• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:03:22 följande:
    Man ska byta varje månad men ett minimum är var tredje. Tandtråd ska man använda dagligen och en förpackning av en vanlig som jag köper innehåller 30 meter, men de finns även i 5 meters förpackning. Här kostar den på 30 meter 30 kronor...

Ja, det var fel av mig.
    "Varor för den personliga hygienen som tvål, tandkräm, tandborste och hudkräm. Kostnader för hårklippning, rakapparat och mensskydd ingår. För barn upp till tre år ingår blöjor. Hälso- och sjukvårdsprodukter, besök hos läkare och tandläkare samt läkemedel ingår inte (se också frågan om hjälp till annat)."

En klippning kostar som billigast, av en outbildad "frisör" (utan garanti för resultatet) där jag bor, 200 kronor. En vanlig klippning går på ca 480 kronor.

Du kanske aldrig klipper dig eller köper duschkräm? Vad vet jag?
    Jag anser att frisörklippning är lyx. Jag klipper mig själv, så svårt är det inte. Dusckkräm kostar en tia halvlitern på ÖB.
  • Annette 732
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:46:43 följande:
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
  • Jackson

Tyvärr har högern 100 % av dagspressen bakom sig och folk tror att allt är sant, som står i dessa media!

• Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 23:04:33 följande:
    Ok, vi höjer socialbidragen! Vem betalar? Höginkomsttagarna är inte tillräckligt många för att det ska räcka att höja deras skatt. Ska du, som låginkomsttagare betala? Sjuksköterskorna, kanske...De är väl många!?

Och jag undrar fortfarande om du tror att det hjälper de barn som är fattiga pga att deras föräldrar inte kan prioritera, att socialbidraget höjs? Kommer det inte bara leda till fler felprioriteringar? Har du lust att betala det?

Och jag undrar också fortfarande hur många det verkligen är som inte har mat på bordet och noll realiserbara tillgångar som nekas försörjningsstöd. Jag tippar att det är väldigt få.
    Jag betalar ingen skatt i.o.m att jag studerar, men jag tror inte att det skulle krävas särskilt mycket per person för att kunna höja bidragen med ett par hundra.

För mer information om barnfattigdomen kan du läsa Dåligt ställt - Barns röster om ekonomisk utsatthet från 2004 eller besöka www.stadsmissionen.se
  • Krake
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:09:20 följande:
    Jag föregår med gott exempel och beter mig inte som ett bortskämt barn.
    Istället uppskattar jag alla förmåner jag har turen att få ta del av och låtsas inte att jag "kämpar för min överlevnad" som en annan "robinson-tävlande"

jag hävdade att man kan överleva på ungefär 500:- per månad (förmodligen mindre), det håller jag fast vid 

Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:10:54 följande:
    om man menar "klara livhanken" använder man ordet i dess rätta betydelse, om inte är det oftast en grav överdrift
    Nja, jag tycker inte ditt resonemang håller. Jag ska gå och lägga mig nu och antar att denna diskussion kommer ha fortsatt låångt när jag återkommer imorgon, så kanske dumt att dra igång något nu. Men vafan:

En person kan överleva på 500 kr i månaden - hur länge? Med de påfrestningar som ett sånt liv skulle innebära är det mycket sannolikt att vederbörande åker på t ex en lunginflammation som slutar dödligt pga bristande kraft. Eller drabbas av någon annan sjukdom som skulle vara relativt harmlös för någon med god kosthållning och bostad. Varför har medellivslängden ökat under åren? Det är inte bara en fråga om penicillin och vaccin, utan bättre kost och sanitära förhållanden är en viktig del. Något som inte är tillgängligt för 500 kr/mån.

Hoppas du förstår vad jag menar. Och god natt! 
  • Seven Costanza
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:32:33 följande:
    Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.

Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)

Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.
    /.../

Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.

SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
    Nej jag har inte levt ett hårt liv utan har haft friska föräldrar ur arbetarklassen som har gett mig allt jag behövt samt uppmuntrat till att utbilda mig och lärt mig hur man får pengarna att räcka, så jag har det bra. Att du har haft ett hårt liv är naturligtvis beklagansvärt men du får väl själv inse att det inte är "moderatsvinens" fel utan dina egna föräldrars? Och självklart får du vänta precis hur länge du vill bara för att du inte vill ta CSN-lån för något annat än din drömutbildning och visst får du tycka att du är värd att få jobba med just det yrket, så tufft som du haft det. Men jag vidhåller att du inte ska klaga på att du inte får soc eller alfa-kassa när du HADE kunnat utbilda dig och få ett jobb så du kunnat försörja dig vid det här laget. Det är så för väldigt många människor att de får ta vilket jobb som helst för att få in pengar, och får man inget jobb där man bor utan vidareutbildning och inte vill flytta får man bita i det sura äpplet och utbilda sig och jobba med något som kanske inte är ens drömjobb. Gör man inte det utan vill vänta på att eventuellt komma in på sin drömutbildning så är det ett VAL man gör och då får man stå för det för du hade kunnat ha ett jobb nu om du valt något annat yrke och det är inte moderaternas eller några andras fel att du hellre väntar. Har du gjort högskoleprovet?

Hur många i det här landet tror du egentligen det är som jobbar med sitt drömyrke? Jag tror inte det är så många faktiskt. Vad tror ni andra?
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-17 23:14:33 följande:
    Senaste åren har matpriserna höjts kraftigt tex mejeriprodukter och kaffe har blivit 30 - 60% dyrare likaså har kött blivit dyrare för 1-2 år sedan kostade köttfärs 30-40 kr kilot när den såldes som lockvara idag får du ej tag på köttfärs under 50 kr/kg.
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
  • Loket
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:08:35 följande:

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfal l etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

Du säger att de enda grupper som skall få rimlig hjälp är sjuka, vet du inte att alliansens sjukförsäkringsreform som enligt dem skulle få tillbaka 90% av de sjuka i jobb igen och endast 10% skulle återföras till sjukförsäkringen i verkligheten (allt enligt statistik från försäkringskassan (FK) som finns att läsa på deras hemsida) blev det så att inte ens 10% av de utförsäkrade har jobb och av dessa är det ca 0,5% som har ett arbete helt utan statliga subventioner.

För övrigt så har alliansens sjukförsäkringsreform resulterat i att väldigt många utförsäkrade har fått en ersättning i paritet eller under socialbidragsnormen alternativt har blivit nollklassade, alltså ej får ersättning från vare sig försäkringskassan, arbetsförmedlingen och i många fall inte heller från socialen pga att de äger något av värde.

Tycker du det är bra ?
  • Kimona
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:06:38 följande:
    Man kollar priser på bensin, mat, kläder, hygienartiklar, leksaker, skor... Allt vi behöver för ett hyfsat liv. I januari är det mycket reor på kläder och priserna blir därefter. En annan gång är bensinen svindyr och det höjer värdet. Men i genomsnitt, när man har allt en människa behöver så brukar det inte handla om så stora ökningar på ett år som många vill tro.
    Bensin? Man får ju inte äga en bil
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?