• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Ribbedibb

Jag är var aldrig med på några aktiviteter i skolan. Vi hade inte råd. Jag ärvde mina kläder och mina syskon efter mig. Jag har aldrig känt mig fattig. Det är bara skitlöjligt. Jag blev aldrig mobbad. Jag blev aldrig kränkt. Jag kände mig ute kränkt. Jag som barn förstod att jag självklart inte kan följa med till Kolmården med klassen. Detta stora innebära stora utgifter för vår familj.jag mådde aldrig dåligt. Mina föräldrar prioriterade mat, bra mat. Vi hade alltid mat på bordet. Min pappa var städare min mamma likaså. Och aldrig kände jag mig fattig. Till jul fick vi 1 klapp var. Och jag kände mig aldrig fattig.

• Anonym (Mio)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:39:47 följande:
    Om du hade levt mitt liv så skulle du inte säga nått sånt. Jag har varit ensamstående med två barn och i långa perioder arbetslös. Jag har inte fått någon hjälp av socialen. Jag har fått plocka bär och fiska för att få nått i barnens mage. Barnen har fått stå över när skolorna har haft aktiviteter som kostat.

Idag bor jag ensam och har en sjukdom som gör att inget företag vill ha mig och jobba då jag varken kan stå eller sitta för länge.

Läkarna sjukskriver inte mig (fråga inte mig varför) även om det på läkar intyg står att personen inte kan jobba med det ena efter det andra. Inkomsten är nätt och jämt så det räcker till en liten etta pluss el.
    Ett hett tips, säg upp bredbandet, det ger iaf några middagar.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:42:45 följande:
    om du bor i Sverige har du inte kallare vintrar än jag, där jag bor överlever man absolut i tält mitt i vintern. (Vissa bor tom frivilligt i tält under kortare eller längre perioder)

Barn "ska" inte behöva växa upp i tält, men de kan absolut överleva en uppväxt i ett tält (igen: skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard)
    Man överlever inte att bo i tält hela vintern i minusgrader. Speciellt inte om man redan är sjuk och därför inte kan förändra sin situation och påverka sin ekonomi.
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:40:08 följande:
    Ja vi har förstått att du pratar om överlevnad men tråden har ett lite vidare begrepp än så
    många verkar inte förstå begreppet överlevnad (de tror till exempel att de "kämpar för sin överlevnad" när de lyfter försörjningsstöd)

Att inte förstå skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard verkar betydligt vanligare än jag trott! 
  • Paksenarrion
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 19:47:58 följande:
    Ett hett tips, säg upp bredbandet, det ger iaf några middagar.
    En upplysning: det ingår i många fall i hyran
  • Anonym
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 19:33:58 följande:
    Haha, typiskt FL som tror att man dör av ålderdom strax efter pensionen, man går i pension runt 65 upplysningsvis, kommer barnbarnen vid 60 års ålder så är de 67 när barnen börjar skolan, de ALLRA ALLRA flesta har inte dött av ålderdom då eller lever på äldreboende.
    Min pappa blev svårt hjärtsjuk vid 55 och sjukpensionär år och min mamma dog av cancer vid 59 år, barnens farföräldrar var då över 70 år med låga pensioner, mina barn var då i 10 års åldern ingen skulle ha kunnat hjälpa mig ekonomiskt om det behövts.
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-17 19:41:49 följande:
    2700 går lungt att leva på, kläder kan man ha begagnade, man behöver inte köpa kläder varje månad, det är fattigdom i Sverige enligt svensk standard men kunde vara lyx i många länder
    Varför kommer alltid det argumentet upp i de här diskussionerna? Har du hört uttrycket "tänk på barnen i Biaffra"? Jag trodde att vi hade kommit längre än så. Barn i Sverige som inte får äta sig mätta blir lider inte mindre av det för att det finns andra barn som har det sämre.

Ta och läs folkhälsorapporten. Sorglig läsning om hur verkligheten ser ut. Eller ta och hospitera en dag hos t ex Svenska kyrkan. Ibland skadar det inte att ta en titt utanför sin egen välmöblerade, välklädda och matstinna bubbla..............
  • Paksenarrion
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:48:25 följande:
    många verkar inte förstå begreppet överlevnad (de tror till exempel att de "kämpar för sin överlevnad" när de lyfter försörjningsstöd)

Att inte förstå skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard verkar betydligt vanligare än jag trott! 
    Visst vi kan begrepp det hela tråden igenom men det är inte vad tråden handlar om.
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:45:59 följande:
    Utslaget på ett år. Tyvärr måste pengarna ut med det samma.
    att det kommer nya utgifter nästa månad (och nästa och nästa) är knappast en nyhet för någon
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?