• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:17:15 följande:
    Sjukskriven mamma- Ja men då är ju du en person med ambitioner och kämparanda. Jag såg att någon i tråden skrivit att inte alla kan plugga och jag vill hävda att alla kan plugga, bara motivationen finns där. Om du har MVG i allt borde du ju komma in på din drömutbilning. Blir det inte så får du kanske tänka om och fundera på vad du skulle kunna tänka dig att göra annars. Jag kom inte in på min drömutbilning veterinär. Det var inte ens någon ide att söka den för mig men då får man tänka om.
    Alla kan tyvärr inte plugga. Eller jo om de är friska så kan de nog det
  • Indianica
    konkelbär skrev 2012-03-17 21:22:19 följande:
    Ja visst, men nu var ju inte det poängen.
    Poängen är väl att lågavlönade skulle skrika högt om de hade så höga skatter som högavlönade.  Högavlönade har i regel kämpat gm utbildning osv för sin lön. Den lönen finansierar delvis ett frikostigt bidragssystem till de som tjänar lite/ingenting, samtidigt som inkomstskillnaderna minskar.

Vi har väl i Sverige ett av världens mest frikostiga bidragssystem och ändå verkar många klaga på dessa bidrag? Det fanns en tid när dessa bidrag inte fanns. Det finns ett USA där det inte finns, utan där "det finns så många jobb att folk har tre jobb" (för att försörja sig alltså).
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 21:35:47 följande:
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
    Absolut. "Om jag hade fått bestämma" så hade jag nog önskat soc hade möjligheten att gå in och bryta dyra abonnemang i det läget, men samtidigt sätter ju det företagen i en dålig sits så jag förstår att det inte går. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-03-17 21:26:55 följande:
    Tavegyl! Den fick vi betala själva utan ersättning från soc.
    Vi har fått ersättning från soc för tavegyl. Inga problem.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (3)
    Indianica skrev 2012-03-17 21:34:01 följande:
    Av makens lön försvinner ca 50% i skatt, bevisa mig gärna att han betalar för mycket

För konkelbäret har bara räknat på den komunala skatten och inte koll på att om man tjänar över en viss summa får man betala statlig skatt också. Om man tjänar över mellan 30 o 35 tusen i månaden (trorjag det är) så lägger man ca: 54% i skatt.
    Konkelbär nästa gångf kolla ALLA fakta 
  • infragilis
    Signatur skrev 2012-03-17 21:19:43 följande:
    Fast har du MVG i allt finns det ingen utbildning där du inte kommer in (om det inte är någon extremt underlig privat variant du vill gå).

Inte ens läkarprogrammet på KI kräver MVG i alla ämnen längre och det är den mest eftertraktade utbildningen i Sverige.
    Där har du fel. KI har lägstaintag 22,50 på betyg. Däremot krävs inte längre 2,0 på Högskoleprovet.
  • Seven Costanza
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
    Men om du nu har utmärkta betyg, varför läser du inte på högskola då och tar CSN så du får inkomst och ett jobb efter utbildningen? Det förstår jag verkligen inte.
  • Annette 732

ta bara en sådan enkel sak som att de FLESTA INTE räknat på att de ska klara sig om de blir arbetsösa/sjuka.
    vet måånga på volvo som har bra inkomst som har utgifter på 20.000kr/månad,hur ska de klara sig när de blir arbetslösa och bara får ut 10.000kr från metalls akassa?
    ja det blir ju ett uppvaknande om man inte vet om det eller tänkt så långt "ahead"

• Äppelpaj80

Anonym relativt- Jag utgår från friska person. Är man sjuk kan man antagligen varken arbeta eller studera. Eller ja det bero ju på vilket sätt man är sjuk.

• Dr Mupp
    infragilis skrev 2012-03-17 21:42:16 följande:
    Där har du fel. KI har lägstaintag 22,50 på betyg. Däremot krävs inte längre 2,0 på Högskoleprovet.
    Och självklart gör man ju högskoleprovet för att öka sina chanser. Själv har jag medelmåttiga betyg och läser till läkare, dock inte på KI.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?