• modesto

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
     En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:24:11 följande:
    ett exempel,så får vi se om du kallar detta fattigdem..

inkomst 6.700kr efter skatt med en hyra på 4.000kr
    kvar återstår 2.70kr som ska räcka till mat,kläder,hygien och alt annat man behöver,hade DU kallat det fattigdom ?
    hade DU klarat dig på det??
    *nyfiken*
    2700 går lungt att leva på, kläder kan man ha begagnade, man behöver inte köpa kläder varje månad, det är fattigdom i Sverige enligt svensk standard men kunde vara lyx i många länder
  • modesto
    puss skrev 2012-03-17 18:24:53 följande:

dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    håller med att även på bidrag kan man leva hyfsad och ta hand om sina barn utan att någon ska svälta eller frysa, been there done that
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:42:57 följande:
    Du måste ha väldigt få räkningar
    man måste SE TILL att ha få räkningar efter hur mina ekonomiska möjligheter ser ut, har altid haft låga inkomster, men känner mig varken hungrig eller fattig, har aldrig behövd vara utan kläder även om jag använde begagnade ibland vid behov
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-17 19:49:26 följande:
    Varför kommer alltid det argumentet upp i de här diskussionerna? Har du hört uttrycket "tänk på barnen i Biaffra"? Jag trodde att vi hade kommit längre än så. Barn i Sverige som inte får äta sig mätta blir lider inte mindre av det för att det finns andra barn som har det sämre.

Ta och läs folkhälsorapporten. Sorglig läsning om hur verkligheten ser ut. Eller ta och hospitera en dag hos t ex Svenska kyrkan. Ibland skadar det inte att ta en titt utanför sin egen välmöblerade, välklädda och matstinna bubbla......

haha jag lever på pension som är lite över 5000, har aldrig haft höga inkomster innan heller,

barn svälter i sverige för deras föräldrar kan inte ta hand om hushållets ekonomi av olika anledningar, såna föräldrar har alltid funnits och kommer att finnas oavsett hur socialstödet i samhället ser ut

• modesto
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. 
    men om sambos och din sammanladga inkomst är under socialbidragsnormen, kan ni väl söka socialbidrag ändå som en familj. Ni har inte rätt till det om ni har det över normen(per person) eller har besparningar, osv, på normen behöver man inte svälta i alla fall
  • modesto
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

wow, jag trodde att jag var expert på att leva billigt och hälsosamt, respect till dig!!
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:49:38 följande:
    hänvisar till mitt inlägg 664.
    jag blev undernärd när jag hade 1.400kr att leva för.
    det beror på vad man köper för pengarna, man behöver inte alls vara undernärd på så mycket pengar för mat
  • modesto
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:17:42 följande:
    Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 01:37:34 följande:
    Men seriöst. Lever och vitkål.
    Är du på riktigt.
    varför inte vitkål?nyttigt och billigt, också bönor och morötter, jättebra och billig mat
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?