• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:39:01 följande:
    reagerade på fri sjukvård..nej det stämmer ju nte.
    ett besök hos läkare kostar 300kr
    en färd med ambulans kostar 150kr här i Göteborg.
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det
  • Anonym (???)

Hur kan man vara så ignorant att man säger att det inte finns fattigdom i Sverige?

Så den som bor på gatan gör det för skojs skull ? De som inte går till tandläkaren med sina dåliga tänder låter bli för att det är så himla snyggt att vara tandlös?

I sverige idag vräks barnfamiljer, pensionärer och vanliga som hamnat efter, folk stämplas som mindre värda om de inte når upp till samhällsnormen. Man får inte vara sjuk, inte svag, inte behöva hjälp eller bemötas som en människa. För man är inte en människa- man är en börda, man utförsäkras, man görs till ett ingenting- men så länge det inte är jag så är det okej, sålänge det inte är jag!

Skeppet kantrar och ni som sitter i livbåtarna vägrar att rädda någon mer av rädsla för att själva trilla  i.

Det är så hemskt hur vi ser på varandra, hur vi dömmer andra . . .

• Anonym (Sjukskriv. mamma)
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!

När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
    Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.

Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.

Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
    Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd. 

Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.

Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
    Och då menar jag inte bara regeringen, utan likadant är det med Persson och hans såkallade "Socialdemokrater" det är lika mycket moderater som Reinfeldt. Hoppas nu bara att människor fattar någonting till nästa val.
  • Kimona
    Ribbedibb skrev 2012-03-17 19:46:51 följande:
    Jag är var aldrig med på några aktiviteter i skolan. Vi hade inte råd. Jag ärvde mina kläder och mina syskon efter mig. Jag har aldrig känt mig fattig. Det är bara skitlöjligt. Jag blev aldrig mobbad. Jag blev aldrig kränkt. Jag kände mig ute kränkt. Jag som barn förstod att jag självklart inte kan följa med till Kolmården med klassen. Detta stora innebära stora utgifter för vår familj.jag mådde aldrig dåligt. Mina föräldrar prioriterade mat, bra mat. Vi hade alltid mat på bordet. Min pappa var städare min mamma likaså. Och aldrig kände jag mig fattig. Till jul fick vi 1 klapp var. Och jag kände mig aldrig fattig.
    Så bara för att du hade turen att inte bli mobbad så är alla andra skitlöjliga?
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!

När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
    Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.

Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.

Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
    Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd. 

Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.

Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
    Jag känner mig igen i ditt inlägg......
  • Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 20:00:51 följande:
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning

Vad läser du för något i skolan egentligen?
    Hur kan du påstå att du på något vis betalar för din utbildning? Menar du kanske att staten skulle ge dig mer pengar varje månad än det du redan får idag. Plus att själva utbidlningen skulle vara gratis?

Du betalar inte en krona för din utbildning! (om du inte läser en privat utbildning)!

Du FÅR i stället pengar av staten varje månad, studiebidraget på runt 2500 kr.Har man barn får man ännu mer i bidrag, något jag vet eftersom jag själv studerar och har 2 barn.

Den summan som du däremot lånar av CSN varje månad är ett riktigt privilegium för dig att få låna ska du veta. För hur skulle du annars ha råd att försörja dig under dina studier?
    Pengarna som du nu lånar av CSN varje månad ska gå till din försörjning under studietiden så att DU inte ska behöva jobba under studietiden och kunna fokusera helt på studierna. De pengarna är ingen betalning för själva utbildningen! Det är dessutom väldigt bra förmåner på detta lån till skillnad från alla andra lån du kan ta!

Gå in på studera.nu och sök en kurs eller program. Där står det nu för tiden priset på din utbildning eftersom utlänningar nu för tiden (äntligen) själva får betala för studier i sverige.

• Stjärnfall76

Det är klart att man kan vara fattig jämfört med andra i Sverige. Men som sagt så finns ju försörjningsstöd, och med det så kan man äta bra och klara sig, men det räcker ju inte till extrasaker så klart. Man känner ju sig fattig eftersom man lever i denna verklienheten, Sverige. Men alla i Sverige har råd till tak över huvudet, kläder och mat. Då är man inte riktigt fattig, bara det att man så klart vill ha mer, det vill ju alla människor.

Enl mitt sätt att se är man inte fattig i Sverige, bara fattigare än andra.

Jag har träffat två fattiga familjer som bor häromkring. De hade inte råd att skicka sina barn till billig träning ch skoldisco. Men däremot rökte båda föräldrarna i båda famlijer. De hade fina mobiler som de köpt på abonnemang. De famljerna ansåg sig fattiga och deras barn levde i fattigdom eftersom de inte kunde göra det andra barn kan göra, som disco och fotboll. Men deras familjer prioriterade fel. Man har inte rätt att röka och ha de senaste mobilerna och sen inte ha råd med livets nödtorft.

Och vad skulle samhället göra åt det. ge famlijerna mer pengar? Då skulle de ju i princip sponsra cigaretterna i stället.

• Lonlely Wolf
    Anonym (???) skrev 2012-03-17 20:24:12 följande:

Hur kan man vara så ignorant att man säger att det inte finns fattigdom i Sverige?

Så den som bor på gatan gör det för skojs skull ? De som inte går till tandläkaren med sina dåliga tänder låter bli för att det är så himla snyggt att vara tandlös?

I sverige idag vräks barnfamiljer, pensionärer och vanliga som hamnat efter, folk stämplas som mindre värda om de inte når upp till samhällsnormen. Man får inte vara sjuk, inte svag, inte behöva hjälp eller bemötas som en människa. För man är inte en människa- man är en börda, man utförsäkras, man görs till ett ingenting- men så länge det inte är jag så är det okej, sålänge det inte är jag!

Skeppet kantrar och ni som sitter i livbåtarna vägrar att rädda någon mer av rädsla för att själva trilla  i.

Det är så hemskt hur vi ser på varandra, hur vi dömmer andra . . .

Bra skrivet. Detta är sanning.
  • Kimona
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:00:30 följande:
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.

Barnfattigdomen i Sverige, årsrapport 2010, Rädda Barnen.

I Sverige räknas man som fattig när man har en låg inkomststandard, det vill säga under existensminimum eller något högre. Det är många familjer med invandrarbakgrund, ensamstående föräldrar och arbetslösa eller låginkomstagande familjer som lever i fattigdom idag.

Att vara fattig i Sverige betyder att man har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man måste avstå från sådant som de flesta i samhället har tillgång till.

Rädda Barnen utgår ifrån två separata mått i sitt fattigdomsindex:

Låg inkomststandard Försörjningsstöd (socialbidrag)

Låg inkomststandard är ett mått av SCB (Statistiska centralbyrån) och innebär att man beräknar inkomststandarden genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader.

Vid inkomststandarnd 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är den ekonomiska hjälp man kan få om man inte kan försörja sig själv på något annat sätt. Detta försörjningsstöd består av en riksnorm som riksdagen fastställt att man ska klara sig på. Riksnormen är ett såkallat existensminimum, alltså ”det som behövs för att familjen skall överleva”.

Denna riksnorm har inte ökat, trots att både livsmedel och många utgifter för boendet har ökat, vilket gör att pengarna inte täcker allt de ska. Detta resulterar i att vissa barn inte har möjlighet att äta sig mätta hemma, utan får förlita sig på att äta sig mätta i skolan. Många barn har heller inte möjligheten att få nya kläder när de gamla blivit för små och kan heller inte få väderanpassade ytterkläder. Det finns till och med familjer som inte har råd att ge sina barn glasögon

• Stjärnfall76

Vilken summa i månaden räknas som fattigt?

Vad är socnormen för en famlilj med tex 2 vuxna och 2 barn?  

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?