske aldrig klipper dig eller köper duschkräm? Vad vet jag?
  • Annette 732
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 22:21:54 följande:
    Har man socialbidrag så får man igen pengarna efteråt (i bästa fall månaden efter). Ligger man på gränsen tll socialbidrag får man inte tillbaka de pengarna.

Så är det för mig.
    om du har socialbidrag,vart ska du då få pengarna att lägga ut i förskott ifrån hade du tänkt?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:57:58 följande:
    Ingen motprestation? Jag jobbade timmar, dag, kväll, natt och helg så ofta jag fick chansen under 5 år i vår kommun. Jag pluggade även heltid. Jag var på gränsen till att bli LAS:ad och då sparkade de ut mig. Jag tog mig ur mitt eget personliga helvete, för att hamna i ett helt annat. Ett helvete där ingen annan bryr sig om någon än sig själv.

Och vad är produktivt enligt dig? Att jobba för ingen lön? Att gå in i fas 3 enbart för att företagen ska tjäna pengar och du själv redan vet innan att du kommer att jobba för dem gratis tills de skickar ut dig igen? Jag har jobbat extra sen 14 års ålder. Varje sommar och på helger. Jag vill MÅ BRA, och då tänker jag inte sätta mig i skolbänken för att plugga något som jag ändå inte vill jobba med!

Men det är ju såklart i och med att alla är som du, så finns det ju ingen suck i världen att en nolla, WT, parasit kan bli någonting, och inte få någon hjälp även fast det var myndigheter och kommunen som har satt mig i den sitsen jag sitter i. Jag vill jobba, Jag vill plugga, Jag vill bidra till att betala skatt och hjälpa andra människor som är i samma utsatta situation som jag var. Men om ingen annan inser att vårt samhälle håller på att gå åt h*vete så är det inte så mycket annat jag kan säga. Bara sitta och vänta tills Sverige är så fullständigt i skiten så att vi är tvungna att sälja oss själva på Ebay. Precis som Island försökte göra.

Det som man från regeringens sida kallar arbetslinjen har inneburit ett frontalangrepp på välfärden, man har nästan pulveriserat a-kassan, man har höjt högkostnadsskyddens summor för både medicin och läkarvård, kollektivresorna har blivit mångfalt dyrare och de ersättningar som går till sjukskrivna och pensionärer har försämrats högst avsevärt, i alla fall i jämförelse med de skattesänkningar som har gått till dem med hyfsade inkomster, men framförallt till dem med villor i Danderyd, bostadsrätter på Östermalm och dem med stora förmögenheter.

Det handlar om en förmögenhetstransferering som är helt i linje med traditionell högerpolitik, det enda man har gjort är att byta ut ett antal ord och namnet, nu kallar man sig det ”nya” arbetarpartiet. Det handlar om ett långtgående bedrägeri och de som drabbas allra mest är barnen, barn till ensamstående föräldrar, arbetslösa eller sjuka föräldrar.

Vad bryr sig Borgarna då om att barnen gråter, så länge de själva blir allt rikare på deras fattiga föräldrars bekostnad?
    Men nu är du uppenbarligen inte bedömd att få a-kassa eller alfa-kassa så uppenbarligen saknas det något inte sant? För mig får du gärna sitta hemma och bli att bittrare men jag tror inte det gör någon människa gladare, framförallt inte din familj. Har du någon samtalskontakt? Du verkar uppgiven på livet och sätter allt ditt hopp till denna utbildning. Det är som de som vill banta och säger "blir jag tio kilo smalare så blir jag lycklig", sedan när det tappat de här kilona inser dem att lyckan inte sitter i kilona utan i huvudet.
  • Jackson

Man kan nästan med 100% säkerhet förutsäga vad moderater svarar när deras politik inte fungerar och de blir ifrågasatta; ”det är sossarnas fel” eller ”det är ”finanskrisens” fel”… men de bryr sig inte i att det är deras ekonomiska politik som ger kriser. Man bör här hålla i minnet att kriser för oss vanliga är – fantastiska vinstperioder för de besuttna, de som betalar moderaternas parti och därmed lönen för Borgen och Reinfeldt mfl…

Regeringen gör ett av två följande när de får problem:
    1.) minimera, kriminalisera eller sjukdomsförklara politiska motståndare.
    2.) Skyll ifrån sig på andra.

Samhället har inte rätt att välja bort människor, samhället är till för människan det är inte människan som är till för samhället. Samhället kan inte välja bort barn som föds till samhället, samhället kan inte säga till den nya människan som kommit till värden: Ledsen, med du valde nollade föräldrar, därmed har du inte rätt till en dräglig uppväxt.

It takes a village!

En av de gemensamma faktorerna i totalitära system är att människan är till för samhället, människans värde avgörs av hur nyttig hon är för samhället. Det är en av principerna som gör att dessa system begår övergrepp emot den egna befolkningen, det är också kärnan i Reinfeldts 2/3-delssamhälle.

Absolut den värsta regeringen under flera flera mannaminnen! Ohederliga, ljuger och skyller ifrån sig. Säljer vapen och krigsteknik till Saudierna – men står inte för det utan påstår att det sossarna som började 2005. Hur då då? Vad handlade det då om, det får vi inte höra om? Nu är det 20012

Med lite kunskaper om power-point kommer man långt i rajrajs regering. Verkligen kul att medlemmarna i regeringskansliet inte ens fattar att det inte går att skicka okodade meddelanden på hot-mail när det gäller dödshemliga, dolda vapenaffärer! Vilka töntar!

Men som sagt, det går väl att fixa politikerleg med hjälp av Fas3orna.
    För det behövs! För det är mycket som fattas!

• Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
    men matpriserna höjs väl inte?
    Sist jag kollade hade matpriserna stadigt sjunkit sedan 80-talet 
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis

Ok, vi höjer socialbidragen! Vem betalar? Höginkomsttagarna är inte tillräckligt många för att det ska räcka att höja deras skatt. Ska du, som låginkomsttagare betala? Sjuksköterskorna, kanske...De är väl många!?

Och jag undrar fortfarande om du tror att det hjälper de barn som är fattiga pga att deras föräldrar inte kan prioritera, att socialbidraget höjs? Kommer det inte bara leda till fler felprioriteringar? Har du lust att betala det?

Och jag undrar också fortfarande hur många det verkligen är som inte har mat på bordet och noll realiserbara tillgångar som nekas försörjningsstöd. Jag tippar att det är väldigt få.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?