Inlägg från: Anonym (Marie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Marie)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:32:33 följande:
    Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.

Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)

Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.

Uppenbarligen så har inte du levt det liv jag har levt och det är jag glad för, men om man har överlevt 10 års fysisk och psykisk misshandel, svält, fattigdom, våldtäkt, en alkoholiserad pappa och en psykiskt sjuk mamma så anser jag att jag någon gång i mitt jävla miserabla liv ska få ett break och lyckas, och få göra något som jag vill. Då anser jag att lite hjälp hade vart värdefullt. Men nu lever jag fortfarande som en parasit (förutom att jag inte har rätt till någonting, varken a-kassa, alfa eller socialbidrag.)

Men du kanske inte har varit förälder åt dina egna föräldrar, även åt dina syskon? Eller proppa i sig mat i skolan och även stjäla med sig hem för att dina syskon ska få äta? Eller att gå i trasiga skor och kläder och bli mobbad hela din skolgång, och inte vara värd mer än vatten? Första gången jag var hos frisör var jag 20, jag var även aldrig hos tandläkaren (min mamma var/är rädd för dem och då fick inte vi gå.)

Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.

SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
    Hur hemskt du än haft det måste du väl ändå förstå att samhället inte kan försörja dig då du inte visat någon motprestation (alfa-kassa, a-kassa). Om du nu inte kommer in på din drömutbildning kanske du får ställa om dina mål lite, din förhoppning måste väl ändå vara att kunna stå på egna ben? Självklart ska man ha drömmar men under tiden kan man ju faktiskt vara lite produktiv.
  • Anonym (Marie)

Hela poängen är väl att det inte ska vara så jäkla bekvämt att gå på bidrag? Bidrag ska ju vara en tillfällig lösning inte någonting man plockar ut år efter år. Om bidraget var fett tilltaget skulle ju många människor som av ren bekvämlighet nyttjar det inte få arslet ur vagnen.
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:57:58 följande:
    Ingen motprestation? Jag jobbade timmar, dag, kväll, natt och helg så ofta jag fick chansen under 5 år i vår kommun. Jag pluggade även heltid. Jag var på gränsen till att bli LAS:ad och då sparkade de ut mig. Jag tog mig ur mitt eget personliga helvete, för att hamna i ett helt annat. Ett helvete där ingen annan bryr sig om någon än sig själv.

Och vad är produktivt enligt dig? Att jobba för ingen lön? Att gå in i fas 3 enbart för att företagen ska tjäna pengar och du själv redan vet innan att du kommer att jobba för dem gratis tills de skickar ut dig igen? Jag har jobbat extra sen 14 års ålder. Varje sommar och på helger. Jag vill MÅ BRA, och då tänker jag inte sätta mig i skolbänken för att plugga något som jag ändå inte vill jobba med!

Men det är ju såklart i och med att alla är som du, så finns det ju ingen suck i världen att en nolla, WT, parasit kan bli någonting, och inte få någon hjälp även fast det var myndigheter och kommunen som har satt mig i den sitsen jag sitter i. Jag vill jobba, Jag vill plugga, Jag vill bidra till att betala skatt och hjälpa andra människor som är i samma utsatta situation som jag var. Men om ingen annan inser att vårt samhälle håller på att gå åt h*vete så är det inte så mycket annat jag kan säga. Bara sitta och vänta tills Sverige är så fullständigt i skiten så att vi är tvungna att sälja oss själva på Ebay. Precis som Island försökte göra.

Det som man från regeringens sida kallar arbetslinjen har inneburit ett frontalangrepp på välfärden, man har nästan pulveriserat a-kassan, man har höjt högkostnadsskyddens summor för både medicin och läkarvård, kollektivresorna har blivit mångfalt dyrare och de ersättningar som går till sjukskrivna och pensionärer har försämrats högst avsevärt, i alla fall i jämförelse med de skattesänkningar som har gått till dem med hyfsade inkomster, men framförallt till dem med villor i Danderyd, bostadsrätter på Östermalm och dem med stora förmögenheter.

Det handlar om en förmögenhetstransferering som är helt i linje med traditionell högerpolitik, det enda man har gjort är att byta ut ett antal ord och namnet, nu kallar man sig det ”nya” arbetarpartiet. Det handlar om ett långtgående bedrägeri och de som drabbas allra mest är barnen, barn till ensamstående föräldrar, arbetslösa eller sjuka föräldrar.

Vad bryr sig Borgarna då om att barnen gråter, så länge de själva blir allt rikare på deras fattiga föräldrars bekostnad?
    Men nu är du uppenbarligen inte bedömd att få a-kassa eller alfa-kassa så uppenbarligen saknas det något inte sant? För mig får du gärna sitta hemma och bli att bittrare men jag tror inte det gör någon människa gladare, framförallt inte din familj. Har du någon samtalskontakt? Du verkar uppgiven på livet och sätter allt ditt hopp till denna utbildning. Det är som de som vill banta och säger "blir jag tio kilo smalare så blir jag lycklig", sedan när det tappat de här kilona inser dem att lyckan inte sitter i kilona utan i huvudet.
  • Anonym (Marie)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:21:44 följande:
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
    Hur många tror du inte det är som har råd att klippa sig varannan månad, leva på ekologiska produkter och köpa tandborstar varje fast de arbetar och gör rätt för sig? Problemet är inte att bidragen är för låga utan att länerna är det! Jag tycker att det ska vara skillnad i levnadsstandard mellan den som arbetar och den som inte gör det, arbete ska löna sig. I dag lever tyvärr många som har bidrag bättre än de som lyfter heltidslön - det är inte människorna det är fel på utan systemet!
  • Anonym (Marie)

Det är många som arbetar som inte har råd att hämta ut sina mediciner, var ligger rättvisan i det? De kan inte försöka få någon annan att betala de åt sig, en möjlighet som faktiskt finns hos bidragstagare.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?