• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Kimona
    puss skrev 2012-03-17 18:11:34 följande:
    du har fått studera. det är inte alla förunnat
    du får äta varje dag. det är inte alla förunnat 
    Jag säger inte att jag är fattig. Jag säger att jag har levt i barnfattigdom
  • Anonym

Det är ju ni som skapar denna stigmatiseringen.

Jag var aldrig fattig för att jag inte hade råd att åka på semester varje sommar eller köpte nya kläder varje månad men enligt er "fattiga föräldrar" så var jag det.

Ni får dessa "fattiga" barn att tro att dom är fattiga när dom inte är det! Man ÄR inte fattig för att man har samma mössa och vantar på sig varje dag under vintern eller samma badkläder på sig varje sommardag.

Jag kände mig aldrig fattig under min uppväxt men jag förstår varför vissa barn känner så när vuxna människor kallar en fattig och får en att känna sig på det viset!

• Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 18:14:01 följande:
    nej, vi pratade om att du inte förstår begreppet "kämpa för sin överlevnad"
    Men herregud vad du hängt upp dig på det ordet.
    Existensminimum= fattig i Sverige. Simple as that
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:53:34 följande:
    Du hur är det funtat hos dig.....Jag bor nu i en etta, men när mina barn var mindre så bodde jag i en koja långt uppe i norrbotten där minusgraderan på vintern gick ner till -37 --40 grader. Och jag fick ingen hjälp av socialen. Så jag vet vad ÖVERLEVNAD är.....Hade du kunnat leva så med dina barn. Skulle du ens klara dig vara ute i den kylan. Sitta ute på isen och hoppas på att du får fisk för att få mat på bordet.

Ni som är födda med Silverskeden i munnen ni kommer aldrig att föstå vad fattigdom är, men mågna av er hamnar i Lyxfällan för ni lever mest på krediter och så tror ni att ni är rika.
    jag bor också i Norra Norrland så temperaturerna imponerar inte på mig ;)

Jag (till skillnad från många här) vet absolut vad fattigdom är!
    Dessutom vet jag vad överlevnad, relativ fattigdom och levnadsstandard är

(och jag vet att många med dig blandar begreppen helt utan urskiljning)
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 18:15:54 följande:
    Med 12000 i inkomst så borde ni kunna leva ganska bra ändå! Det är klart att man måste prioritera och inte kan göra ALLT. Så är det att vara student men man har det fortfarande det rätt bra. Du försörjer ju dessutom två personer och klarar det galant. Hur kan då en ensam student klaga över CSN-inkomsten? Jag prioriterar hellre än får högre lån i slutändan.
    Var har jag klagat på min CSN-inkomst?
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-17 19:49:26 följande:
    Varför kommer alltid det argumentet upp i de här diskussionerna? Har du hört uttrycket "tänk på barnen i Biaffra"? Jag trodde att vi hade kommit längre än så. Barn i Sverige som inte får äta sig mätta blir lider inte mindre av det för att det finns andra barn som har det sämre.

Ta och läs folkhälsorapporten. Sorglig läsning om hur verkligheten ser ut. Eller ta och hospitera en dag hos t ex Svenska kyrkan. Ibland skadar det inte att ta en titt utanför sin egen välmöblerade, välklädda och matstinna bubbla......

haha jag lever på pension som är lite över 5000, har aldrig haft höga inkomster innan heller,

barn svälter i sverige för deras föräldrar kan inte ta hand om hushållets ekonomi av olika anledningar, såna föräldrar har alltid funnits och kommer att finnas oavsett hur socialstödet i samhället ser ut

• Anonym (fattig-no way)
    Anonym skrev 2012-03-17 19:57:47 följande:

Det är ju ni som skapar denna stigmatiseringen.

Jag var aldrig fattig för att jag inte hade råd att åka på semester varje sommar eller köpte nya kläder varje månad men enligt er "fattiga föräldrar" så var jag det.

Ni får dessa "fattiga" barn att tro att dom är fattiga när dom inte är det! Man ÄR inte fattig för att man har samma mössa och vantar på sig varje dag under vintern eller samma badkläder på sig varje sommardag.

Jag kände mig aldrig fattig under min uppväxt men jag förstår varför vissa barn känner så när vuxna människor kallar en fattig och får en att känna sig på det viset!

• Anonym (fattig-no way)
    Kimona skrev 2012-03-17 19:58:30 följande:
    Men herregud vad du hängt upp dig på det ordet.
    Existensminimum= fattig i Sverige. Simple as that
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 18:28:17 följande:
    Jag HOPPAS att det där var ett skämt?!
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning
  • Paksenarrion
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:00:30 följande:
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.
    Den är inte skälig
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?