Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:32:33 följande:
Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.
Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)
Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.
/.../
Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.
SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
Nej jag har inte levt ett hårt liv utan har haft friska föräldrar ur arbetarklassen som har gett mig allt jag behövt samt uppmuntrat till att utbilda mig och lärt mig hur man får pengarna att räcka, så jag har det bra. Att du har haft ett hårt liv är naturligtvis beklagansvärt men du får väl själv inse att det inte är "moderatsvinens" fel utan dina egna föräldrars? Och självklart får du vänta precis hur länge du vill bara för att du inte vill ta CSN-lån för något annat än din drömutbildning och visst får du tycka att du är värd att få jobba med just det yrket, så tufft som du haft det. Men jag vidhåller att du inte ska
klaga på att du inte får soc eller alfa-kassa när du HADE kunnat utbilda dig och få ett jobb så du kunnat försörja dig vid det här laget. Det är så för väldigt många människor att de får ta vilket jobb som helst för att få in pengar, och får man inget jobb där man bor utan vidareutbildning och inte vill flytta får man bita i det sura äpplet och utbilda sig och jobba med något som kanske inte är ens drömjobb. Gör man inte det utan vill vänta på att eventuellt komma in på sin drömutbildning så är det ett VAL man gör och då får man stå för det för du hade kunnat ha ett jobb nu om du valt något annat yrke och det är inte moderaternas eller några andras fel att du hellre väntar. Har du gjort högskoleprovet?
Hur många i det här landet tror du egentligen det är som jobbar med sitt drömyrke? Jag tror inte det är så många faktiskt. Vad tror ni andra?