• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Kimona
    Poulsen skrev 2012-03-17 22:36:55 följande:
    Det gör det visst! Det har jag fått, kan iof vara olika mellan olika landsting :)
    Här får man bara hemresan på faktura
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 22:38:28 följande:
    Om det nu skall gå att leva på 300 kr i månaden (vilket är omöjligt) så kanske du ska föregå med gott exempel och göra så i låt säga 3 månader och sedan berätta hur det gick, är du sugen på att göra det för att bevisa att dina påståenden är realistiska och genomförbara ?
    varför skulle jag vilja det? Jag tycker inte alls att det låter som en trevlig tillvaro! (inte mer än för en vecka eller så och då bara om jag får använda mina dyra och fotriktiga skor och funktionskläder)

Att det går behöver jag knappast bevisa, inte tror du väl att det inte finns människor som lever just som jag beskrivit?? 
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:38:00 följande:
    BÅDE rädda barnen och röda korset?! Det var inte illa.... (hänvisar till ditt första inlägg där du informerar om att du jobbar åt röda korset)

är det inte svårt att få tiden att gå ihop med heltidsstudierna? 
    skrev fel, jag har arbetat åt Röda Korset. Arbetar nu åt Rädda Barnen
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:32:33 följande:
    Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.

Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)

Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.

Uppenbarligen så har inte du levt det liv jag har levt och det är jag glad för, men om man har överlevt 10 års fysisk och psykisk misshandel, svält, fattigdom, våldtäkt, en alkoholiserad pappa och en psykiskt sjuk mamma så anser jag att jag någon gång i mitt jävla miserabla liv ska få ett break och lyckas, och få göra något som jag vill. Då anser jag att lite hjälp hade vart värdefullt. Men nu lever jag fortfarande som en parasit (förutom att jag inte har rätt till någonting, varken a-kassa, alfa eller socialbidrag.)

Men du kanske inte har varit förälder åt dina egna föräldrar, även åt dina syskon? Eller proppa i sig mat i skolan och även stjäla med sig hem för att dina syskon ska få äta? Eller att gå i trasiga skor och kläder och bli mobbad hela din skolgång, och inte vara värd mer än vatten? Första gången jag var hos frisör var jag 20, jag var även aldrig hos tandläkaren (min mamma var/är rädd för dem och då fick inte vi gå.)

Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.

SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
    Hur hemskt du än haft det måste du väl ändå förstå att samhället inte kan försörja dig då du inte visat någon motprestation (alfa-kassa, a-kassa). Om du nu inte kommer in på din drömutbildning kanske du får ställa om dina mål lite, din förhoppning måste väl ändå vara att kunna stå på egna ben? Självklart ska man ha drömmar men under tiden kan man ju faktiskt vara lite produktiv.
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:38:00 följande:
    BÅDE rädda barnen och röda korset?! Det var inte illa.... (hänvisar till ditt första inlägg där du informerar om att du jobbar åt röda korset)

är det inte svårt att få tiden att gå ihop med heltidsstudierna? 
    Menade såklart att jag kommer arbeta åt Rädda Barnen.
  • Anonym
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 16:50:24 följande:
    pfff... Snälla nån de handlar INTE om bio, restaurang eller dylikt. Skrikandes

De handlar om att kunna ha råd att köpa nya ytterkläder till barnen för dom växer ur, nya skor, att inte alltid få mjölk till maten, eller pålägg på smörgåsen...eller följa med på aktiviteter i skolan, att få med sig matsäck till skolan osv osv... Va e de du inte fattar? Get ral för fan!
    Även om man går på socialbidrag så bör pengarna räcka till detta. En del av uppehället (soc-bidraget) är avsett till kläder varje månad, och även till aktiviteter. Problemet blir när folk dragit på sig massa utgifter som inte anses skäliga enligt soc. De får då ta av sina mat-och klädespengar för att betala de räkningarna. Men det är självvalt. Om folk tänkte efter lite och slutade dra på sig utgifter som de inte kunde ha råd med... Det är en sak med hyra och el som man MÅSTE ha, men detta hjälper soc till med. Men bredband, avbetalningar mm är inget man måste ha.

Kan man vara fattig i Sverige? Det beror på vad man jämför med. Hur mycket pengar folk än har så kommer det alltid finnas de som tjänar mer och de som tjänar mindre. Och de som tjänar mindre är ju alltid fattiga i jämförelse med de som tjänar mer. Jag personligen anser att man är fattig när man inte har råd med mat för dagen. Så därför anser jag inte att man är fattig i Sverige där soc går in och hjälper i nödsituationer. Även om man inte har rätt till socialbidrag så kan man få matrekvisitioner i Sverige om man står helt utan mat, för att undvika svält. Jag tycker att man borde se som om lite i världen och få perspektiv på saker om man anser sig vara fattig i Sverige. Kom tillbaka och klaga när erat barn tynar bort framför era ögon pga svält. Vi är bortskämda i detta landet och har mage att klaga.
  • Kimona
    Kimona skrev 2012-03-17 15:59:51 följande:
    Problemet är att folk inte förstår att man måste jämföra det med resten av samhället, inte resten av världen. Jag kommer antagligen få jobba en del inom Barnfattigdomen via Röda Korset
    Rättar mig själv. Rädda Barnen såklart.

Har inte druckit kaffe på länge
  • Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 22:06:15 följande:
    Fast ska man tänka så kan man ju aldrig skaffa hus eller bil heller
    jo,så länge du har råd med det om du blir arbetslös/sjuk!
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:35:47 följande:
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:33:31 följande:
    Jag håller med dom, annars hade jag inte postat det. Jag arbetar ideelt för Rädda Barnen

Höjda socialbidrag och fler, lättillgängliga jobb? Om man nu tillhör den grupp som genom egen förskyllan hamnat i en situation där man på grund av sina dåliga prioriteringar inte kan köpa ett par begagnade skridskor till barnen eller göra två matsäckar per termin, ska man ha mer socialbidrag, då?

Om man istället hör till gruppen som är sjuk och inte får sjukpenning eller sjukersättning på grund av att läkaren skrivit ett taffligt intyg som FK inte kan godkänna, kan man ta ett av de där lättillgängliga jobben, då?

Vem betalar för de höjda socialbidragen undrar jag? Ska vi höja skatten för de låg- och medelinkomsttagare som fått mer i plånboken med jobbskatteavdraget?

Om skattetrycket blir FÖR högt kan det ju bli så att fler tycker att det inte lönar sig att arbeta och vad händer då? Ännu mindre pengar in i statskassan.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?