• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:56:43 följande:
    Nej, det hade jag inte alls. Mina föräldrar var inte försörjningsskyldiga för mig men ställde självklart upp när jag nekades försörjningshjälp.
    Varför fick du avslag då? Måste funnits en anledning.
  • Vinterankan
    oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!
    De allra flesta som har höga inkomster har någon gång varit studenter vilka har en inkomstnivå som ligger på ungefär samma nivå. Så alla dessa människor vet precis hur det är att leva på den inkomstnivån. 

Däremot så är det ju skillnad i att man som student gjort ett aktivt val att studera och leva med den inkomsten och den enda kontrollen som sker är att man klarar tentorna så man behöver inte känna sig granskad som jag antar att man kan göra när man går på socialbidrag.

Så det är helt rätt att säga att den som inte gått på soc vet inte hur det är, men däremot är det inte korrekt att säga att den som inte haft socialbidrag inte vet hur det är att leva på den inkomstnivån.

När jag ser att ca 3 500 är riksnormen för en ensamstående efter att hyra och el är betald blev jag faktiskt förvånad, jag trodde det var mindre. Inte att jag tycker 3 500 är mycket, men det känns ju som en summa man inte bör ha några problem att klara sig på som ensamstående. 

När min dotter var nyfödd hade min sambo precis startat eget och hade ingen inkomst så vi levde på min föräldrapenning enbart vilket var ca 16 000. Då hade vi ca 7 000 i räkningar, 6 000 till mat, blöjor, hygien mm, 1000 kr till kläder och nöjen och kunde varje månad spara undan 2000 kr. 16 000 är ju helt klart över normen men om man ser på de pengar vi la på löpande utgifter så var det 7 000 kr i månaden och jag kan knappast säga att vi var speciellt fattiga när vi levde på den nivån. 

Det som behövs är väl egentligen inte mer pengar utan kanske bättre stöd för hur man ska göra för att ta sig ur socialbidragstagande till egen försörjning. Hjälp att hitta vilka yrken som passar ens fysiska och psykiska förutsättningar och vilka utbildningar man behöver för att få dessa yrken. Se till att den som mår dåligt verkligen får rätt hjälp för att må bättre, hjälpa till med cv och personligt brev för att lättare kunna komma till intervjuer, "öva" anställningsintervjuer så att man väl där har bättre chans att få jobbet, tipsa om ideella uppdrag man kan ta för att förbättra sitt cv för att öka möjligheterna till arbete mm.

Vet att det absolut inte är så det ser ut, varken på socialen, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen utan att man bara blir runtskickad för att bli kontrollerad. Men det är så jag tycker det borde vara. 
  • Anonym (vakna!)
    Schweppes skrev 2012-03-17 18:42:55 följande:
    Vad jag läst i andra trådar läser hon till uska så nej, hon betalar nog inget
    Hur vet du vem jag är?
  • Anonym (vakna!)
    puss skrev 2012-03-17 18:37:58 följande:
    jag svarade på detta:

dessa föräldrar måste skärpa sig. de SKA SE TILL att barnen har matsäck, att de kan följa med på utflykter i skolan, att de har de där jävla lucialinnena som det alltid startas trådar om, att de har kalas och de ska gå på föräldramöten och vara engagerade. det kostar inget.
    Kan du tala om hur matsäck, utflykter, lucialinnen och kalas blir gratis? Tror det finns många som vill veta.
  • Anonym (fattig-no way)
    Centrumhets skrev 2012-03-17 18:57:20 följande:
    Har inte läst hela tråden men såg att någon var inne på det med klyftor i skolorna.. och det stämmer VERKLIGEN!

Som det är just nu lever jag på soc, ensam med två barn och jag tycker att det funkar rent ekonomisk, OM jag inte utsätts för extra utgifter. Har ett exempel...

För ett par månader sedan fick sonen hem en lapp från skolan där det stod:
    "På tisdag ska vi upp till skridskobanan och åka skridskor så alla barn får ta med sig egna skridskor och egen hjälm, de barn som inte har några skridskor får leka brevid i en snöhög under tiden"

Jag trodde jag skulle smälla av! Menade dom allvar? Jag blev vansinnig över brevet och sonen tog illa vid sig och sa att fröken hade sagt till honom att vi kunde köpa skridskor och hjälm på erikshjälpen. Detta var i slutet av månaden och jag hade absolut inga pengar till att köpa nåt sånt! Inte ens på erikshjälpen!

Jag ville inte riskera att min son skulle få sitta ensam i en snöhög när resten av klassen hade roligt på skridskobanan så jag sa till honom att vi fick helt enkelt ta och stanna hemma den dagen. 

Dagen innan skridskoåkningen fixade dock sonens fröken personligen fram skridskor till min son och en pojke till- för att hon var snäll! Hon hade ingen plikt att göra det.

Jag förstår att det är skillnad på fattigdom och fattigdom, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet.. Men barn i Sverige blir lidandes av de ökade klyftorna och det kan inte kallas något annat än fattigdom!     
    Jag kan inte låta bli att reagera på följande:

Varför försökte du inte själv ordna fram ett par skridskor till din son. Dvs låna ett par genom att ringa runt.

Jag antar att dina barn har en far. Jag tycker att han borde ställa upp med extra pengar om det behövs. Om nu inte underhållet räcker. STäm honom på mer pengar så att era gemensamma barn slipper leva i "fattigdom". 

I ditt inlägg låter det som om samhället ska bekosta dina barns behov. Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget. Om du inte klarar försörjningen då finns det en pappa som ska lägga till pengar till barnens försörjning. 
  • Anonym (verkligheten anr)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:49:40 följande:
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
    Tror du på allvar att alla som bor "på landet" äger sitt boende?
  • Anonym (var fattig)

Jag har varit väldigt fattig. En period för många år sedan då jag levde för 100 kr i veckan. Hade inga kläder förutom ett par byxor som till sist blev så trasiga så de ramlade sönder (bokstavligen), ett linne och en jacka och trasiga skor. Fick hjälp av missionskyrkan. Jag var inte gammal då. Inga missbruksproblem.
    Sen fick jag sochjälp. Trots det blev jag hemlös för soc delar inte ut lägenheter. Jag sov i trappuppgångar mitt i vintern, hade massa urinvägsinfektioner, men hade mat. Hade även råd att gå till vårdcentralen när jag fick sochjälp (det kostar ändå 100 kr, hade inte råd innan). Var då 18 år. Hade fortfarande inget missbruk.

Nu i somras, några år senare, hade jag ett jobb och ingen soc. Plötsligt slutade jobbet att ge tillräckligt med arbetstimmar för att jag skulle kunna betala hyran osv. Jag blev av med jobbet. Sökte soc. Fick ingen soc för man måste ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i över 3 månader + ha fixat med en massa papper innan. Hade inga pengar alls under 3 månader. Fick skulder på flera tusen. Åt för under 10 kr per dag om ens det.

Det finns fattigdom i Sverige. Jag vet att jag trots allt har det bra och har kommit lindrigt undan. Många som jag känner har både växt upp fattigare och lever fattigare än vad jag någonsin har gjort. Det gäller både svenskar och invandrare. Är själv svensk.

Rika människor verkar bry sig mindre om andra människor. Jag vet inte varför, men det är en observation jag har gjort. Det är som att med pengar försvinner kärleken och omtanken. Rika människor är ovilliga att betala skatt. För dem verkar det inte spela någon roll om det finns bra skolor för alla (deras barn får ändå gå i de bra skolorna), om det finns sjukvård för alla (de går till sina privatkliniker oavsett), om det finns människor som svälter (de svälter ju självmant för att vara vackra), om människor fryser ihjäl (sov i en trappuppgång då, bara inte min!) osv. Jag har varit tvungen att tigga för överlevnad många gånger, och rika människor ger nästan aldrig något. De ser på en med förakt, hat och rädsla i blicken. Har jag däremot gått till uteliggarna eller parkalkisarna har de gett mig alla mynt de haft, pratat länge med mig och försökt att ge mig mod att orka fortsätta leva.
    Där möter man riktig värme, omtanke och respekt!
    Jag har på grund av att jag alltid har blivit så oerhört kärleksfullt bemött av dessa människor, lovat att alltid dela med mig av de pengar jag har, oavsett hur lite det är. Jag kan aldrig skänka tillbaka det de har givit mig, det är mer än bara pengar. Det är hopp och en glimt lycka i en svår tid. Därför ger jag alltid när jag har nu.

Hoppas att jag kunde öka förståelsen med mitt inlägg. Det är kanske inte extrem fattigdom, det är inte som i Afrika. Men det tär tillräckligt på en människas själ att ha det så som jag har haft det. Blunda inte för problemen, Sverige har blivit ett mycket sämre land de senaste åren. Klimatet har hårdnat. Det är svårare att leva nu.
    Men vi får aldrig ge upp. Det finns människor där ute som bryr sig!

• Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-17 17:31:50 följande:
    dessutom vill jag kunna leva inte försöka överleva ..........
    en fråga:

anser du att jag levde eller överlevde med denna budgeten:

inkomst 4.800kr
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    telefonkort 100kr
    fackavgift 158kr
    akassa 119kr
    -----------------------
    1.473kr kvar till mat,hygien,kläder osv..

om ihåg att en vuxen beräknas äta för 1.500kr./månad
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:59:56 följande:
    Varför fick du avslag då? Måste funnits en anledning.
    Ja, enligt dom var jag sjuk och skulle bli sjukskriven men enligt försäkringskassan var jag frisk. Jag hamnade helt enkelt mellan stolarna.
  • Anonym
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:04:58 följande:
    Jag kan inte låta bli att reagera på följande:

Varför försökte du inte själv ordna fram ett par skridskor till din son. Dvs låna ett par genom att ringa runt.

Jag antar att dina barn har en far. Jag tycker att han borde ställa upp med extra pengar om det behövs. Om nu inte underhållet räcker. STäm honom på mer pengar så att era gemensamma barn slipper leva i "fattigdom". 

I ditt inlägg låter det som om samhället ska bekosta dina barns behov. Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget. Om du inte klarar försörjningen då finns det en pappa som ska lägga till pengar till barnens försörjning. 
    Om pappan också har låg inkomst?

Ringa runt och låna utrustning, du kanske inte vet det men många människor har inte den sorts kontakter att de kan låna saker? Jag hade inte några jag kunde ringa till för att låna saker när mina barn var små.
    Många människor har mycket liten släkt, många bor inte kvar i hembygden, många känner bara sina arbetskamrater helt ytligt. 

Det förutsätts alltid att det ska finnas en massa släkt som kan hjälpa till när man är fattig tom. regeringen säger att man kanske behöver ta hjälp av sina föräldrar eller sina barn, de förutsätts då att man har anhöriga som kan avvara pengar.
    Jag har aldrig kunnat få någon ekonomisk hjälp av mina föräldrar när mina barn var små, båda var svårt sjuka och hade låg sjukpenning efter att tidigare varit lågavlönade.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?