• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (12)

Att vara student är inte att leva i fattigdom, inte heller att vara ensamstående och tvingas handla billig mat men det finns tusentals fattiga människor i sverige som har det mycket tuffare än så!

Det finns människor som sover under en vidukt mitt i centrala Göteborg, och tro mig det finns många fler otänkbara platser där människor bor. Tänk dig själv, vart hade tagit vägen? Om du inte hade någon eller något? Antagligen nånstans som ger skydd för vinden och kylan och troligtvis hade du sökt dig till andra i samma situatio.

Vänliga medborgare med både insikt och medkänsla går dit dagligen och förser dom med mackor och något varmt att dricka. De bor där året runt! Dom kan inte stanna inne i soffan en regning dag som denna och göra sin röst hörd här på familjeliv.

Varför de har hamnat där eller om de kan läsa och skriva har jag ingen aning om. De kanske helt enkelt har sig själva att skylla. Eller inte... vem vet? Men att de är fattiga råder inga som helst tvivel om!

Det finns fattigdom i Sverige! Fattigdom som absolut kan liknas vid fattigdom i andra länder. Vad ska den annars jämföras med tycker ni?

Herregud, öppna ögonen och sluta vara så förbannat trångsynta!

• Anonym
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 18:48:26 följande:
    Knappast.

Det kanske förvånar dig men det finns hyreslägenheter där också.
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
  • Anonym
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 18:33:18 följande:
    Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  
    Genomsnitt för förstföderskor är 29 år, då är man väl 36 år när barnen börjar skolan.
    Eftersom det är omkring 30% som går på högskola och universitet så är det inte bara högutbildade som får barn vid 29 år. 
  • Anonym

Klart det finns fattiga människor i Sverige. Jag levde länge med 0 kr i inkomst men som tur är så har jag ju en familj som ställer upp. Men jag måste ju säga att är det någonstans jag "vill" vara fattig så är det i Sverige...

• Anonym (relativt)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:49:40 följande:
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
    Åh, du tror att jag pratar om mig själv. Nej, det gör jag inte - jag kan se längre än min egen horisont. Alla kan inte det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:50:41 följande:
    Klart det finns fattiga människor i Sverige. Jag levde länge med 0 kr i inkomst men som tur är så har jag ju en familj som ställer upp. Men jag måste ju säga att är det någonstans jag "vill" vara fattig så är det i Sverige...
    Ja men hade du inte haft din familj hade du fått pengar av soc.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:48:56 följande:
    eller motsvarande, ja. eller ,menar du att det bara finns lyxbutiker i vissa hålor?
    Landsortsbutikerna ligger mycket högre i pris, där jag bor skiljer det ungefär 20% mot stormarknader, dessutom har de ett mycket begränsat utbud. ICA Basic som det nämns finns det mycket få produkter av.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:54:03 följande:
    Ja men hade du inte haft din familj hade du fått pengar av soc.
    Nej, det hade jag inte alls. Mina föräldrar var inte försörjningsskyldiga för mig men ställde självklart upp när jag nekades försörjningshjälp.
  • Centrumhets

Har inte läst hela tråden men såg att någon var inne på det med klyftor i skolorna.. och det stämmer VERKLIGEN!

Som det är just nu lever jag på soc, ensam med två barn och jag tycker att det funkar rent ekonomisk, OM jag inte utsätts för extra utgifter. Har ett exempel...

För ett par månader sedan fick sonen hem en lapp från skolan där det stod:
    "På tisdag ska vi upp till skridskobanan och åka skridskor så alla barn får ta med sig egna skridskor och egen hjälm, de barn som inte har några skridskor får leka brevid i en snöhög under tiden"

Jag trodde jag skulle smälla av! Menade dom allvar? Jag blev vansinnig över brevet och sonen tog illa vid sig och sa att fröken hade sagt till honom att vi kunde köpa skridskor och hjälm på erikshjälpen. Detta var i slutet av månaden och jag hade absolut inga pengar till att köpa nåt sånt! Inte ens på erikshjälpen!

Jag ville inte riskera att min son skulle få sitta ensam i en snöhög när resten av klassen hade roligt på skridskobanan så jag sa till honom att vi fick helt enkelt ta och stanna hemma den dagen. 

Dagen innan skridskoåkningen fixade dock sonens fröken personligen fram skridskor till min son och en pojke till- för att hon var snäll! Hon hade ingen plikt att göra det.

Jag förstår att det är skillnad på fattigdom och fattigdom, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet.. Men barn i Sverige blir lidandes av de ökade klyftorna och det kan inte kallas något annat än fattigdom!     

• Anonym

ja det kanske man gör,men du har tydligen missat att kollat på uppdag granskning om de hemlösa som bodde i sina husvagnar som blev bortmotade utav kommunen.
    samhället vill inte att vi ska leva så.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?