• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Stjärnfall76
    Anonym (Arg) skrev 2012-03-17 20:59:01 följande:
    Vad är det för skitstövlar i början i tråden? Det är  väl klart att det finns fattigdom i Sverige. Jag är en av dom.
    Min mamma har inte råd med att köpa mat hem, så jag och mina syskon måste proppa oss fulla med mat under dagen i skolan. På helgen så äter vi oftast bara nudlar.
    Jag har aldrig kunnat följa med på någon aktivitet i skolan. Jag har inte haft någon riktigtr vinterjacka under vintermånaden och går fortfarande runt i samma kläder som jag hade i sexan, och nu går jag i nian. Vissa av kläderna är för små, men jag har tur i att jag inte har växt så mycket på dessa år. Jag har gått i gympaskor året runt.

Visst fan finns fattigdom i sverige.
    Förstår att det är jobbigt för barn.... men det hela handlar ändå om hur mycket pengar familjen får att leva av och sedan hur famlijen väljer att disponera dessa.

Om man tittar här: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/nuharregeringenfaststalltriksnormenfor2012

så känns det som att din familj inte disponerar sin inkomst så bra som de skulle göra.    
  • Indianica

Fats nu överdriver du. Inlägger du refererar till handlar om matsäck till en dagisutflykt en gång i veckan (sedan var det även något om att skicka med bakingredienser, men vad det handlade om är oklart då TS försvann).

Och, ja, jag vidhåller att ingen är så fattig att man inte har råd att skicka med ett par limpmackor och lite saft en gång i veckan.

• Anonym

Sen blir jag aningen stött också, eftersom att jag idag fick ringa min dotters pappa och be honom ge min dotter middag innan han lämnade henne till mig, eftersom att jag inte har några pengar.

// Inlägg #323 

• Anonym (Sjukskriv. mamma)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:02:59 följande:
    Anonym sjukskriven mamma- Ja bor du nära Gbg finns det ju ingen annanstans att flytta som ger större chans till jobb. Men får man inte jobb så är det ju utbildning som gäller. Man behöver inte vara supersmart för det. Det finns många yrkesutbildningar man kan gå som är enklare än högskola att ta sig in på.
    Nej det är klart, men jag har också mål och drömmar i livet. Tycker mig själv vara rätt så intelligent, gick igenom gymnasiet med MVG i allt, så någonting måste ju finnas bakom pannbenet. Problemet är att just min drömutbildning är en utbildning som är väldigt populär. Så alltid är det något, men hoppet lämnar ju en aldrig så jag får hoppas på att komma in till hösten. Har sökt varje år och blivit 4-5-13- reserv, så förhoppningsvis så kommer jag in i år.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-03-17 20:57:32 följande:
    Man får absolut inte all medicin betald. Citalopram, p-piller, och många kortisonkrämer och antihistamin får man inte betalt av soc, beroende på att dessa inte faller under högkostnadsskyddet. Dom betalar heller inte resor till arbetsintervjuer.  Man får inte person- eller barnförsäkring ersatt av socialen heller.

Jag hade 3400kr för mig och min dotter att leva på. // inlägg #323
    Försärkingen var uppskriven i mitt exempel. p-piller och bussreor kan man ta av de 1700 som var kvar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym

.... Jag har själv inte ätit lagad mat på tre dagar nu. // Inlägg #323

• Stjärnfall76
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 21:07:08 följande:
    Nej det är klart, men jag har också mål och drömmar i livet. Tycker mig själv vara rätt så intelligent, gick igenom gymnasiet med MVG i allt, så någonting måste ju finnas bakom pannbenet. Problemet är att just min drömutbildning är en utbildning som är väldigt populär. Så alltid är det något, men hoppet lämnar ju en aldrig så jag får hoppas på att komma in till hösten. Har sökt varje år och blivit 4-5-13- reserv, så förhoppningsvis så kommer jag in i år.

Annars får man hållla till godo med att kanske inte få drömutbildningen utan bara en utbildning och inte drömjobbet utan bara ett jobb.

hade du MVG i allt så bör du väl komma in ändå tycker man.... 
  • Signatur

Barnfattigdom köper jag att det finns i Sverige. Och det ärbedrövligt eftersom barnen inte kan påverka sin egen situation i särskilt stor utsträckning.

När det gäller vuxna, myndiga individer anser jag att det i minst 90% av fallen handlar om felprioriteringar. 

Jag har varit student. Jag ansåg att jag klarade mig bra på den summan man fick då (men det var jäääkligt tight om man inte fick sommarjobb eller när man väntade på första sommarjobbslönen som inte kom förrän i juli). Många av mina kursare tyckte att de fattiga och inte hade råd att köpa mat. Det är lite underligt med tanke på att studiemedlet var detsamma för oss alla.

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:07:47 följande:
    Försärkingen var uppskriven i mitt exempel. p-piller och bussreor kan man ta av de 1700 som var kvar. 

Som du såg i inlägg #323 så hade jag 3400 kr över. Jag har redogjort för min ekonomi hyfsat ingående där och några 1700 till "övrigt" vet jag inte om jag fick.
  • Indianica
    Anonym (Arg) skrev 2012-03-17 20:59:01 följande:
    Vad är det för skitstövlar i början i tråden? Det är  väl klart att det finns fattigdom i Sverige. Jag är en av dom.
    Min mamma har inte råd med att köpa mat hem, så jag och mina syskon måste proppa oss fulla med mat under dagen i skolan. På helgen så äter vi oftast bara nudlar.
    Jag har aldrig kunnat följa med på någon aktivitet i skolan. Jag har inte haft någon riktigtr vinterjacka under vintermånaden och går fortfarande runt i samma kläder som jag hade i sexan, och nu går jag i nian. Vissa av kläderna är för små, men jag har tur i att jag inte har växt så mycket på dessa år. Jag har gått i gympaskor året runt.

Visst fan finns fattigdom i sverige.
    Fast vi har dels ett progressivt skattesystem som gör att de som tjänar mer bidrar till b.la bidrag till de som tjänar mindre och för att utjämna inkomstklyftor.
    En person som tjänar t ex 60 000 per månad, betalar 30 000 i skatt (per månad). Nåja. När välfärdssamhället byggdes upp bestämde man att det skulle införas fria näringsberäknade skolmåltider i skolorna (barnbidrag fanns inte) eftersom fattiga familjer inte gav barnen så bra mat i sina lunchmatsäckar.

Sedan den tiden har det kommit en himla massa bidrag (barn- och bostadsbidrag, socialbidrag mm) som ska hjälpa dem som tjänar lite. Men de fria skolmåltiderna finns fortfarande kvar och det är väl jättebra. På så vis "slipper" din familj lägga så mycket pengar på mat hemma, även om man kan tycka det är något märkligt att man inte har råd med mat när så många bidrag tillkommit sedan dess, men det är en annan femma. Levnadsstandarden är ju högre idag. Fattigdom idag är inte vad fattigdom ansågs vara för 40 år sedan. Min svärmor hade två barn i en etta och kokade tvätten på spisen och de var arbetare, men absolut inte fattiga (enligt deras synsätt). Men idag framstår de ju som extremt fattiga.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?