• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:21:49 följande:
    Studierna visar tydligt att det som behövs är en tryggare ekonomi för barnfamiljer, antingen genom att öka riksnormen eller skapa fler lättillgängliga arbeten, samt att man informerar familjer och skolor om de kostnadsfria aktiviteter som exempelvis Svenska Kyrkan och många bibliotek anordnar och att man försöker skapa fler kostnadsfria aktiviteter för barn och ungdomar. Det är också viktigt att informera eleverna om vart de kan vända sig när de behöver någon att prata med, b la genom att sätta upp information om BRIS och Bup i skolorna och på andra offentliga platser. Man behöver även informera skolorna om hur de kan hjälpa de barn som lever i fattigdom, så att skolorna kan ge det stöd som behövs till dessa elever. Detta gör att skolorna kommer behöva fler kuratorer att tillgå.-Rädda Barnen 2011

Nu undrade jag i och för sig mer vad du (och andra) själv tycker.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (ellie) skrev 2012-03-17 22:24:07 följande:
    Är det inte alla vuxnas ansvar att ta ansvar för sin egen ekonomi? 

TS det finns människor i Sverige som har det sämre ställt ja samtidigt är det upp till varje enskild person/familj att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen ekonomi. Självklart kan det hända saker som gör att ekonomin går åt helvete och att man behöver hjälp och stöd, men i långa loppet så är det ens eget ansvar.
    Många av de som sitter i fattigdomsfällan är människor som haft egen försörjning, som tagit ansvar men som blivit sjuka, förlorat arbete, har separerat och därmed fått helt andra svårigheter att klara sin försörjning som tidigare.

Att bli utförsäkrad, förlora ännu mer inkomst, att utbetalningar dröjer kan sätta sista spiken i kistan ekonomiskt för många.
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Ekonomisk-ersattning-under-pro_GZ11403/
  • Äppelpaj80

Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.

• Anonym (Sjukskriv. mamma)
    Seven Costanza skrev 2012-03-17 22:00:32 följande:
    Såg nu att "anonym - sjukskriven mamma" inte pluggar för att hon väntar på att komma in på sin drömutbildning.
    Men allvarligt - kom inte och klaga på politikerna, "moderatsvin" bla bla bla för att du inte får bidrag när du själv mycket väl hade kunnat ta CSN och ha blivit t ex färdig sjuksköterska på dessa tre åren när du bara dragit runt och gnällt på att du inte kommer in på din drömutbildning. Snacka om bortskämd! Det är enbart ditt eget fel att du inte har det ett dugg bättre än för tre år sedan för att du inte tog chansen att börja på en utbildning du kom in på. Om du nu prompt ska ha ditt drömyrke så är det ju ett VAL du gör att vänta på det och då ska du inte klaga.  Du kunde haft ett helt okej jobb nu och tjänat 35 000 i månaden som bemanningssjuksköterska men istället väljer du att klaga på soc för att du inte får hjälp av dem för att du är sambo. Nä, skärp dig och sluta skyll ifrån dig.
    Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.

Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)

Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.

Uppenbarligen så har inte du levt det liv jag har levt och det är jag glad för, men om man har överlevt 10 års fysisk och psykisk misshandel, svält, fattigdom, våldtäkt, en alkoholiserad pappa och en psykiskt sjuk mamma så anser jag att jag någon gång i mitt jävla miserabla liv ska få ett break och lyckas, och få göra något som jag vill. Då anser jag att lite hjälp hade vart värdefullt. Men nu lever jag fortfarande som en parasit (förutom att jag inte har rätt till någonting, varken a-kassa, alfa eller socialbidrag.)

Men du kanske inte har varit förälder åt dina egna föräldrar, även åt dina syskon? Eller proppa i sig mat i skolan och även stjäla med sig hem för att dina syskon ska få äta? Eller att gå i trasiga skor och kläder och bli mobbad hela din skolgång, och inte vara värd mer än vatten? Första gången jag var hos frisör var jag 20, jag var även aldrig hos tandläkaren (min mamma var/är rädd för dem och då fick inte vi gå.)

Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.

SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
  • Annette 732
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:52:32 följande:
    Dr mupp- Hur menar du nu? Ska man alltid utgå från att man kan bli sjuk eller arbetslös? Förstår till viss del din poäng men fullt ut funkar det ju inte så.

jag svarar.
    japp det tycker jag och min sambo!
    vi lever så trots inkomst på runt 30.000kr tillsammans.

vi lever så att vi skulle klara oss på att han blir arbetslös och jag sjukpensionär= 16.700kr i inkomst.

• Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 19:58:30 följande:
    Men herregud vad du hängt upp dig på det ordet.
    Existensminimum= fattig i Sverige. Simple as that
    jag hänger upp mig på att bidragstagare överdramatiserar sin situation, kanske för att framstå som "överlevare" snarare än bidragstagare

Men jag håller med om att "jag får bara tillräckligt för att överleva" låter betydligt sorgligare och lättare att sympatisera med än: "jag får bara tillräckligt för att kunna upprätthålla en skälig levnadsstandard"

• Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:29:01 följande:
    Nu undrade jag i och för sig mer vad du (och andra) själv tycker.
    Jag håller med dom, annars hade jag inte postat det. Jag arbetar ideelt för Rädda Barnen
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 22:26:05 följande:
    Varför inte dra till med lerhydda eller grotta när du ändå är igång
    lerhyddor och grottor går också utmärkt att överleva i
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.
    bara på vissa ställen.
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Ja och då tillkommer dessutom 50 kr.
    har jag inte råd månaden innan så varför skulle jag ha det månaden efter och dessutom 50 kr mer?

Sjukresa till sjukhuset går inte att få på faktura btw
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?